HKAR 979

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Lurer på hvordan regimentet ble satt opp og hvor?

Et større spørsmål er alle artillerigruppene og undergruppene i regimentet. Når og hvor ble de satt opp og hvor ble de flyttet. Finnes det noen oversikt?

Jeg er spesielt interessert i 31/979 Justøen.

Flott med nytt forum :)

Vennlig hilsen Jan Yngve Jahnsen
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

god dag Jan Yngve

Du gir deg ikke med Justøen?
Hvordan går det med nettsiden din om justøen er den lagt på is?



Werner
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Hei Werner

Ligger vel og kjøler seg litt kan man si, men jeg har jo interessen fortsatt. Kan godt være jeg lager sidene en dag.

Ser du er svært aktiv her også :) Fikk du e-rapporten på Justøya?

Kom ut en folder på 4 sider om fortet i sommer. Ikke noe nytt der, men mener grunneieren var en av forfatterne. Kunne vært moro å ta en prat med ham.

Husker du hjulet vi fant? Det med pila på. Etter hva jeg har lest i det siste, så sto kanonene på gummihjul før de kanonene ble satt i dreielavett. Mulig det "jernhjulet" tilhører den femte kanonen da. Den vi antar ble brukt til lysammunisjon.

Nå gleder jeg meg til den nye boka til Erik E. og gjengen. Antar du har forhåndsbestilt, det skal jeg se om jeg kan få gjort nå.

Hilsen Jan Yngve
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har ikke fått med meg at det er kommmet ut noe om Justøya, hvor kan jeg få tak i den?

Du får ta en tur når du får tid?

Og jeg venter spent på boka til Erik E.

Werner
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Jeg kjøpte den i Lillesand sparebank. Ellers har de den nok på turistkontoret også. Hadde vært hyggelig med et besøk igjen. Da kan jeg jo ta den med, så får du se.


Jan
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Omfattende spørsmål man sikkert kunne skrevet en egen bok om :-)

HKAR979 er betegnelsen som ble brukt etter januar 1943, et samlebegrep på flere av de gamle HKAA som nå ble betegnet som artillerigrupper. En fullstendig liste over alle disse omrokkeringeringene ville tatt flere timer å lage!

For Justøya sin del står batteriet oppført blandt de første forsterkningene som skal til Norge. Divisjonen ble opplyst 1.4.1941 om at HKB 977 skal sendes til Norge via Kristiansand innen midten av mai 1941 med 4 stk 10,5cm K332(f) samt "Stamme personell" bestående av 1 offiser, 2 befal og 12 soldater. Deretter skal batteriet utrustes etter K.St.N og K.A.N 453a

I utgangspunktet ble batteriet underlagt A.R 214, men dette ble raskt endret til "Küstenartillerie regimentsstab Arendal".
Batterie 977 Justöen hørte da til "Küstenartillerie Abteilungsstab 493" med hovedkvarter i Kristaiansand. Gruppen ble oppsatt med følgende batterier:

- 977 Justöen
- 976 Ime
- 975 Hitteröy
Samt "Batterie Mandal & Batterie Farsund overtatt fra A.R 214
Ikke lenge etterpå ble også "978 Grimstad" innlemmet i samme gruppe.

Som du ser.... Et utrolig langstrakt område i den spede start! Helt fra Grimstad til Flekkefjord.

Neste oppdatering jeg har er fra 1.august 1941, da er fremdeles Batterie 977 under HKAA 493, men nå er også 973 Moen med i gruppa.
Istedenfor "Küstenartillerie regimentsstab Arendal" står det nå "Küstenartillerie regimentsstab 836 z.b.v.", og består av HKAA 492, 493 og 497. Dette står uendret ihvertfall til januar 1942

Erik
Attachments
Side276.JPG
Side276.JPG (101.62 KiB) Viewed 293 times
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Takk skal du ha Erik. Enig i at det er et stort tema, så jeg håper folk kan fylle på litt her og der. Er vel forsåvidt det som blir gjort under Agder også.
Post Reply

Return to “AGDER”