Hove leir på tromøya

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

Hei.
Jeg skal ha et skoleprosjekt om hove leir og menneskene som oppholdt seg der under 2.verdenskrig.Da jeg syntes dette er spennende(bor selv på tromøya).Kan noen hjelpe meg.Jeg takker for all informasjon dere kan gi meg.Legg gjerne ved noen bilder også.
Mvh joachim jensen

ev mail dc_07no@yahoo.no
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvis du ser under tråden agder så ligger der litt der ellers så er det bare å sende meg et PM

Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

jeg har søkt litt og funnet ut en del..
men hvordan var livet der under krigen? hørt hørt noe om noen russiske fanger som ikke hadde det så bra, vet dere noe om det? og den tyske gravplassen på hove, vet dere om der er noen støtter igjen? jeg har funnet ut hvor den la, men har ikke vært ute å skjekket. og når du kjører inn i leirsentre fra #handikapstranden" og det område så er det gjerer og en port man kjører gjennom er dette fra kriken eller i etter tid?
har også lest om at det var en skole det var ment som, men var det noen fra loalbefolkningen som oppholdt seg der/jobbet?
en annen ting jeg tenkte på... de bunkerne som ligger ganske opptil veien som er uten tak (de med tak også egentlig) hva ble de brukt til? de byggningene som er bygd opp i mur hva brukte de disse #husene" til?
og en siste ting.. hvis man går langs veien flere steder kan vi se grunn murer, det ser ut som de er etter vanlige bolighus, la det bolighus i skogen mellom handicap stranden og hovedveien ut til campingen?
ble disse brukt til noe spesielt ?

håper noen ser en mulighet til å svare på noen av spørsmålene mine!
på forhånd tusen takk:)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Her var det mye på en gang.

Når det gjelder krigsfanger så ble vel ingen av de særlig pent behandlet noen steder, etter det jeg vet så ble en skutt der ute.

Tyske graver vet jeg ikke noe om.

Når det gjelder gjærer så beholdt forsvaret leiren til utpå 60 tallet, men de beholdt tilnærmelsevis samme inngjæring som tidligere, "porten" til hovedinngangen ble revet på 90 tallet.

Så til "bunkersene" de er ca 0,8 m tykke der er en god del av disse inni og utenfor leiren ag var til ammunisjon for Feld flak schule Norwegen som den het fra begynnelsen.

Jeg har ellers så vidt begynnt å registrere byggningsmassen på Tromøy og det er et sted mellom 120 og 150 byggninger og lignende som er bygget i perioden fra 1940-45


Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

hei, nå begynner det å hjelpe seg har fått satt navn på de fleste "tingene"

men jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med noen ord:
M.G: plasser?
attleristene?
flakartillerischule 50- Nord, skjønner at det er luftallierte skolen men bakgrunn for navnet osv...

og om noen har noen bilder fra de store (15m) høye våpenstilasene eller lykte kasterene..

hvis noen lurer¨på noe av det jeg har funnet ut er det bare å spørre, selvom dere sikkert vet mere om tingene enn jeg.
Attachments
kart over hoveleir med kommentarer
kart over hoveleir med kommentarer
hoveleir.JPG (504.75 KiB) Viewed 457 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

alltids spennende å se hva andre har kommet frem til, ellers så får du bare si i fra om det er noe du trenger?

Sitter på et etteretningskart fra 1944 over Tromøy leir og har noen få bilder fra selve Leiren/skytebanen.


Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det kartet du har skrevet på hvor kommer det i fra?

Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

det kommer fra tromøy historilags årbok (2004?tror jeg) de har vist fått det fra noe etterretnings greier i london..
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

er kartet/ rapporten fra 1944?

Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

Dette stod under kartet.
"Faksimile av kartet som ble utarbeidet av etterretningsstaben i forsvarets øverkommando i london i august 1944.(Det var også kart over de øvrige deler av Tromøy som den gjengitte etterretnongsrapporten omfatter)"
Post Reply

Return to “AGDER”