Krossodden fort, Flekkerøy

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Krossodden fort var planlagt bygd før krigen. Grunnervervelsen ble gjennomført i 1938-39.

9.April 1940 sto det 2500 sekker med sement. Dette var det første tyskerne tok beslag i. Det norske forsvaret hadde rukket å bygge kai, kran og vei inn til krossodden. Så langt jeg kan se bygde tyskerne to 7,62 mm kanoner og 1 60 cm lyskaster. Det var også oppført en brakke for 20 mann samt nærforsvar. Fortet var underlagt Hæren.

Hovedtyngden av fortet ble bygd etter krigen. Her ble det anlagt 2 fjernstyrte minefelt. To kanoner på 10,5 cm i kastemate.
Begge kastematen er nå jevnet med jorden.

Legger ved noen bilder fra området. Håper det er noen som kan fylle inn mer informasjon siden det jeg sitter på fra krigen er ganske tynt.

Bilde fra trappen har en spesiell historie. Der har alle som var med å bygde den skrevet inn navnet sitt. Pluss dato for ferdigstilling. Har dessverre ikke noen gode bilder. Men endel navn er det.
Attachments
trapp.jpg
trapp.jpg (217.23 KiB) Viewed 1052 times
Lyskasterstilling eller kanonstilling?
Lyskasterstilling eller kanonstilling?
kanonstilling.jpg (116.23 KiB) Viewed 1052 times
Utkikkspunkt over fjellanlegget.
Utkikkspunkt over fjellanlegget.
komandosentral.jpg (81.45 KiB) Viewed 1052 times
Lyskaster av litt nyere dato
Lyskaster av litt nyere dato
lykt.jpg (71.62 KiB) Viewed 1052 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Tok turen til Krossodden forleden dag og stilte meg samme spørsmål som telvrum angående stillingen på bildet ovenfor. Lyskaster eller kanon? Tysk eller etterkrigs? Stillingen ligger ganske lavt, nær sjøen, mot vestergabet.

Tyskerne hadde, så vidt meg bekjent, to 7,62cm feltkanoner og en lyskaster her under krigen.

Noen som kan bringe lys i mørket?
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

på motsatt side av selve fjellanlegget. Dvs nærmere kr.sand har det vært stillinger. Der har forsvaret bygd to kastemater av betong. Disse er nå jevnet med jorden og "tilbakeført" til naturen. Ser det går noen kablegrøfter der som ser x-tyske ut. Mulig kanonstillingen har vært her. Dvs at det også har ligget i "strandkanten" her også.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hadde en liten tur ut til Krossodden igjen. Forsvaret har virkelig gjort en stor jobb i å "tilbakeføre" området til naturen" PDT_Armataz_01_10 I følge "Det sjømilitære forsvaret på Agder" ble det bygd endel nærforsvar stillinger av tyskerne. Jeg har ikke klart å loaklisere noe av dette men det er mulig disse er fylt igjen av tyskerne.

Det første bilde tror jeg kan være i fra området der først de tyske kanonen sto før det Norske forsvaret bygde to kastemater.

Bilde nr 2 er dekningsrom/gang/bunker.. Noe Stutzpunkt nesten falt oppi :)
Hva dette er er vanskelig si ut i fra tilstand. Tror det er noe forsvaret har prøvd å dekke over men sjøen har grav det frem igjen.

Bilde nr 3 er av trappa opp til de tyskerne brukte som observasjonspost.
Attachments
muligkanonstillingslokasjon.jpg
muligkanonstillingslokasjon.jpg (78.97 KiB) Viewed 963 times
ødelagtbunker.jpg
ødelagtbunker.jpg (170.44 KiB) Viewed 963 times
trapp2.jpg
trapp2.jpg (122.3 KiB) Viewed 963 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bilde nr 2 er dekningsrom/gang/bunker.. Noe Stutzpunkt nesten falt oppi :)
Hva dette er er vanskelig si ut i fra tilstand. Tror det er noe forsvaret har prøvd å dekke over men sjøen har grav det frem igjen.
Jeg så faktisk dette hullet! Men det var heller verre med det andre hullet som var skjult med grass over seg, så enhver bunkersjeger som skal til Krossodden burde være svært nøye med hvor en tråkker hen spesielt i området rundt der kasemattene har stått! Det er tydeligvis flere hulrom rett under bakken!
Attachments
Krossodden, eksempel på såkalt (u)forsvarlig tilbakeføring. Kasematten på Møvik i bakgrunnen.
Krossodden, eksempel på såkalt (u)forsvarlig tilbakeføring. Kasematten på Møvik i bakgrunnen.
krossodden.jpg (67.46 KiB) Viewed 935 times
Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det extyske anlegget på krossodden er så langt jeg kan se nesten helt "tilbake ført til naturen". Det jeg klarer å finne er steinhauger og noen betong biter. På haugen der forsvaret har sin kommando plass er det noen betong klosser med betong kabel graver. Noen som vet om det er xtysk eller norsk?

