Farsund\Buland

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

hei
dette er vel helst ett spørsmål til erik e som er godt kjent i området

lurer på om du vet noe om det som var oppe på Buland..
på ortskarte Stavanger så står det: 10.862 Buland
PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm..
Du går jammen i dybden om du har lagt merke til dem...av alle ;-)
10(Radf.)/862 er/var 10. sykkelkompani / Grenadier regiment 862 under 274 infanteridivisjon.[Senere omdøpt 862 Festungsinfanterie Regiment]
Forlagt på Buland fra august 1943. Sykkelkompaniet overtok etter 4./367IR fra 214 divisjon da disse reiste ut av landet.

Etter alt å dømme var Buland en av flere forlegninger for mobile reserver som på kort varsel kunne settes inn i "hvor som helst" i området Lista/Farsund/Lyngdal. Denne styrken var også tiltenkt å kunne fraktes ut på øyer eller til andre nære kystområder vha. rekvirerte båter fra Farsund ved behov.

Mvh
Erik E
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

jammen nå vet jeg det ikke galt..
fordi vet at det er en eller flere bunkere der oppe...
og på kjørrefjord som er rett ved siden av er det visst noen stillinger som dekker veien vet du noe om disse bunkerene eller stillingene?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

på kjørrefjord som er rett ved siden av er det visst noen stillinger som dekker veien vet du noe om disse bunkerene eller stillingene?
I 1941 under 214 Div. fremstår dette som "Vekselstillinger" for fire feltartillerikanoner og diverse MG. Dette var forberedte stillinger som ved behov kunne bemannes av mobile reserver, f.eks fra Lyngdal.

Disse stillingene ble bygget før man hadde et sammenhengende forsvar langs kysten, og ble muligens tatt ut av oppsetningene i 1943-44 da 274 Div kom på banen. Da ble det bla. utstasjonert fast feltartilleri ved Vanse og man hadde kanskje ikke bruk for vekselstilling i dette området lenger?
Har ihvertfall ikke funnet noe datert etter 1943 som skulle tilsi at dette fortsatt sto klar til bruk....
Eneste jeg har funnet i dette området er grøfter/hull som KAN være rester av feltmessige stillinger. Har ikke sett bunkere her, så her hadde jeg satt pris på en liten oppdatering :-)

Mvh
Erik E
Attachments
"W" for Wechselstellungen
"W" for Wechselstellungen
Buland 1941.JPG (118.23 KiB) Viewed 868 times
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

ja skal se hva jeg kan finne ut av..
eneste jeg vet er at bunkeren(ene) ligger i mellom buland og kjørrefjord men det skal jeg finne ut av... PDT_Armataz_01_18

men til noen andre ting..
på kalleberg har jeg hørt at det er ett underjord system har du hørt noe om det? og da tenker jeg ikke på annlegget som ligger inne i fjellet...

og på lunde ligger det noen bunkere vet du noe om dei?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

på kalleberg har jeg hørt at det er ett underjord system har du hørt noe om det?
Nope.... Det har jeg ikke hørt om...
Rapporter og kart jeg har hatt tilgang til nevner ikke noe om dette.
(uten at det er et fasitsvar)
på lunde ligger det noen bunkere vet du noe om dei?
Vet sikkert noe om dem, men det spørs hvilken info du er ute etter.....
Noe av dette er jo ødelagt/fjernet etter krigen.
Bevæpning? Mannskap? type? byggeår?

PS:
Mye av det du spør om finner du på kart og etteretningsrapporter jeg sendte deg for noen uker siden ;-)

Mvh
Erik E
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

hei
ja måtte bare høre om på kalleberg (bare et rykte som jeg har hørt)

kan ikke se så mye på kartene om det på lunde.

vet at det ligger ein rett ved siden av einar øgrey
og så vet jeg at det ligger ein rett i krysset til elkem og kaien men den er gravd over..
vet du om disse og om hva mer som er rundt der eller har vært der?
Attachments
lunde2.jpg
lunde2.jpg (196.27 KiB) Viewed 770 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Begrenset hva jeg vet om disse, men bunkeren bak Einar Øgrey er / skal ha vært en MG-bunker med skuddfelt sydvest langs vannet og veien. Det er også markert stillinger på sydsiden av krysset der, men her har jeg aldri funnet noen spor selv... Mulig dette er en del av en veisperring?

