Mellom Regestranden og Ølbergstranden

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sjurbex1984

Besøket for første gang de skamtøffe bunkersene mellom Regestranden og Ølbergstranden i år. Var mye tøft å utforske! På høyden av et mini berg (se siste bilde i tråden) så kan man se inn i en grotte som så ut som en mislykket tunnel som sko ha gått gjennom berget. På motsatt side er det tettet igjen en slags minigrotte med en haug med knuste glass og steiner. På toppen er det to kanonstillinger tror jeg.Allerede vært der 3 ganger og tar gjerne flere turer der i framtiden! PDT_Armataz_01_18 :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Til den administrator/moderator som måtte føle seg kallet:
Rogalands-forumet fremstår etterhvert ganske rotete og uoversiktlig, med flere tråder uten riktig navn og som delvis overlapper med andre - ikke minst mtp at man også har et eget forum for Festung Stavanger, hvor mye av eksisterende innhold fra Rogaland kanskje burde vært plassert i egne tråder for de respektive støttepunkt og forsvarsreder..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
sjurbex1984

Nå er det ikke akkuratt sånt at jeg eller mange tusen andre medlemmer her inne kjenner til alle bunkers alias navnene som ble brukt på de enkelte fortene rundt forbi uten å ha tilgang til gamle, nye kart og dokumenter. Jeg er her for å dele felles hobby og interesse for bunkerser med andre likesinnede. At noen henger seg opp i at noen folk ikke har skrevet de rette navnene på bunkersene synes jeg det blir på grensen med å være arrogant og selvgod. Er vi ikke her inne for å ha det trivelig og veksle informasjon, bilder og tips om bunkerser, historier fra ww2 osv?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Av fare for å være arrogant og selvgod: Å dra på bunkerssafari er en hyggelig hobby, og mange driver med dette. Fint å få både historikk og frisk luft samtidig. Om en så velger å poste bilder i fleng etter slike turer så synes jeg en som minimum bør sjekke om det finnes en tråd som eksisterer fra samme område og om det da er postet bilder fra før i denne tråden. Da kan en bidra til ytterligere informasjon for andre som vil på bunkerssafari, samtidig som en bidrar til å bevare historien, samt at en lærer en masse selv. Stavangerhalvøya og nedover Jæren er et område hvor det eksisterer en vanvittig mengde bunkerser og andre manifestasjoner fra 2vk. Uten å systematisere dette på noe vis så blir det dessverre litt "suppe". Best er det altså å legge det inn under en eksisterende tråd for det spesifikke område eller tyske avd. Ganske lett å finne fram i så måte, det har vært gjort en god jobb her i forumet. Så om tanken er å utveksle informasjon, historier og tips sjurbex1984, så vil jeg anbefale at du ser litt på den vanvittige mengde med informasjon osv som allerede ligger på dette forum allerede og kompletterer der det trengs. Ellers finnes det en litt "lettere" side på FB for Stavangerhalvøya/Jæren hvor det i større utstrekning postes friere.
Post Reply

Return to “ROGALAND”