Ukjent fjellanlegg? (Landehobde)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Helt siden første gang jeg var på Landehobde har det versert rykter om en tunel, som angivelig skulle gå fra toppen ned mot sjøen. Det begynner å bli en del år siden første gang. Jeg har vært der oppe med gjevne mellomrom i årenes løp, og altid hatt lyst til å finne denne.
Da vi var der med foreningen og hadde Gunnar Skagen med oss som guide, spurte jeg han om han viste noe. Han hadde også hørt rykter om dette men kunne ikke si noe mer.

En dag for 14 dager siden var jeg der oppe igjen, sammen med sønn og en kamerat av ham. Da var jeg ute etter å ta bilder av mest mulig. Jeg fant også luftvernstillingene og en rekke andre ting.
På en liten tur i lia for meg selv fant jeg en noe jeg tror er en lyskasterstilling og fortsatte videre ned mot sjøen. Jeg letet etter kasamaten.
Da var det jeg la merke til et hull i fjellet lengere nede. Det så ut som å være noe naturen hadde skapt, så jeg var nesten på vei til å gå opp igjen.

Jeg kom ned til hullet og lyste inn, og så da at det var et stort rom der inne. Selvfølgelig måtte jeg åle meg inn, tenkte litt på de to på toppen som ikke viste hvor jeg var, men dere vet hvordan det er PDT_Armataz_01_11
Man blir jo ganske tent, hadde jeg batteri nok?

Jeg vadet gjennom vann i rommet til endes, og der var det en passasje til nok et rom Hall kan man si, og slik fortsatte det innover, hall etter hall. Jeg har ikke peiling på mål, men det var store rom. I den innerste hall gikk det en tunel oppover, jeg forsøkte å gå et stykke, men måtte gi opp.
Det var rett og slett for bratt, og for mye løs masse. Jeg hadde mildt sagt hjertet i halsen og sommerfugler i magen, dette var stort PDT_Armataz_01_11

Jeg kan ikke helt si retningen jeg gikk, men tipper det var vest/nord/vestlig. Så hvis dere som er kjent går ned til kanon 1, se kart i Skagen sin bok (Mandal 1940-1945) så går dere skrått ned stien til den omtalte lyskaster/Luftvern stilling. Så går dere videre øst ned litt i lia, der er inngangen.
Så går Hallene i i vestlig retning, og da mener jeg tunellen oppover skulle ende sånn ca i bunker Hanz, der inne er det en malplasert dør betong søyle av et slag, og nå kan den passe inn.

Jeg skal ikke være eplekjekk å påstå at jeg er først her, men ikke hørt om andre som har omtalt dette, så til den som måtte føle seg tråkket på. Jeg beklager

Jeg skal forsøke å legge bilder i riktig rekkefølge, og selvfølgelig følge dette opp, men da må vi være flere. Noen som melder seg?

