HKB 22./978 Varnes

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Er enig i det du skriver. Selve klatringen er jeg ikke bekymret for, jeg har drevet litt fjellklatring, og har i tillegg en jobb som medfører endel arbeid i høyden med det som hører med av kurs og opplæring...

Det er artig å fantasere om slikt, det er jo noe helt annet å iverksette sine ideer.
Ikke umulig at en klatre"ekspedisjon" blir vurdert, men å slå hull i betongen er ikke min stil. Er tillhenger av sporløs ferdsel på slike steder. For mye herjing medfører kun at enda mer blir stengt.
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Tidlig på 80 tallet tok eg for med alle festningsanlegg langs sørlandet etter å ha studert Fjørtoft sin utmerkede bok om Tyske kystfort.
Varnes ble besøkt flere ganger. Kanonene ble i sin tid fjernet og kassematter gjennfylt med stein. Kanonene ble vel deretter berget fra skraphandler, sveist sammen og satt tilbake.
Eg har gått gjennom fjellanlegget. Var inne øverst i "trappesjakten". Litt skummelt å se ned i mørket. Var også gjennom ganger mellom kassematter og gang frem til kommandobunkers øverst. Dessverre ble det ikke tatt så mange bilder den gangen.
I militæret i Bardufoss midt på 80 tallet snakket eg endel med Major Øyna som hadde vore i forsvaret på Lista. Når vi diskuterte Varnes mener eg at han sa at ganger i fjellet ble brukt av forsvaret til sprengning (testing av sprenstoff eller sprengning av kassert sprengstoff ?) og at gangene derfor var murt igjen. Dette må i så fall være sideganger i hovedtunnellen. Var det ikke noen gjennmurte ganger der, utenom gangen til trappesjakten ?.

Hilsen

Jan Scheie
Attachments
Kanon slik den stod før grunneier fjernet denne.
Kanon slik den stod før grunneier fjernet denne.
Varnes 001.jpg (157.06 KiB) Viewed 470 times
Hovedtunnell
Hovedtunnell
Varnes 002.jpg (149.72 KiB) Viewed 470 times
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

At kanonen har vært fjernet for å så bli montert igjen er for meg nytt. Hvor sikker er du på dette? Har aldri hørt snakk om eller sett bilder av tom kassematt, uten at det trenger bety noe...

Mellom inngangen til tunellen og tunellen til sjakten er det sprøytebettong på veggen. Dette er litt vanskelig å registrere hvis man ikke ser etter, og det er jo stort sett ikke i denne delen av tunnellen man bruker sin tid. Kanskje dette er stedet for eksplosiver??

Du sier du har vært igjennom anlegget. Var der noen rom bak komandobunkers og kassematt, eller kun tuneller mellom dem? Var det støpt trapp mellom de to etasjene i komandobunkers, eller også her tretrapp?

Interessante bilder forresten.
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Fant litt på nettet:

133. 4 stk 10,5 cm K 332 (f) kanoner, 2 i kasematt og 2 i åpne stillinger. Fortifikatorisk godt utbygget med en lang tunnel sprengt inn i fjellet bakfra frem til de to kanonkasemattene. Kommandoplassen lå i berget over kasemattene med trapp opp fra tunnelen. Ammunisjonslagre innsprengt i fjell. Bygningsmassen i elendig forfatning ved overtakelsen og ble revet kort tid etter. Fortet nedlagt i 1959. Friluftsområde.

http://www.agderkultur.no/agder-ka08.2- ... Side9b.htm

Varnes fort
Varnes Fort, ved Vigan ligger nordvest på Lista, og ble delvis bygd av russiske fanger under den andre verdenkrig. Lista vestkyst kan ikke beskrives, men må ganske enkelt oppleves. Strekningen fra Lista Fyr til Varnes Fort er veldig væravhengig. Den kan oppleves som en nydelig idyllisk tur, men ved uvær kan det bli det reneste mareritt. Fra Varnes kan man se over til Hidra og Andabeløy som ligger utenfor Flekkefjord. Stedet er rikt på historie med turstier i nydelig natur

