Page 1 of 7

MKB 6. /502 Vara

Posted: 19 Feb 2007 19:56
by Stutzpunkt
Hva skjedde med Vara-postene??

Her er her iallefall linken til galleriet på nytt igjen:
http://news.webshots.com/album/557709755iFOUte


Tormod.

Posted: 20 Feb 2007 23:40
by kstdk
Hej

Tak for at du lagde linket ind igen :D

Posted: 08 Sep 2007 10:24
by Stutzpunkt
Nye bilder fra Vara, b.la inne i Bunker 55.

http://good-times.webshots.com/album/560595875ETDGwk

Tormod.

Posted: 08 Sep 2007 17:00
by Erik E
inne i Bunker 55.
Hallo!
Har hørt flere slike "nummerbetegnelser fra Vara, men de sier meg egentlig ingenting.....
Er det noen som kan forklare dette nummereringssystemet??

Mvh
Erik E

Posted: 08 Sep 2007 17:53
by Stutzpunkt
Det skal være snakk om et norsk militært nummeringssystem, men jeg skal få dobbeltsjekket dette.

Tormod

Posted: 18 Oct 2007 18:33
by telvrum
Hei

Var en tur på Batteri vara her i går. Under befaring på reservekommando bunkeren la vi merke til "ny" betong i skyteskåret. Ser nesten ut som det er støpt slik at åpning skulle bli mindre. Er dette "tysk" arbeid eller er det gjort etter krigen? Legger ved et bilde på hvordan det ser ut nå.

Posted: 26 Apr 2008 23:19
by Even H
.

Posted: 06 Jul 2008 17:40
by telvrum
Stemmer det med kamuflasje nett over kanonen. Var et padde skjelett der det ble trukket et nett over. Dette er nå fjernet pga rust og klatrende turister. En kan se rester av dette nettet rundt kanonløpet. Ser på flyfoto fra mai 1945 at kanonen vises kun som et mørkt felt i terrenget.

Kanonene drives rundt av strøm. Det er to "strømmotorer" i tårnet. Ett for sideretting og en før elevasjon av løpet. Motoren som produserer strømmen står nede i selve brunkeren. Det står to motorer der nede. 1 til kanonen og en i reserver. Den lille er kraftig nok til å produsere strøm til hele leire. Den kunne også kjøre enten side avretting eller elevasjon av løpet.

Batteriet er opprinnelig tenkt oppsatt med 4 kanoer. Kun 3 stk ble operativt.
På møvik er det bygd 5 aggregat rom. 1 i hver kanonstilling og en i "sambandsbunkeren". Det var også backup løsning mellom kanonen slik at kanon 2 kunne drive både kanon 2 og 3 feks.

Legger ut to bilder. 1 er fra aggregatrommet i kanonstilling2. Det andre er av "sambandsbunkeren" Motorrommet er delen til høyre på bilde med utbygget på veggen.

Posted: 16 Jul 2008 13:21
by c_hoff82
Er sambandsbunkeren åpen eller er det noen som har et grunnriss over den?

C. Hoff

Posted: 19 Oct 2008 20:47
by telvrum
c_hoff82 wrote:Er sambandsbunkeren åpen eller er det noen som har et grunnriss over den?

C. Hoff
Bedre sent en aldri. Sambandsbunkeren er avlåst. Den er i fryktelig dårlig forfattning. Mye løse biter i taket samt at "agregat" rommet brukes som søppel rom.
Se om jeg får laget et grunnriss av bunkeren i løpet av vinteren (ting tar dessverre tid)

Posted: 19 Oct 2008 22:36
by c_hoff82
Bedre sent en aldri
Takker for svar. Hadde faktisk glemt at jeg hadde et innlegg her PDT_Armataz_01_18
Blir spennende og se.

C. Hoff

Posted: 18 Oct 2009 13:54
by Henning Dalsvåg
Disse strøm motorene må ha blitt tatt godt vare på , siden de har tålt 70 år ekstra i "tjeneste" . PDT_Armataz_01_11

Posted: 19 Jan 2010 19:08
by persi88
hvor ligger hoved-komandobunkeren hen å åssen type er det ? har bare sett reserve komandobunkeren

Posted: 19 Jan 2010 23:13
by Natter
persi88 wrote:hvor ligger hoved-komandobunkeren hen å åssen type er det ? har bare sett reserve komandobunkeren
Høyfjell:
http://www.kystfort.com/forum/topic694.html

Det var vel også en reservekommandoplass på Gråheia:
http://www.kystfort.com/forum/topic814. ... =gr%E5heia
http://no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5heia_kommandoplass

Posted: 22 Jan 2010 14:36
by Øksnevad_2
2 snutter.. En fra dugnad på museet og en der en norsk veteran forteller kort om hvordan det var å fyre av kanonen for første gang etter krigen.

http://www.youtube.com/watch?v=pJyzLcj7Dfg

http://www.youtube.com/watch?v=owa029X02vI
:)