HKB 34./979 Flostaöen

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

denne døre ligger "inne" i fortet hvis du beveger deg rett over haugen mot vannet så ligger der en fordypning, her er det mulig å gå inn i en hule som tilslutt munner ut i en trapp og til den berømte døra.

Image
Håper bildet forklarer litt
Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

glemte at jeg hadde et kart, tegnet på 50 tallet i A3 med en oppsumering over hvilke bygninger der er, send meg en mail hvis det er noen som er interesert.

Werner
Tor Stranger-Johannessen
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 16:33
Location: 3158 Andebu

Hei,
Jeg er nytt medlem og var på Kalvøysund Fort i sommer. Som det sies er det et uttall av løpegraver, og det foregår en viss restaurering av anlegget. Jeg fant såvel en stor bunker på østsiden, med dårlig adkomst. Kunne ikke se noen forbindelse i motsatt ende.

Men en tydelig trapp går hele veien ned til sjøen til H, hvor det maipulerte bilde er tatt fra. Jeg har forøvrig mange bilder fra anlegget, om dere er interessert!!

Det skulle vel også opplyses hvorfor dette fortet i sin tid ble anlagt der det er. Nemlig for å kontrollere den nordre innseilingen til Arendal. Jeg har latt meg fortelle at dette opprinnelig var en gammel "festning", fra riktig gammelt av, fra seilskutenes tid.

Med hilsen Metrotor.
Attachments
Oversikt ove et av hovedbatteriene på Kalvøysund Fort + kassamaten slik den står i dag.
Oversikt ove et av hovedbatteriene på Kalvøysund Fort + kassamaten slik den står i dag.
IMG_5026-X.JPG (335.69 KiB) Viewed 613 times
Metrotor
Tor Stranger-Johannessen
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 16:33
Location: 3158 Andebu

Det kom visst ikke med i mitt forrige inlegg oversiktbilde av anlegget (tatt 2007)
Attachments
IMG_5017-2X.JPG
IMG_5017-2X.JPG (92 KiB) Viewed 611 times
Metrotor
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Anlegget ble påbegynt i mai 1941, jeg har ikke noen opplysninger som skulle til si at det har vært noen "militær" aktivitet før dette.

HKB 34/979 Flostaøen også kaldt Kalvesund festning og flostadøya fort, skulle dekke det østre innløpet til Arendal.

kalvesund festning var på totalt 42 dekar og hadde en total bygningsmasse på ca 53 bygninger og bunkerser/dekningsrom herav også fire tuneller den største på ca 1000m2.

Når det gjelder restaurering, så ble det hugget en del trær for ca 2 år siden og det er første arbeidet der på ca 10 år, det har lenge vært planer om å gjøre noe der, men det jeg er redd for at de gjør er å mure og fylle igjen det som er der.

Ref:

Det sjømilitære forsvar på agder
Arendal 1940-45
Diverse notater

Image
R636 Kalvesund festning

Werner
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Er dette batterie "Flosta", det som jeg i gamle dager kalte for Kilsund, ettersom det ligger like ved Kilsund. Ja, jeg vet om denne døren som lar seg så vidt åpne noen centimeter, pga denne sementklumpen som er lagt forran døren...
Andrè Aga
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det stemmer inngangen er sperret såpass mye at du ikkke kommer inn den veien, en skikkelig "teaser" for bunker entusiaster, men hvis du ser lengre oppe på siden så ser du en annen vei inn.

Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Image

Tegning over Flosta Batteri/Kalvøysund festning.

Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

jeg søker etter info om HKB 34/979, er det noen som sitter på detaljoversikt på kommandant og bevæpning utover det som står i JEF sin bok?

Sitter på et kart fra 50 tallet (håndtegnet)

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

står en del om dette i "Det sjømilitære forsvar i Agder...". Har dessverre ikke boken for hånden nå men kan komme tilbake med mer.

Kunne gjerne ha tenkt med å se dette kartet du har.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei


Skal få scannet det og lagt det ut.

Kommer du på søndag Telverum?

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

satser på det. du får en sms i løpet av morgendagen.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Legger ut kartet fra Kalvøysund.
Image

Sitter på samme bok, håpet noen hadde noe mer utover hva som står i den.


Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

en liten status med bilder og spørsmål.

på flostad er det bygd relativt mye på et lite område, fortet er oppført i 41/42 da det ikke er stor manko på materiell, utstyr og arbeidskraft.
Det er mange tuneller/rom i fjellet og mange dekningsrom i betong.
fortet fikk ny bevæpning i begynnelsen av 45 etter å ha vært mere eller mindre nedlagt fra 44.

Image
løpegrav mellom dekningsrom og brakker.
Image
Telverums første besøk inne i en R636, beklager at han ikke ble med på bilde
Image
mye av orginalt "panel og dører er forsatt til stede.
Image
Noe som forundre er at det er skyteskår i dekningsrom, er det noen andre som har sett slike, forran kanonen er det ca 15 meter ned til vannet og ikke egnet til å komme opp.
Image
Nærforsvar ved vannet, invadert av en Albaner
Image
Nærforsvar med MG feste, til vilken type mg?

Telverum og Guns of war får suplere og legge ut noen flere bilder.

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei
Telverums første besøk inne i en R636, beklager at han ikke ble med på bilde
Må rette opp den. Hadde glemt at det er en nesten lik R636 på ny hellesund og der har jeg vært.

Her kommer noen bilder jeg har tatt.
Attachments
Blir imponert når jeg ser noe av det fine håndverksarbeid som er gjort på noen av grunnmurene.
Blir imponert når jeg ser noe av det fine håndverksarbeid som er gjort på noen av grunnmurene.
kalvesund 097.jpg (60.54 KiB) Viewed 797 times
Mente Werner sa dette var en Brønn/reservoar. Synes dette er en rar plassering. Finner den heller ikke igjen på kartet så jeg får ikke dobbeltsjekka det.
Mente Werner sa dette var en Brønn/reservoar. Synes dette er en rar plassering. Finner den heller ikke igjen på kartet så jeg får ikke dobbeltsjekka det.
kalvesund 086.jpg (67.46 KiB) Viewed 797 times
Manskapsbunker?
Manskapsbunker?
kalvesund 082.jpg (75.8 KiB) Viewed 797 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “AGDER”