Batteriet Varnes Fort sammen med Hidra, Marka, Loshavn og Hausvik var underlagt artellerigruppe Vanse. Batteriet var et ledd i den enorme vestvollen som tyskerne bygde langs hele atlanterhavskysten, som skulle strekke seg fra Nord–Norge til Spania. Fortet bestod av 4 kanonstillinger, en kommandoplass og et ammunisjonslager i tunellen som førte fra og til anlegget. Anlegget ble aldri brukt i krigshandlinger.

http://www.regionlister.com/norsk.asp?v ... NES%20FORT



Eg husker ikke innvendige detaljer nå nærmere 30 år etter. Eg mener bestemt at kanonene ble fjernet og at en senere ble plassert tilbake. Var det ikke spor på kanonen som viste at denne har vore tatt fra hverandre på en litt brutal måte ?.

Erik H hadde vel også litt info på en annen tråd for samme fortet.

Hilsen

Jan Scheie
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Takker og bukker.

Var derute idag, og kanonen har helt riktig ganske mange sveiser rundt forbi. Disse er jo overmalt flere ganger, så jeg har ikke lagt merke til det før.

I hovedtunellen er det to steder som er støpt igjenn før man kommer til hullet inn til sjakten. På motsatt side av tunellen for disse to stedene er det støpt fast et kvadratisk jernbeslag på ca 40x40 cm, montert hjørneskakt. Skal prøve å få opp bilder. Noen som vet hva dette er??
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Her er bilder av ukjent igjennstøpt gang, samt beslag på motsatt side av tunellen. Noen som vet hva slags funksjon dette har?
Attachments
Mystisk beslag
Mystisk beslag
HPIM1519 forminsket.jpg (243.27 KiB) Viewed 434 times
Sprøytebettong
Sprøytebettong
HPIM1520 forminsket.jpg (208.86 KiB) Viewed 434 times
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Angående Varnes Fort (Vigan)
Jeg leser med litt skepsis om forslag til å bore inn rapelerings bolter og andre kreative løsninger for å komme inn til de såkalte tunnelene som bandt sammen R636 og de to kasemattene og evt ammo rom.
Jeg vet at Erik E var så heldig å være rundt i dette før de murte det hele igjen.

Jeg/vi i SKFIF (SørlandetsKystfortsInteresseForening har vært opptatte lenge for å kunne få åpnet dette annleg for publikum. Det er en del hensyn som må taes før noe slikt kan skje. Fjørtoft har fortalt meg at det meste av ammo ble fjernet, men det kan ligge noe i noen avfalls sjakter rundt hovedtunellen. Det sier seg selv at dette må avklares med sikkerhet før man begynner med boremaskiner :-)
Så er det et annet problem. Da forsvaret valgte å stenge annlegget er det også fordi en slik tunell må sjekkes jevnlig av geologer for at det skal være ras sikret, frem til det er gjort er all ferdsel på eget ansvar. Vi har vært i dialog med Farsund kommune, og prøvd å få grunneier i tale men har ikke lyktes.

Så tilbake til rapilerings bolter. Hvis jeg gjentar hvis noen finner på å feste noe slikt inne i den tunellen, og noen barn finner på å bruke dette, og blir utsatt for en ulykke. Vel da kan jeg garantere at for all fremtid må vi gå over fjellet, eller rundt for å komme til kasematten. Vær så snill og tenk dere om, før noen begynner å bli altfor kreative. Det er enda personer som har krigen i minnet på mange av fortene, og for dem er det bare dårlige minner, de vil helst se alt fjernet, så vi må være varsomme. Kommune/stat ser ikke noen gevinst per dags dato å holde disse annlegg åpne

Her er forslag til å titte. Kan ikke noen ta med en telskops stang med et kamera festet på. På den måten kan man se om det er mulighet til å komme inn? Så er det vel bare å være flere med på en felles tur, og sette opp et stilas inne i tunellen. Jeg er sikker på at JohnnyTh stiller med bilen sin på dette. Jeg vil også stille opp.