Dette var min største bunkerdag til nå :D

Carsten PDT_Armataz_01_09
Attachments
Ikke store hullet, og har ingen  andre vært der forstår jeg nå grunnen. Dette er bare noe som vi må inn i. Hehe
Ikke store hullet, og har ingen andre vært der forstår jeg nå grunnen. Dette er bare noe som vi må inn i. Hehe
Inngang.jpg (148.76 KiB) Viewed 1040 times
Åpningen sett innenfra, litt kronglete å komme inn, men det går veldig fint.
Åpningen sett innenfra, litt kronglete å komme inn, men det går veldig fint.
Åpning sett innenfra.jpg (215.42 KiB) Viewed 1040 times
Som dere ser noe vann, men gummistøvler holder.
Som dere ser noe vann, men gummistøvler holder.
Første hall.jpg (91.32 KiB) Viewed 1040 times
Andre hall og første sted uten vann.
Andre hall og første sted uten vann.
Andre hall.jpg (135.27 KiB) Viewed 1040 times
Jeg står i andre hall og tar bilde av tredje hall
Jeg står i andre hall og tar bilde av tredje hall
Tredje hall sett fra andre hall.jpg (104.17 KiB) Viewed 1040 times
Tredje hall sett ifra gang mellom to og tre
Tredje hall sett ifra gang mellom to og tre
Tredje hall.jpg (98.61 KiB) Viewed 1040 times
Gangen inn til hall fire
Gangen inn til hall fire
Gang mellom Tredje og fjerde hall.jpg (115.95 KiB) Viewed 1040 times
Hall fire med tunellen i enden, står i pasasjen mellom tre og fire
Hall fire med tunellen i enden, står i pasasjen mellom tre og fire
Fjerde hall.jpg (95.7 KiB) Viewed 1040 times
Her står jeg i tunel og tar bilde inn i hall fire
Her står jeg i tunel og tar bilde inn i hall fire
Fjerde hall sett fra tunell.jpg (104.77 KiB) Viewed 1040 times
Her er tunellen opp mot det jeg tror er bunker Fanz.
Her er tunellen opp mot det jeg tror er bunker Fanz.
Tunell opp mot Fanz.jpg (167.55 KiB) Viewed 1040 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Meget spennende, du har ikke flere bilder?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Det vil komme etter neste tur, samt mål av dette system.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei
Vi fant en del 20mm FLAK hylser i denne på begynnelsen av 80 tallet.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Det var spennende å høre, og da viser det seg at det var noen som viste om denne :D
Er du enig i at denne kunne være den noe omtalte tunel ned til sjøen?
Er det noen som i det hele tatt vet noe om denne?
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Garmann
Posts: 3
Joined: 03 Apr 2008 19:52
Location: Mandal

Vi har vært en del ganger der nede å kikka i denne her. Hvis du klatrer helt opp til toppen, som er et stykke opp, finner du utgangen blokkert av stein og kanonskjoldet til den ene kanonen. Du kan finne hullet igjen hvis du følger en sti noen meter østover fra kanonstillingen på toppen der, hvis du ser litt av skjoldet er du på rett plass.

Jeg har alltid vært av den oppfatning at dette er "den hemmelige tunnelen" ned til sjøen, men åpningen er jo langt fra sjøen så hvem vet? Hvis en ser nedover ved utgangen kan man se all steinen som har blitt bært ut ligge i ei røys nedenfor, og det er ikke lite!

Landehobde er ufattelig mye større enn man først tror hvis man først tar seg tid til å gå gjennom alt.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg inbilte meg at den tunell endte under Fanz, eller en av de andre tre på rad. Foreningen skal opp på Landehobde 4 april, og ha med oss Gunnar Skagen. Kanskje vi treffes da?
mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Garmann
Posts: 3
Joined: 03 Apr 2008 19:52
Location: Mandal

Høres interessant ut. Vi er to stk som er ganske godt kjent der ute, men kan godt tenke oss å vite mer om hva de forskjellige anleggene ble brukt til. Vi kan sikkert hjelpe til med å dra ned gjennomsnittsalderen også.

Har du noe klokkeslett?
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Vi skal møtes ved sjøsanden klokken 12, og kjører samlet ut til Landehobde.
Gjennomsnittsalderen i foreningen er rundt 18 år tror jeg :-) Så vi er ikke bare gamle. Her er link til foreningen:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 3805953766

Bare hyggelig å få med flere på turen.

Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vi skal møtes ved sjøsanden klokken 12
Du får holde øynene oppe og se etter en svart Volvo ;-)

Erik
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Øynene er vidåpne, og up er varlset :D
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Garmann
Posts: 3
Joined: 03 Apr 2008 19:52
Location: Mandal

Da ser det ut til at vi også blir med på tur. Jeg kjenner UP-Svein så det går nok greit. Gleder meg til å ta steget fra freelance til organisert bunkerstur.
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Kanskje jeg og skal slenge meg med. For se åssen det passer med jobben.
Jeg har sikkert fri men jobber i arendal så blir mye kjøring fra arendal til Lista. Er litt lei av å kjøre så ikke favoritt tingen min i helgene
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Tenker jeg hiver meg med jeg også, se etter en svart Nissan. :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

se etter en svart Nissan
He-he... Har du fått den på veien så er det ikke meg UP kommer til å følge med på ;-)
Hvis jeg får anledning så hadde det sikkert vært lurt at vi reiste nedover sammen?

Erik
Post Reply

Return to “AGDER”