Stutzpunkt Lillesand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

En kamerat av meg hadde det for mange år siden, men det har blitt borte. lurte på om det kunne det være noen her som hadde det?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Joemoon wrote:En kamerat av meg hadde det for mange år siden, men det har blitt borte. lurte på om det kunne det være noen her som hadde det?
Fant noe for Stützpunkt Lofthus, som i det minste lå i Lillesand. Kan det være det samme?

Image

Image
--
Tommy
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Nei, dessverre. Kartet jeg er ute etter viser alt rundt Lillesand sentrum og heter Stutzpunkt Lillesand. Jeg vet at historielaget har det, men har gjort det veldig omstendelig å få det :(
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Har fått tak i kartet, men dessverre ikke kartforklaringene. Jobber litt med å få oversikt over aktuelle tyske styrker i Lillesand under krigen. Er takknemlig hvis noen har noe å bidra med :)

Jan
Attachments
Stutzpunkt Lillesand
Stutzpunkt Lillesand
stutzpunkt lillesand.jpg (1.19 MiB) Viewed 412 times
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Hei! Jeg er styremedlem i Vestre Moland og Lillesand Historielag og driver også med litt undersøkelser av det tyske nærværet i Lillesand kommune under krigen. Originalen til kartet du har befinner seg på Lillesand rådhus, så jeg vet ikke hvorfor historielaget måtte fatte vedtak om utlån/kopiering (det var før min tid).
Uansett så lurer jeg på om det fins kart over batteriet på Prestegården? Og jeg er spesielt interessert i informasjon, det være seg tekst eller kart (helst begge) om stillingene på Langøya (som vi jo kan skimte nederst i høyre hjørne på Stützpunkt Lillesand-kartet). Jeg vet de hadde endel stillinger der.
Fotografier fra Lillesand under krigen hadde også vært gull. Jeg er redaktør for årsskriftet og vil gjerne få delt både informasjon og bilder med så mange som mulig. Hvor går jeg, hvem spør jeg?

Mvh
Terje Ellefsen
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei
har diverse liggende som omhandler Lillesand, blant annet etterretningsrapport fra 1944, se utklipp fra denne, det er ikke mye fra Langøya.

Har ellers noen avtaler om leie av rom for tysk personell fra Lillesand, er interessert i det som skjedde på Agder under krigen, men mener på at det er lite jeg har sett av bilder fra Lillesand.

Werner
Attachments
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (63.45 KiB) Viewed 323 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

fant også en etterretningsrapport fra 1943
Attachments
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (25.56 KiB) Viewed 318 times
Skjermbilde 2.JPG
Skjermbilde 2.JPG (22.11 KiB) Viewed 318 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Diverse tyske bilder fra Lillesand og omegn.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=4901
Mvh
Tormod
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Hjertelig takk for superrask respons! Dette var interessante greier. Folk flest her (som ikke selv opplevde krigen) vet ikke så mye om hvordan det var, derfor er det spennende å få vite mer.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flyttet noen av innleggene som omhandlet batteriet ved prestegården til en mer relevant seksjon:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 9&start=15
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Gjorde ved en tidligere anledning en kontrollsjekk på enkelte steder avmerket på støttepunktkartet og det stemmer ganske bra med funn ute i felten. Borkedalsvannet var allerede fra 1941/42 tiltenkt som en sperrelinje mot et mulig alliert fremstøt fra vest, her ble det satt opp flere MG-stillinger i både stein og betong som dekket hele vannet på langs, i tillegg var det ifølge tidsvitner satt opp doble rader med piggtråd i samme område.

Rundt Møglestø skole, hvor "Lager Lillesand" var plassert så er det ennå enkelte rester av brakkefundamenter og MG-stillinger i periferien av leirområdet.
Attachments
Borkedalsvannet (1).JPG
Borkedalsvannet (1).JPG (301.4 KiB) Viewed 265 times
Borkedalsvannet (2).JPG
Borkedalsvannet (2).JPG (68.49 KiB) Viewed 265 times
Borkedalsvannet (3).JPG
Borkedalsvannet (3).JPG (290.64 KiB) Viewed 265 times
Borkedalsvannet (4).JPG
Borkedalsvannet (4).JPG (267.9 KiB) Viewed 265 times
Moglesto (1).JPG
Moglesto (1).JPG (291.02 KiB) Viewed 265 times
Moglesto (2).JPG
Moglesto (2).JPG (293.42 KiB) Viewed 265 times
Moglesto (3).JPG
Moglesto (3).JPG (287.92 KiB) Viewed 265 times
Mvh
Tormod
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Ja, disse stillingene ved Borkedalsstemmen og på Møglestu er nok blant de mer velkjente levningene etter tyskerne i Lillesand pga. plasseringen ved henholdsvis turområde og videregående skole i våre dager. Riksveien fra Krsand gikk forbi Borkedalsstemmens sørlige ende og kunne lett tas under ild fra stillingene oppe i heia. I tillegg hadde man også stillinger lenger vest, ved riksveien i bunnen av Sangereidbakken, hvor det er en avkjørsel mot kystfortet på Justøya.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det er denne du tenker på da?

Er der fortsatt noe igjen av dette?

Werner

Skisse fra Riksarkivet/ TommyG
Attachments
_DSC1170 Sangereid-Lillesand.JPG
_DSC1170 Sangereid-Lillesand.JPG (80.86 KiB) Viewed 246 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Her finner du bilder fra Lillesand: http://festungnorwegen.net/gallery/index.php?cat=125

Eieren av siden kommer fra Kristiansand og kan sikkert kontaktes :-)
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Beklager sent svar, har ikke vært inne på forumet på en liten stund.

Flotte bilder, joemoon! Skal ta kontakt med ham etter hvert.

Werner, jeg kjente til Sangereidstillingene fra det store kartet "Stützpunkt Lillesand" som for tiden oppbevares på Lillesand rådhus. Denne skissen har jeg ikke sett før. Jeg har ikke vært der ute og kikket, så det er uklart hvor mye som er igjen etter tyskerne. Med en så fin høst er det nok mulig at jeg tar noen turer for å undersøke. :-)
Post Reply

Return to “AGDER”