Legger ved to bilder. Et av mulig luftvern og det andre er betongklosser.
Attachments
ødelagtstilling.jpg
ødelagtstilling.jpg (134.61 KiB) Viewed 901 times
antennefeste.jpg
antennefeste.jpg (127.11 KiB) Viewed 901 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

det første bildet lagt til av telvrum "lykt.jgp" er det tatt inne i en nyere norsk lyskaster stilling lik de som står på for eks folehavna oddane langesund osv ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kjell23 wrote:det første bildet lagt til av telvrum "lykt.jgp" er det tatt inne i en nyere norsk lyskaster stilling lik de som står på for eks folehavna oddane langesund osv ?
Jeg er usikker på konstruksjonen av bunkeren som er avbildet på Krossodden, men den ser ut til å være noenlunde lik de du bla. finner på de stedene du nevner. Det finnes dog minst 3-4 varianter av bunkere for M76 med og uten "overdekning".
Se ellers denne tråden.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den støpte stillingen ligner den som er på Skåetangen på Tjøme, og på Tjønneberget på Hvasser. Begge to brukt til lyskaster
Attachments
Lyskasterstilling
Lyskasterstilling
DSC01336_JPG-for-web.jpg (40.15 KiB) Viewed 746 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Regner med at kjell23 henviste til bunkerne av denne typen:
Attachments
LK_Tjeldøy.jpg
LK_Tjeldøy.jpg (172.68 KiB) Viewed 737 times
LK_Folehavna.jpg
LK_Folehavna.jpg (150.42 KiB) Viewed 737 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Da er dette anlegget også sikret. Dvs fjellanlegget med observasjonspost er gjengstøpt. (usikker på om utsiktsgluggene er støpt igjen)

Det samme gjelder den "nye" oppholds bunkeren bygd i de senere årene.

Alt dette tror og mener jeg er bygd etter krigen.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Er alle kasemattene jevnet med jorden de også? Og ko bunkersen? Var der ute forleden, men fant nesten ingenting. Bortsett fra noen av stillingene avbildet over, en nyere inngang i fjellet og de norskbygde tunnelgangene...
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Begyner å bli noen år siden jeg var der ute nå. Sist jeg var innom var ingangen til KO anlegget støpt igjen. Kassemattene er destruert og området er "tilbakeført". Er du heldig kan du falle ned i deler av de gamle gangen der ute. (ikke så bra sikringsarbeid)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Størsteparten av det opprinnelige tyske stillingsområdet forsvant allerede på 60-tallet under utbyggingen av Krossodden.
Mvh
Tormod
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Hadde "gleden" av å være tr.sjef for HV troppen som hadde ansvar for nærforsvar av Krossodden mot slutte av fortets levetid. Gikk derfor mye inn og ut av fjellanlegget og husker rommene med jernkøyer oppetter veggene. Tydeligvis var det meningen at fortets besetning skulle leve inne i fjellet. Ukjent for meg om dette anlegget er norskbygget, men det ble fra flere hold sagt at det var et gammelt tysk anlegg, det var imidlertid i veldig god stand den gang på 90-tallet og virket egentlig norsk (har vært i mange tyskbygde anlegg...). Det var mulig å gå inne i fjellet til toppen der det var observasjonspost. Der stod også en imponerende IR kikkert (gulvmontert) som gav et fantastisk overblikk selv på svarte natta. Det var også noen rom hvor vi ikke var velkomne, d.v.s. kun for autorisert personell med klarering.

Ellers så var "nærforsvar" litt misvisende. Randsonen av fortet lå uvanlig langt fra selve fortet etter planverket, noe som gjorde en tropp veldig "snau" for oppdraget. Det ble derfor også (etter planverket) satset på miner og annet som ikke krevde soldater tilstede. Litt uvanlig materiell for HV noe av dette. Vet ikke om nærforsvarsplanene bygget på gamle tyske planer, men i så fall kan det være man har kikket etter nærforsvarsanlegg for nærme fortet, siden ingenting er funnet. Selve KO for nærforsvaret var en bunker med overnattingsmuligheter ikke langt fra hovedinngangen til fjellanlegget nærme sjøkanten.
Post Reply

Return to “AGDER”