Antenneanlegg på Lista

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Jeg har om sommeren på ferie vært mange turer ut til Lista området. Her er det som kjent flere ekstyske anlegg fra den annen verdenskrig. Nord for Lista fyr befinner det seg et antenneanlegg slik som vi ser på bildene. Dette antenneanlegget må vel ha vært til radiokommunikasjon. Kanskje noen her på forumet vet noe, som f. eks. typebetegnelse og vilken virksomhet antenneanlegget var knyttet til.
Attachments
P1010080.jpg
P1010080.jpg (80.31 KiB) Viewed 299 times
P1010075.jpg
P1010075.jpg (205.91 KiB) Viewed 299 times
P1010074.jpg
P1010074.jpg (196.39 KiB) Viewed 299 times
Last edited by KRE on 02 Sep 2011 17:00, edited 1 time in total.
la5he
Posts: 7
Joined: 19 Jul 2010 12:14
Location: Lunde i Telemark

Dette er nok av nyere dato og kan ikke være tysk fra krigen.
Den kunne ligne på et radiopeile-anlegg. Kansje tidligere NATO-system.
Ligger det ingen bygninger der ?
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Nå har jeg vært å sett på antenneanlegget på nytt. Denne bygningen befinner seg i nærheten. Vi ser antenneanlegget i bakgrunnen.
Attachments
P10100061b.JPG
P10100061b.JPG (40.69 KiB) Viewed 239 times
Last edited by KRE on 30 Aug 2012 3:02, edited 4 times in total.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

la5he wrote:Dette er nok av nyere dato og kan ikke være tysk fra krigen.
Den kunne ligne på et radiopeile-anlegg. Kansje tidligere NATO-system.
Ligger det ingen bygninger der ?
Ser ut som om de betongfundamentene er av eldre fabrikat med bardunfester til ett eller annet som har vært der før. Gjenbrukt av forsvaret i nyere tid tydeligvis.

Akkurat hva det har vært brukt til sånn radiomessig, vet sikkert noen andre her. :-)
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Knut Enebakk wrote:Jeg har om sommeren på ferie vært mange turer ut til Lista området. Her er det som kjent flere ekstyske anlegg fra den annen verdenskrig. Nord for Lista fyr befinner det seg et antenneanlegg slik som vi ser på bildene. Dette antenneanlegget må vel ha vært til radiokommunikasjon. Kanskje noen her på forumet vet noe, som f. eks. typebetegnelse og vilken virksomhet antenneanlegget var knyttet til.
Kan se ut som en antennepark for avlytting av ikkesamarbeidende HF sendinger (etterretning). Boksen i midten kan inneholde en hurtigroterende vinkelmåler som kan søke ut hvilken antenne som har best signal og derved retningen. Har jeg rett er dette et systen med kodenavn Pusher, konstruert av Plessey Corporation for GCHQ på 70 tallet. (Kilde: Onkel Sams kaniner). Kontrollrom må ikke nødvendigvis være på samme stedet. Dette kan være fra den kalde krigen.

ervold
RV2P800
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2011 23:30
Location: Sola/Lista

Hei

Ny på forumet - bedre sent enn aldri ;-)

Antenneanlegget på Steinodden tilhørte/tilhører kystradiotjenesten, korrekt betgenelse
var Lista GONIO og overtok etter den gamle peileren på Farsund Radio (Farsund Gonio)
Peileren ble betjent fra Farsund Radio men kunne vistnok også betjenes av monitortjenesten til Teledirektoratet, (senere Statens Teleforvaltning nå Post&Teletilsynet) fra stasjonen på Ski radio.

Anlegget ble satt opp på slutten av 70tallet muligens tidlig 80, etter det jeg kan huske. Men jeg kan huske feil ;-) Mener leverandør var PLATH i Hamburg. Telekabel fantes ikke så en radiolinje ble satt opp direkte mot Farsund Radio på Østre Hauge. Har ikke vært der ute på svært mange år, Telehuset med selve peilerelektronikken og radiolinjeutstyret lå/ligger i skogkanten på lebeltet.

Forsvaret har ikke vært involvert i dette anlegget utover det generelle samarbeidet som eksisterte mellom E-tjenesten og Teledirektoratet (primært på Ski radio)
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Knut Enebakk wrote: (Kilde: Onkel Sams kaniner)
http://www.nb.no/nbsok/nb/3fdbdaf68026b ... db84bb13#5
Post Reply

Return to “AGDER”