Festningsverk innover i Agder

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

hei
lurte på om det er noen som vet om det er noen festingsverk/stillinger innover i agder og ikke bare på kysten? PDT_Armataz_01_36
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det er noen mindre stillinger innover i agder, den største er jo som kjent Evje Leiren.

Ellers så var der enkelte stillinger i forbindelse med bruer, byer, større tettsteder og lignende, den "øverste" i Agder er vel ved byklestigen, har ikke vært der selv enda, men der skal være noen bunkere og lignende der.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Skal også være bygget bunkere og tunnellanlegg på Øyslebø hvor jernbaneartilleriet sto....
Kjenner ikke til omfanget og hva/hvor det evt. finnes rester.

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Erik har du noen formening indikasjoner hva som er bygget der?
Skal ha en "bunker" tur innover i landet til våren og satser på å få registrert det meste innover, skal besøke blant annet, Evje, Moisund, Syrtveit, Byklestigen, Åmli der jeg vet det har vært diverse byggverk.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Finner ikke igjen dette i farten, men skal se om jeg kan lete litt dypere...
Husker bare det var veldig kort nevnt, så det blir nok uansett en del leting her hvis ingen vet mer?

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Erik E wrote:Hallo

Finner ikke igjen dette i farten, men skal se om jeg kan lete litt dypere...
Husker bare det var veldig kort nevnt, så det blir nok uansett en del leting her hvis ingen vet mer?

Erik
Vedr. Øyslebø, så har jeg notert dette fra LXX. AK (ukjent datering)

Eisenbahnbatterie 689 ble underlagt taktisk kontroll av See.kdt Kristiansand og administrativt?[truppendienstlich] under HKAR 979. Øyslebø ble designert som hovedstilling. Videre ble det fortalt at er blitt planlagt bygget 2x ammobunkere, 1x ildledningsplass, 1x kombinert sambands og mannskapsbunker. Anleggelsen av disse byggene skulle gjøres av lokale jernbanepionerene, mannskapet til jernbanebatteriet og lokale styrker fra divisjonen i området. Det skal ha vært en sidespor med en dreieskive til kanonen (av typen Voegele) Hvis det ikke er noe pressområde rundt Øyslebø, så kan jo mye av dette ha overlevd tidens tann..!
Mvh
Tormod
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

For mange år siden var det en 2 sider artikkel i Fædrelandsvennen skrevet av Bjørn Enes. Her var det en slags oversikt over anlegg inne i landet (mener jeg å huske). Det store spørsmålet den gang var hvorfor det var så mye forsvar innover i landet som så ut til å være der for en invarsjon fra nord. Det var en teori om "kringvern" rundt Kr.sand av div. årsaker. Mulig det hele var spekulasjoner, men finner noen artikkelen så kan de jo lese selv.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har nå sendt en mail til Hr Enes og håper jeg får tilgang til artikkelen hans.

Werner


PS post Nr 700 PDT_Armataz_01_04
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kjenner noen som har den artikkelen. Skal se om jeg kan faa scannet inn artikkelen for forumet.
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har bed om artikkelen fra Enes, men ikke kommet noe lenger, har du en scan Tormod?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Arild på museet har hele artikkelen i klippmappepermen, men her er den elektroniske utgaven uten bilder som jeg fikk fra FVN. Ser ut som artikkelen kun dekker forsvaret av Kristiansand.

12.04.97 Festung Kristiansand
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei


takker så mye.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
marnardal-84
Posts: 1
Joined: 08 Nov 2010 9:55

Hei!
Fant du ut noe mer av dette? Jeg er født og oppvokst i Marnardal, så vi har utforsket det meste her. Bare å si ifra om du ønsker info til en bunkerstur. Jeg kan ikke noe om historikken, men vet hvor stedene ligger.
:cool:
Erik E wrote:Hallo

Finner ikke igjen dette i farten, men skal se om jeg kan lete litt dypere...
Husker bare det var veldig kort nevnt, så det blir nok uansett en del leting her hvis ingen vet mer?

Erik
Post Reply

Return to “AGDER”