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Carsten: Jeg er fullstendig enig i det du skriver. Rote minst mulig rundt og etterlate færrest mulig spor i frykt for at hele sulamitten kan bli stengt. Tviler sterkt på at disse ideene noensinne vil bli satt ilive. Om man skal bore inn bolter, kan man lett bore hullene så dype at man på vei ned igjenn kan skru av festene og slå boltene helt inn, så de ikke på noen måte kan brukes igjen. Men som sagt vil antagelig ingen "ekspedisjon" bli gjennomført.
Jeg er egentlig mest interessert i å finne ut hva som er der oppe uten å måtte klatre opp. Derfor har jeg mast litt her, i håp om at noen vet noe. Har vært i kontakt med flere, men samtlige svar er at ingen husker mer enn sjakten. :? Så nyskjerrigheten er ikke lett å stoppe, men å slå hull i betongvegger er som nevnt tidligere ikke min stil. Et problem er at hullet inn til sjakten er så lite at man må krype igjenom, så lange stiger og stillaser er vanskelig. Kan selvfølgelig lage større hull, men det byr meg imot... Kamera på 14 meter lang teleskopstang virker heller ikke enkelt, men om noen behersker dette vil jeg gjerne være med å se. :-)
Min konklusjon er derfor at ekspansjonsbolter og klatresele er det enkleste/sikkreste hvis man først skal opp.

Jeg forstår at man ikke murer igjen tuneller uten grunn, og for mye aktivitet kan føre til at dere aldri får åpnet anlegget på ordentlig måte igjen. Jeg er også inneforstått med de prosedyrer som må til for å åpne slikt for almennheten, særlig hvis grunneier ikke viser sin velvilje.

Dette anlegget er for meg det som startet denne interessen, så jeg håper for all del at dere når igjenom hos de riktige instanser.

Men bare i tilfelle noen misforstår så har jeg ingen glede av å vandalisere, lage ulykker eller på noen anne måte gjøre inngrep i et slikt dystert minne. Det er for meg langt fra å lufte ideer til å iverksette dem. Dette er ikke noe man bare gjør på impuls, noe som også er en grunn til at jeg henvender meg her, og ikke bare durer ivei.

Hvis noen vet noe mer om hva som er der oppe, eller hva de andre innemurte gangene skjuler vil jeg gjerne høre. Også om noen vet hva de tidligere nevnte beslagene er til.
Dette handler om mer enn et artig "stunt", nemlig å forstå anlegget best mulig.

Takk for alle innspill.
RV2P800
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2011 23:30
Location: Sola/Lista

Har ikke vært på Varnes på mange herrans år men tilbragte noe tid der ute for 25-30 år siden.

På den tiden var tunnellinngangen sperret med en nettingport -nennsomt åpnet av andre interessenter, og praktisk for meg ;-)

Etter krigen ble området tilbakeført grunneier (Staubo?), han lånte så anlegget tilbake til Skyte og Bombeskolen på Lista Flystasjon en gang på 50-tallet.

Etter min hukommelse ( - ) var det to innslag i fjellet på venstre side av tunellen. Hullene inn i kammerene var releativt store men murt igjen med betongstein. Muren var slått opp, man kunne se inn men jeg var for stor til å komme inn selv. Ryktene ville ha det til at det var lagret ammo der inne. Mer om dette senere...

Lenger frem i tunellen, før svingen, på venstre side, går det etter min hukommelse løp til begge kanonstillingene og et til sjakten opp til kommandostillingen. Forstår med min beste vilje ikke hvorfor man har murt igjen dette, disse løpene representerer ingen fare.

Kommandostillingen oppe i fjellet var åpnet opp på nordsiden så man kunne komme inn - ingenting å skrive hjem om bortsett fra en flott utsikt. Bak kommandostillingen er innslaget i fjellet betydelig. Løpet innover er murt igjen med betongstein. Også her hadde noen slått hull, og her var hullet stort nok til å krype igjennom, selv for meg - mitt dumme naut...

