Vessøyneset ("Stützpunkt Lygte"), Grimstad

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

rittmester
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2014 20:29

Hei! Jeg er ny på forumet. Takker for interssant nettsted. Jeg var svært interessert i kystfortene som guttunge, og sist helg fikk denne fascinasjonen et lite comeback med oppdagelsen av et mindre fort bare et par hundre meter fra hjemmet mitt i Grimstad.

På Vessøyneset ved innseilingen til Grimstad kom jeg over en kanonstilling som vekket jaktinstinktet etter å få oversikt over resten av anlegget. Stedet er en halvøy med kolle på 150x150 meter.

http://1881.to/4HSN81

I en senkning i terrenget midt på kollen, står grunnmuren til en trebygning som trolig har huset vaktstyrken. Fra denne går det mer eller mindre gjenfylte løpegraver og fjellganger til flere skytter- og MG-stillinger. På halvøyas nord-østlige side er det to MG-stillinger i betong med skuddfelt mot landsiden. Den nordligste ses tydelig på flyfotoet. Disse har hver sin lille bunker, hvorav den ene har rast sammen. Den gjenstående holder på å rase ned pga råttent tømmertak.

På nordvest-siden av neset er det en overbygget stilling med retning mot Grimstad sentrum. På vestsiden, litt nord for fyrlykta (høyeste pukt), er det en løpegrav ned til en stilling med retning mot innseilingen fra Smørsund (nordvest).

På sør- og sørvestsiden er hovedskytset retten mot både Smørsund og hovedinnseilingen i Grimstadfjorden, med en åpen kanonstilling for en middelstung kanon (75mm+?). Det virker til å være enda en kanonstilling 20-30 m nordvest for denne, men dette er vanskelig å si for sikkert pga mye gjengrodd vegetasjon. Fra kanonstillingen går det en gang gjennom fjellet til en nærforsvarsstilling som er sprengt ut i fjellet på nedsiden, forran kanonen. I alt virker det til å være 6-7 infanteristillinger på neset.

Halvøya har relativt bratte fjellsider på alle kanter, med påler i fjellet for piggtrådkvelier rund det hele, ca 4-5 meter fra sjøen.

Jeg har ikke klart å finne informasjon om stilingen noe sted. Det som angår Grimstad på dette forumet har etter hva jeg har klart å finne så langt, dreiet seg om fortet på Marivold .

I tillegg får jeg vel nevne at jeg tidligere også har kommet over flere stillinger på en høyde rett ved Guldmand Brygge, ca 250 m nord for Vesøyneset:

http://1881.to/4HSN81

Det er en stund siden jeg var der, så husker ikke hva slags stillinger det var. Det ligger ganske store mengder piggtråd der.

Flott om noen har innspill til dette. Nyskjerrigheten er vekket her!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, velkommen til Forumet. Den odden har jeg aldri hvert på. Kan det være en lyskasterstilling der? Ligger strategisk riktig til for å dekke sjøveien til byen. Har bodd i byen men dette stedet har jeg aldri hørt om. Kanskje Werner kommer innom her, han pleier å kjenne disse traktene godt.
Får ta en tur ut der når våren kommer.
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei og velkommen

Her er et kart over stillingen og en beskrivelse over hva som var der.

Det er ellers litt i Grimstad, gi beskjed hvis det er noe du lurer på, Yngvar vi må nok ta en tur når våren kommer, er vel noen steder i Arendal også vi skulle vært innom.

Werner
Attachments
Stutzpunkt lykte, kart, Grimstad.jpg
Stutzpunkt lykte, kart, Grimstad.jpg (317.48 KiB) Viewed 355 times
Stutzpunkt lykte, tekst, Grimstad.jpg
Stutzpunkt lykte, tekst, Grimstad.jpg (171.49 KiB) Viewed 355 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Tenkte nok at du hadde noe på denne Werner. interessant at det er avmerket flammekastere, det er vel ikke vanlig? Vi får prøve å finne litt tid til en tur rundt i distriktet, som du sier til våren. Skulle vi finne en dato og innby til en tur i Arendal, Grimstad og Lillesand? f, eks en lørdag og en søndag.
Mvh
Yngvar
rittmester
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2014 20:29

Takker for dette Werner og Yngvar!

Jeg var litt god som gjettet på en 75 mm pak da :wink:

Vet du noe om den andre stilingen jeg omtalte - ved Guldmand Brygge?

