Lager Rom (Lyngdal)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Mulig denne tråden bør flyttes...

Jeg snakket med et Kaptein fra kjevik her om dagen. Han fortalte om en leir i Lyngdal. Lerien var brukt som lager av det norske forsvaret etter krigen. Inne i brakkene var det maleri ifra dagliglivet.

Han kunne også fortelle at leiren var tømt nå. Under tømming ble alle rom tømt å sjekket. Under tømmingen av lagret kom han over et lite rom som lå godt gjemt. Inne i det romme fant han en sammenrullet bylt som så ut til å vært brukt som pute for en sovende soldat. Bylten viste seg å være en ekte tysk feltpostsekk.


Det jeg lurer på er. Er det noen som kjenner til denne leiren? Angående postsekken regner jeg med dere vet hvor den er havnet.
Last edited by telvrum on 25 Aug 2008 22:43, edited 2 times in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er nok Rom-leiren ja....
Er bare en brøkdel igjen av den opprinnelige bygningsmassen i dag!
Ligger noen bilder av veggmaleriene her:
http://www.kystfort.com/forum/topic880.html

Erik
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Hadde meg en større "runde" i Lyngdalsdistriktet i helgen. Det er påfallende lite betong å spore i dette området tross de store planene tyskerne angivelig skulle ha for området. Det var vel plan om å flytte HQ for 274. infanteridivisjon til disse områdene. Det burde jo finnes noen solide bunkere i så måte, men nei! Gikk inn bak Paulsen Hotell og fant bunkeren ved siden av låven. Dette er en ganske solid stor bunker som det fortsatt er mulig å bane seg vei inn i. Glemte både å ta bilde og skritte opp utvendig størrelse, men så har jeg da mulighet for et nytt ærend om ingen andre allerede har vært der og tatt bilder.

Mest kjent er nok Rom leiren som det er lite igjen av i dag. Ser ut som det kun var trebygninger i denne leiren. Rett ved Rom lå fangeleiren ved Å skole, ingenting igjen her. Det var også et større lager på Skrumoen for ammo, tilsammen utgjorde Rom og Skrumoen over 70 bygninger, men alt bygget i tre. Både mannskapsbrakker, hestestaller, lagerbygg, garasjer og sykehus, alt i tre. På Skrumoen finnes det ca. 10 bygg laget i naturstein for lagring av ammo.

I Hammeren ved Rosfjorden var det et mindre tunnelanlegg og det påståes at det også finnes noe både på Agnefest og Skomrak siden av dalen, men dette har jeg ikke funnet enda.
Attachments
Inngangsporten til Skrumoen, fortsatt litt tysk piggtråd på den ene stolpen
Inngangsporten til Skrumoen, fortsatt litt tysk piggtråd på den ene stolpen
Bilde0152.jpg (650.04 KiB) Viewed 468 times
Ammo hus i forfall
Ammo hus i forfall
Bilde0153.jpg (843.67 KiB) Viewed 468 times
Ammo hus med 3 vegger inntakt
Ammo hus med 3 vegger inntakt
Bilde0154.jpg (853.06 KiB) Viewed 468 times
Interiør ammohus
Interiør ammohus
Bilde0157.jpg (833.33 KiB) Viewed 468 times
Last edited by overland53 on 07 May 2012 20:50, edited 1 time in total.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Mye av Skrumoen er brukt av et firma som driver med autovern, og det er delvis bygget nye hus oppå gamle grunnmurer. Et sandtak (nå skytebane) har nok også tatt seg et godt jafs av den gamle moen.

Hausvikodden skulle nok forsvare Lyngdal fra sjøsiden, noe som forklarer få befestningsanlegg i selve byen. Foruten Hammeren finnes det imidlertid et veldig interessant anlegg i Meierifjellet, eller Berge Terrasse som det heter. I dalen bak fjellet går Batteriveien, -et godt navn for de med militær interesse. Tyskerne benevnte anlegget Valtleir Berge.