Hadde ikke med lykt -mørkt som i en sekk. Ca. 2-3 meter innenfor muren slapp jeg en stein ned foran meg - jeg hadde funnet sjakten ned i hovedtunellen.... Taktisk retrett tilbake til kommandostillingen..... På den tiden var inngangen til sjakten nede murt igjen så hadde jeg falt de ca 20 metrene ned ville det ha tatt noe tid for å finne meg -.

Oppe på fjellet over stillingen fantes det enda 5-6 tømmerhytter/forlegningsrom. Det ene av dem var i brukbar stand enda, innvendig kledd med huntonitt -eller tilsvarende plater. Regner med at dem meste har gått tilbake til naturen nå.

Nabogutten, ca 10 år yngre var også interessert så han var med en gang. Advarte ham om å prøve å ta seg inn i rommene på siden i tunellen da det kunne finnes ammo der. Jeg flytter østover for å gå på skole og blir servert denne et par år senere:

Joda, guttungen og to andre kamerater fra Vanse får det for seg at de skal på "skattejakt" på Varnes. På sykkel bærer det avgårde. På Varnes greier den minste av de tre å komme seg inn igjennom det nevnte hullet -og Jackpot. Bombekasterammo - to store hauger. En med "rakettdelen" og en med selve sprenglegemet ( Korriger meg på beskrivelsen, jeg er ingen våpenmann..) To bæreposer blir fylt opp, og hjemover til Vanse bærer det med bombekasterammo i bæreposer skranglende på sykkelstyret !

Mor til poden kommer ned på gutterommet en dag og ser at de nye bokstøttene er av et helt nytt kaliber. Våpenavdelingen på Flystasjonen blir tilkalt og enten Kpt. Torgersen eller Kpt. Velle dukker opp og tar seg av ammoen - dvs kun selve sprenglegemet, "rakettdelen" fikk han beholde. Den ble ikke ansett for å være farlig. Vet ikke om "guttungen" fremdeles har dem, han flyttet noen år senere og huset er blitt solgt.

Det var etter denne episoden at man på ny støpte igjen innslaget og så dekket over med sprøytebetong som man beskriver. Har ikke vært der selv og sett. Bombekasterammoen skal også ha blitt fjernet - for godt, men det står ikke i stil til arbeidet med å skjule rommet.

På midten av 80-tallet arbeidet jeg sammen med en lokalhistoriker og fikk da se etteretningskart/beskrivelser av tunellanlegget. De vi bet oss merke i var at rommet/rommene til venstre inn i tunnellen var korrekt beskrevet. Tegningene indikerte (etter hukommelsen igjen) et stort rom på venstre side. Dette rommet finnes ikke, det finnes heller ikke spor i fjellet på at det har vært påbegynnt.

Mine bemerkninger om anlegget en sen tirsdags kveld ;-)

/
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Takk for den gode informasjonen du kom med.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Dette var artig ja! Mange takk.
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Fant et bilde til fra 80 tallet som eg tror viser understellet på en av dei utvendige kanonene som ikke stod i kassematter (Bildet var iallefall på samme negativrekke). Vet ikke helt om dette understellet står i utvendig stilling enda ?.
Eg såg av negativene at eg også hadde fotografert innvendig i fjellanlegget men med dårlig resultat. Den gang måtte vi jo vente i spenning til filmen var tatt opp og avvente resultatet når filmen var fremkalt flere mnd etterpå.

Hilsen

Jan Scheie
Attachments
Varnes åpen stilling.jpg
Varnes åpen stilling.jpg (100.16 KiB) Viewed 353 times
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Hei

lenge siden jeg har vært innom her men kan tilføye noen småting.

på slutten av 80 tallet ble kanonene fjernet( mener jeg gikk i 9 klasse altså 1989 */- 1 år) Dene ene kanonen sto da i kasmatten og den andre lå -hvis jeg husker rett ved siden av kasmatten.