Har du flere kart og oversikter over avdelingene i Grimstad? Jeg blir gjerne med på litt oppklaring med dere når snøen viker.
rittmester
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2014 20:29

Når jeg sammenlikner kartet ditt med dagens geografi, blir jeg i tvil om det er Vesøyneset eller Gundersholmen http://1881.to/KeJ94N

Jeg synes traseen til jernbanen er litt underlig hvis dette er Vesøyneset..
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

De ved gulmandbrygge er nok nærforsvar bygget tidlig under krigen i forbindelse med havna, jeg har ikke noe kart på dette annet at det er nevnt i en etterretningsrapport.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kartet er nok ikke helt 100% i målestokk, eller at kart og tereng stemmer helt i kantene da det er stillingene som er fokus, det har ikke vært fyrlykt på Gundersholmen meg bekjent, og fyret er tegnet inn.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Kartet er nok ikke helt 100% i målestokk, eller at kart og tereng stemmer helt i kantene da det er stillingene som er fokus, det har ikke vært fyrlykt på Gundersholmen meg bekjent, og fyret er tegnet inn.
Er holmen på det tyske kartet forsvunnet ved utfylling el etter krigen?

Går ut fra at det er snakk om Flammenwerfer 42, eller hadde man andre typer "automatiske" flammekastere?
Last edited by Natter on 14 Jan 2014 20:46, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har ikke bevis, men har ikke trodd det kunne ha vært noe annet da det er det som var vanlig, og er brukt ellers i distriktet.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Yngvar wrote:flammekastere, det er vel ikke vanlig? .
Jo, veldig vanlig. Tyskerne hadde veldig god tro på dem. Om de hadde grunn til det, kan vel diskuteres :blee:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja jeg vet at de var vanlig på fortene men som jeg sa så har jeg ikke sett de avmerket på et slikt kart tidliger
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noe relevant litteratur:

Tyske flammekastere generelt: "Waffen-Arsenal Band 154 - Flammenwerfer des deutschen Heeres bis 1945" (Fred Koch, 1995. Podzun-Pallas verlag, ISBN 3-7909-0539-9)
Flammenwerfer 42 spesielt: "Waffen Revue" Nr. 41 (1981)

Tråd i AHF: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=152152
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har sett det benevnt på enkelte stillings og minekart, men det varierer litt fra når de er tegnet og hvem som har tegnet de.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Hei!

Jeg blir gjerne med på en rundtur når snøen blir borte!

Jeg har noen tanker om det tyske kartet. Jeg tror kartet viser hele området med Guldmand Brygge og Vassøyneset. Det har helt sikkert vært mange utfyllinger her opp igjennom årene. Og holmen på kartet tror jeg er Gundersholmen, som kanskje ble fylt ut etter krigen. Torskeholmen var også en holme, men kanskje fyllt ut før krigen? Jernbanen endte ihvertfall ved Torskeholmen, og jernbanetunellen er jo fortsatt godt synlig, nå som vei. Mg stillingene som er godt synlige på Vassøyneset kan ligge rett bak flammekasterne som ligger syd for veikrysset og rett nord for lygten på det tyske kartet. Ser man også på kartets veier, og sammenligner med dagens veier, så stemmer dette også med hele Guldmand Brygge. Og da kan man også ane hvor det er fyllt ut. Det ser ihvertfall paddeflatt ut på de stedene i dag (parkering og senter). Lyskasteren kan ha vært plassert rett sydøst for senteret og sydøst for Gundersholmen. Der er det ihvertfall godt synlige spor etter aktivitet på dagens kart. Ser ikke ut som mg stillingene er tegnet inn, heller ikke de mellom senteret og Gundersholmen. Men de kan jo være bygget ut etterpå.

Har noen funnet de to mindre fjellanleggene som er på det tyske kartet? Evt inngangene? Det ene rett ved kanonstillingen, og det andre sansynligvis midt i den nåværende bebyggelsen sammen med de fleste andre flammekasterne. Jeg tipper at det ligger rundt Guldmandsveien nummer 9. Muligens bygd inne.

Er det noen riktig gamle byggninger ute på Guldmand Brygge (bak senteret)? Det er 7 byggninger på det tyske kartet, og hverken de eller veiene kunne neppe vært bare på Vassøyneset.

Håper dette er til hjelp og ikke totalt skivebom. :D
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Post Reply

Return to “AGDER”