Det er to ganske kjente innganger i fjellet, i dag bebygd med en flermannsbolig mellom inngangene. Var der inne på 80-tallet før noe var bygd, og mener å huske at det ene innslaget var kledd med rød murstein i avdelte rom og at det videre var trapp opp til toppen av fjellet i en innsprengt sjakt. Det er fortsatt mulig å gå i denne anlegget (stengt med enkle tredører)
Attachments
Ene inngangen, tror det var denne som har forbindelse til toppen av fjellet
Ene inngangen, tror det var denne som har forbindelse til toppen av fjellet
Bilde0146.jpg (806.07 KiB) Viewed 468 times
På andre siden av boligen.
På andre siden av boligen.
Bilde0147.jpg (717.83 KiB) Viewed 468 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Men så, lenger opp i lia dukket det opp saker som var helt ukjent for meg! Høyt over Lyngdal kom jeg over det rare huset i betong hvor veggene delvis er kledd med oppløet naturstein. Litt lengere nede er det et tunellinnslag og ved foten av fjellet et nytt innslag, jeg tror disse er koblet sammen og det betyr at det må være at anlegg i fjellet av en viss størrelse. Lytt mye vann der for en med joggesko. På utsiden av nedre tunnellinngang fant jeg et liten MG bunker med to mindre rom i tillegg til selve MG rommet. Oppe på fjellet var det flere flate partier hvor det godt kan ha stått skyts og det går også en gammel vei nesten helt opp til dette fjellet. Nytt for meg og veldig interessant! Håpe noen kan bidra med mer info om dette!!
Attachments
Ukjent bygg
Ukjent bygg
Bilde0142.jpg (826.15 KiB) Viewed 467 times
Ukjent bygg, hva ble dette brukt til?
Ukjent bygg, hva ble dette brukt til?
Bilde0143.jpg (844.76 KiB) Viewed 467 times
Øvre tunellinnslag
Øvre tunellinnslag
Bilde0144.jpg (743.64 KiB) Viewed 467 times
MG bunkers
MG bunkers
Bilde0150.jpg (823.56 KiB) Viewed 467 times
Ombygd bunker på toppen av Berge Terrasse???
Ombygd bunker på toppen av Berge Terrasse???
Bilde0151.jpg (671.86 KiB) Viewed 467 times
Nedre tunellinnslag
Nedre tunellinnslag
Bilde0148.jpg (608.86 KiB) Viewed 466 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg har via Facebook fått vite at grunnmuren jeg tidlige har publisert bilde av i denne tråden er grunnmuren til et tysk sykehus. Spesiell plassering av et sykehus slik det ligger nå, men det må antakelig ha vært planer om mer infrastruktur i samme område.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Lurte på om det var noen som hadde info om Stølskniben, et ganske kjent fjell i Lyngdal p.g.a. utsikt fra Mandal til Flekkefjord. Gården Støle ligger ikke så langt unna og det ble "mumlet" om at det hadde vært tyskere som bodde der under krigen, men fikk aldri noe håndfast.

Ryktet sier at det kan ha vært FluWa på Stølskniben, men toppen er ganske utilgjengelig og ikke beboelig, så de som evt. må ha hatt sitt virke der under krigen må ha bodd på en av gårdene i nærheten. Det er en relativt strabiøs tur opp på fjellet og i mørket på vinteren må det nesten ha vært umulig å komme opp.

Det er spor etter fjellspregning på toppen (mot nordvest fra varden), men dette kan jo ha vært for å skaffe stein til varden. Fjellet ble også brukt til vardebrenning i gamledager.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tegning av fjellanlegget:
Attachments
Lyngdal_1.JPG
Lyngdal_1.JPG (590.11 KiB) Viewed 209 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette var en (i overkant) spennende illustrasjon! Synes det står merket "Romleiren" i parantes nede i høyre hjørne? Har aldri hørt eller sett at det skal være en bunker på Rom. Det kan imidlertid likne på de 2 nederste fjellinnslagene på Berge Terrasse (Valtleir Berge) i Lyngdal sentrum. Mulig hukommelsen spiller meg et puss, men jeg kjenner ikke igjen at det var såpass innholdsrikt i Bergefjellet, så her må det bli en ny tur ganske så snart! Takk for illustrasjon!
Post Reply

Return to “AGDER”