HKB 21./979 Ny Hellesund

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Får vel ta et kystfort jeg og!

Ny-Hellesund rager høyt på listen min over de mest interessanne steder i Norge. Forsvarshistorisk Forening i Kristiansands-regionen skal virkelig ha en fjær i hatten for alle dugnadstimene de har lagt ned der ute... Resultatet vil jeg våge å påstå er Norges fineste friluftsmuseum.
Alle bunkere og tunneler er åpne for fri ferdsel, og det er mye utstyr å se!
At fortet ligger på en øde øy, gjør at det er skånet for vandalisme, og det er nok nettop derfor det går an å ha denne typen utstilling her!

Følgende to bilder viser 2 av de 3 R671 kasemattene på fortet. Begge disse er utstyrt med ex-franske Schneiderkanoner, av tyskerene kalt 10,5cm K331(f). Kanonene ble montert i sokkellavetter da originalunderstellet med kjerrehjul ikke var særlig egnet for å følge målet sidevis... Den tredje kasematten er tom.
Image
Image

Neste er samme kanon men i opprinnelig utførelse, her i åpen stilling.
Image

Deretter en 40mm Bofors luftvernkanon. Modellen ble også bygget av tyskerne på Kongsberg våpenfabrikk som "4cm Flak28", men eksemplaret å fortet er engelsk/amerikansk produsert.
Image

Panservernkanon av fransk opprinnelse.... Canon de 47 antichar SA mle1937 Atelier Puteaux L/53, men bedre kjent som SA 37APX.
Tyskerne Ga den betegnelsen 4,7cm PAK181(f)
Image

Kommandobunkeren er en R636, men det er nok sjømerkene på toppen som er best kjent....
Image

Siste ut for denne gang er en rarietet.... FL 277 bunkeren er den ensete av sitt slag i Norge. Kombinert garasje, generatorbunker og beredskapsrom for lyskaster. FL er opprinnelig fra Marineserien med Regelbauten, men her ser vi altså nok et eksempel på at det ikke finnes regel(bau) uten unntak!
Image

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

må bare si at jeg ikke har vært der enda, selv om jeg regelmessig er i søgne i forbindelse med restaurering av biber ubåten, satser på en båttur dit til sommeren.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det var mange og flotte bilder. Keep up the good work :!:
En tur der vil sikkert være godt for alle oss. en øy er jo alltid spennede.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det som er mest spennende ute på Ny-Hellesund er jo alle huler og ganger. Vet liksom ikke hva som møter en når en runder neste sving :)
Attachments
Innslag.jpg
Innslag.jpg (116.68 KiB) Viewed 1012 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

På runden min på Sørlandet hadde jeg også satt av en dag til å ta turen ut til Ny-Hellesund kystfort! Og det er det absolutte høydepunktet på denne turen! Makan til flott fort som Forsvarshistorisk forening i Kristiansandregionen har tilbakeført til slik fortet er i dag! Jeg snublet også over Stutzpunkt ved R636 kommandobunkeren denne lørdagen, vi hadde en hyggelig prat inne i kommandobunkeren, jeg fikk en liten runde i kommandobunkeren, fjellanlegget og til den ene R671'en. Vi møtte på hverandre flere ganger og ikke minst på vei tilbake til fastlandet og Kristiansand. Alltid hyggelig å treffe på likesinnede for en prat!

Jeg hadde en utrolig flott dag ute på Helgøya og Ny-Hellesund kystfort! Anbefales virkelig for alle som ikke har vært der ute enda! ;)

http://blog.kak.net/2016/06/04/ny-hellesund-kystfort/
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

X
Last edited by Natter on 30 Mar 2020 3:24, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Oppdatert i OSM med tuneller og rom i kommandobunkeren. Kom gjerne med rettinger dersom det er feil.
Attachments
ny_hellesund.jpg
ny_hellesund.jpg (48.82 KiB) Viewed 317 times
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Da har jeg fått laget en liten film om Ny-Hellesund kystfort.

https://youtu.be/CtLTBfdsJC8
Sissel Jeaneth
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2019 16:52
Location: Sandnes

Fantastisk bra film og blogg! Hvor ofte går taxi båten ut til øya og må man forhåndbestille den før reisen?....
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Sissel Jeaneth wrote:Fantastisk bra film og blogg! Hvor ofte går taxi båten ut til øya og må man forhåndbestille den før reisen?....
Det går daglige turer med båt ut fra bryggen i Høllen.

http://skanav.no/Ruteplan-HANNIBAL.html
Post Reply

Return to “AGDER”