Staubo fjernet begge og kjørte dem bort og fylte igjen kasmattene med grus. Jeg kjenner personen som tok seg av transport oppdraget. Men så viste det seg senere at han ikke eide den vestre kanonen. den som var i best stand. Dette var nemlig vaktmesteren på ungdomskolen jeg gikk på, som eide og han ønsket å ta vare på kanonen. Det var litt bråk -husker jeg fra lokal avisen- men enden på visa ble at denne kasmatten ble utgravd igjen og kanonen ble montert opp igjen. Da fikk den og et strøk maling og tok seg bedre ut etterpå en før. Jeg husker den som veldig rusten før det.

Så lenge jeg kan huske har sidegangene i hovedtunellen vært gjenmurt og lokalt sies det at det er skult sprengstoff her. Da forsvaret forlot Lista så ble de gjenmurte åpningene kamuflert med sprøytebetong. Det har før det vært flere forsøk på å hakke seg inn i disse gangene.

Denne sjakten som det snakke som mener jeg min far har sagt at kun er en trappesjakt. Han har fortalt at han har gått her i barndomen sin og at det var en tretrapp. Den var selvfølgelig råtnet bort lenge før min tid.

Kan spørre ham om han husker noe mer

JohnnyTh
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Spennende lesning dette! Var selv i dette området på '70 og '80-tallet og kan bekrefte det meste som er skrevet, også ryktene om ammo innmurt i sidegang og kanon som forsvant og ble satt opp igjen. Litt gesjeftig denne Staubo og alltid et"uromoment" når man skulle gjøre sine "undersøkelser". Det var vel på grunn av ham at man måtte lage ny vei til fortet rundt heia.

Ellers tidlig på 80-tallet (mener jeg det var) var det noen som hadde fått festet et tau inne i kommandobunkeren slik at de tøffeste kunne kunne klatre opp sjakten. Jeg var en av dem som ikke turde.... I grunnen like greit, jeg synes ikke man skal risikere liv og lemmer på dette. Det var jo en dødsulykke i en bunkers i Loshavn, unødvendig.

Det jeg vil bidra med er at jeg mener å ha sett et tysk anleggskart over hele fortet en gang. Dette viser alle gangene, sideganger og sjakter, samt bebyggelse på begge sider av tunnellen og oppå denne. Klart det er gøy å sjekke ting selv, men en totaloversikt over området i form av et kart er vel heller ikke å forakte? Noen som har dette kartet? (Mener vagt å huske at det kan ha vært Forsvaret på Lista Flystasjon som hadde dette liggende)
dave_one
Posts: 3
Joined: 16 Jul 2009 16:41

Har vært der i sommer og kan bekrefte at kryphullet i tunnelen er fremdeles åpen.
Etter en horisontal gang på kanskje 25m stopper denne og sjakta går vertikalt opp (diameter ca. 5-6 meter), som tidligere beskrevet. Det er ikke mulig å klatre den (lett overheng, våt, ingen tak), kryphullet gjennom er for liten ("feil" vinkel) til å ta med stor/lang nok stige / teleskopstang. Det ligger rester igjen etter et gammalt tau og noe trerester der det er bunnet fast. Kan ikke uttale meg om det var festet "oppe" på noe vis, eller om det er forsøk fra andre.
Luftfuktighet var forresten så pass høy at det ikke var mulig å se klart øvre enden av sjakta.

Fra adkomst til hovedanlegget via andre måter / steder frarådes på det sterkeste (grunnet steinras).

Ellers ligger anlegget veldig fint til, både taktisk sett, utsiktsmessig og mtp. tilstanden.
Skriver dette her siden jeg har en del erfaring med tauhåndtering, klatring og adkomst og velger å ikke utforske mer enn det jeg har beskrevet. Jeg håper at andre - spesielt unge lesere ikke blir alt for "tente" ved å lese gjennom hele tråden til å forsøke seg her.
Håper jeg har bidratt til litt mer oppklaring.
Post Reply

Return to “AGDER”