Madlatua kystfort

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sjurbex1984

Noen som har mer informasjon og bilder av dette fortet? Fant lite bilder på google. På forhånd takk for hjelpen! :) Mvh
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

sjurbex1984

Aner ikke? Fant ikke tråden da jeg søkte på den her inne. Ligger den under andre fylker?
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Hvis du klikker deg inn på linken, så ser du at den ligger under Rogaland.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det stemmer - det er ikke noe som heter "Madlatua kystfort" (det tyske batteriet - HKB 9./978 Malletuen - var relativt provisorisk etablert, og ble ikke tatt inn i norsk KA-struktur etter krigen. Unneberg-utvalget foreslo å etablere et treningsbatteri her, men det ble vel aldri en realitet?).
Last edited by Natter on 22 Dec 2018 23:42, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
sjurbex1984

På google står det oppført som Madlatua kystfort. Hvis det er feil navn så er det ikke så rart at jeg ikke fant det her inne da jeg søkte på kystfort. Se screenshot.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

sjurbex1984 wrote:På google står det oppført som Madlatua kystfort. Hvis det er feil navn så er det ikke så rart at jeg ikke fant det her inne da jeg søkte på kystfort. Se screenshot.
Trådene her på forumet benytter i stor grad korrekt tysk navn, evt norsk etterkrigsnavn på videreførte anlegg, så du vil slite stort om du baserer søk på evt lokale navn...

Informasjon man finner på steder som Wikipedia, Google osv trenger overhodet ikke være korrekt, da dette er noe "hvem som helst" legger inn. De etikettene du viser er eksempler på dette.

Desverre (synes i alle fall jeg) blir feks begreper som "kystfort" og "festung" i utstrakt grad (mis)brukt som lokale navn på tyske batterier etter krigen. Hadde man enda sagt "kystfortet på xxx" hadde det ikke vært direkte feil, men når man benytter bestemt navn bør det jo etter min mening være iht hva som var faktisk navn på batteriet.
Flisespikkeri kanskje, men praksisen bidrar jo som minimum til at det til tider vil herske en viss forvirring rundt hva man snakker om (spesielt der det tyske batterinavnet avvek stort fra stedsnavnet som gjerne er lagt til grunn i den lokale omtalen: "Malletuen" vs "Madlatua" er på ingen måte det verste eksempelet man kan finne i så måte...).
Bruken av "fort" vs "batteri" er jo også en diskusjon i seg selv, men det kan man ta ved en annen anledning.

Bildet ditt viser ytterligere to eksempler på dette:
HKB 8./978 Jederens Rev ble i likhet med HKB Malletuen aldri tatt i bruk av Forsvaret etter krigen (området - forøvrig omtalt som Jærens Rev i bla Unneberg-rapporten - ble frigitt før man i det hele tatt begynte å vurdere hvilke anlegg som skulle videreføres), så det finnes heller ikke noe som heter "Jederens Rev kystfort".
Vigdel gikk inn i Kystartilleriet etter krigen, så her kan man alltids gi litt rett, men korrekt navngivning skal være "Vigdel fort", selv om jeg ikke betviler at noen har kalt dette "Vigdel kystfort" i mange sammenhenger (som man ser på kartet har noen andre lagt inn ytterligere en etikett med korrekt navn "Vigdel fort" på samme sted).
Attachments
vigdel.JPG
vigdel.JPG (19.98 KiB) Viewed 232 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
sjurbex1984

Enig i mye av det du skriver. For oss vanlige som bare knipser bilder og utforsker plassene så er det ikke godt å vite alt det du skrev og da er det heller ikke til noe stor hjelp å være på forumet hvis man ikke vet de tyske navnene. Synes de burde sette opp nye skilt og endre navnene til de originale spør du meg. Blir som å kalle ketchup for most tomat.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

En grei start kunne jo vært å kjøpe kystfortkartene til Erik Hårberg?
sjurbex1984

Hadde vært tøffe å ha på veggen min ihvertfall :-D Har du flere reklamer med det samme? :-D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Samtlige tyske batterier i Norge (+ de fleste i Danmark) og stort sett alle norske etterkrigsfort er behørig omtalt her inne, med bla eksakte posisjoner - i tillegg til tusenvis av enkeltobjekter.

Men, man får jo ikke bedre resultat av et søk enn kvaliteten på søkets formulering. Mao: Vet man ikke hva man skal søke etter, finner man ingenting på den måten.

Jeg synes det blir for enkelt å skulle forvente å få alt lagt i fanget: Man er på ingen måte avhengig av søkefunksjonen, da det er fullt mulig å navigere gjennom forumet manuelt slik det er oppbygd med bla fylkesvise seksjoner. Det krever selvfølgelig at man investerer noen timer (?) i å gjøre seg kjent med struktur og evt bla seg gjennom diskusjonstrådene (som kan være svært lærerikt i seg selv, men nå er vel ikke historien og evt bidrag i så måte spesielt interesant for visse kategorier av medlemmer - ref feks denne gjengen ) :-/
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

hei ,
her er det et bilde av 21 cm Skoda :

https://madla-historielag.no/wp-content ... ua-002.jpg

Mvh
ludvig
Post Reply

Return to “ROGALAND”