Inni bukta ved Elkem lå en stilling for 5 cm KwK, samme type som Spindsodden osv. Rimelig å tro at det også har vært mannskaps- og ammunisjonsbunkere med tilhørende løpegraver skytestillinger/MG-stillinger. Har vandret opp og ned hele nordsiden av bukta uten å finne en eneste betongbit...

Mvh
Erik E
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

ja oki
får jeg mener at den bunkeren ved øgrey er fylt igjen husker bare at jeg så taket på den når jeg jobba der..
ja den bukeren som jeg vet om ved elkem må ha blitt fylt over på 80 tallet men ahr hørt at den ligna på dei store på lista med to innganger..

skal ein tur på havik i dag og tenkte at jeg kunne ta noen bilder av skytter gravene der(noe av det da) sidne du ikke har sett før PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men ahr hørt at den ligna på dei store på lista med to innganger..
Etter alt å dømme som på Spindsodden ja... Vf7a bunker med to innganger, men bare tipping basert på andre KwK stillinger i omegn.

Bilder fra Havik må bu bare legge ut ja! Alltids interessant med nyheter.

Mvh
Erik E
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

hei legger ut ett par bilder av noe av det i haviga.
dette er på toppen mellom spindsodden og haviga
det er også mer nede i haviga med det er jeg ikke heilt sikker hvor det ligger
Attachments
løpegraver2.jpg
løpegraver2.jpg (222.69 KiB) Viewed 644 times
løpegraver1.jpg
løpegraver1.jpg (245.06 KiB) Viewed 644 times
mgstilling.jpg
mgstilling.jpg (230.71 KiB) Viewed 644 times
kart.jpg
kart.jpg (119.47 KiB) Viewed 644 times
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Ikke noe krembilde, men tok dette i skogsområdet sørvest for Biland, mot den lille tjønna, i Farsund i fjor (se kartet Erik E postet ovenfor). Var fire stk av disse jeg antar er feltmessige stillinger for feltartilleri i området. Disse lå i jevn avstand fra hverandre, og vil ha kunne skutt utover Listalandet. Dessuten et par brakkeruiner. Består av en rund voll av jord og stein, med en åpning for inn og utkjøring for kanon.
Attachments
kanonstilling Biland.JPG
kanonstilling Biland.JPG (82.67 KiB) Viewed 617 times
batterie_vara
Posts: 16
Joined: 07 Jan 2008 12:50

ikke galt bare å finne det da...
PDT_Armataz_01_18
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

gammel post dette men tenkte jeg skulel nevne at på kalleberg i forbindelse med de bunkerene som ligger på øst siden av veien er det en bunker som ligger helt skult under bakkenivå, mulig denne har blitt omtalt som underjordisk.
Øst siden av veien er altså motsatt side av fjellanlegget.
Johnny
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Det tok litt tid, tydligvis så er ikke husken min helt på topp for det tok litt tid å finne igjen denne bunkeren. Men så er det 20 år siden jeg lekte her som barn og det har kommet endel trær etter den tid.

Er muligens denne som har blitt omtalt som "underjordisk"
Attachments
kalleberg 021.JPG
kalleberg 021.JPG (92.29 KiB) Viewed 426 times
kalleberg 033.JPG
kalleberg 033.JPG (90.4 KiB) Viewed 426 times
kalleberg 021.JPG
kalleberg 021.JPG (92.29 KiB) Viewed 426 times
Post Reply

Return to “AGDER”