Bunkere v\ nodeland \ brennåsen

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Mach III
Posts: 7
Joined: 07 May 2015 10:32

Noe nytt om utgivelsen av "Festung Greipstad"?
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Status er den samme. Ikke noe opplag nr. 2 foreløpig. Har prøvd i nesten 10 år nå å få Stiftelsen Arkivet til å trykke opp boka.
Skal opp på Arkivet i ettermiddag i forbindelse med boken "Den lille bygda i den store krigen"

http://www.songdalen.kommune.no/no/Hva- ... markering/

Stiftelsen Arkivet og Songdalen kommune markerer 70-års jubileet for frigjøringsdagen.
På Porsmyr bygdetun vil det også fra ca kl. 13.45 være mulig å kjøpe Kai Erlands bok
"Den lille bygda i den store krigen"- med historier fra songdøler.

Det var planer om at "Festung Greipstad" skulle gis ut på nytt samtidig med "Den lille bygda i den store krigen",
men dette skjedde altså ikke. J
Mach III
Posts: 7
Joined: 07 May 2015 10:32

Ja, skal ned til Porsmyr å kjøpe boka til lørdag, denne kommer jo også bare ut i et opplag på 500 så gjelder vel å være tidlig ute her også...
Er bare så lei meg for at jeg gikk glipp av utgivelsen av Festung Greipstad. :(
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Noen som kjenner til hvor denne lille "rakkeren" står ved Nodeland? Jeg vet, men var interessert i å vite hva fjellanlegget under har vært til. Det virker som om det i alle fall er 2 separate anlegg og det er ikke mulig å komme inn under kuppelen, så det må være mer der enn det som er tilgjengelig i dag.
Attachments
20161018_173139[1].jpg
20161018_173139[1].jpg (1.25 MiB) Viewed 276 times
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Litt utydelig bilde. Er det ved gartneriet eller i Brennåsen
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Regelbau633 wrote:Litt utydelig bilde. Er det ved gartneriet eller i Brennåsen
Attachments
Brennåsen.jpg
Brennåsen.jpg (85.32 KiB) Viewed 271 times
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Så ut fra måkeskitten på panserkuppelen at det er i Brennåsen :rodme:
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det er Brennåsen ja! Finnes det opplysninger om hva disse to anleggene i samme fjellet er brukt som? Er det et slags kamphovedkvarter for området?

Lurer også på anlegge opp ved gartneriet. Det virker direkte malplassert, hva er innhold og bruk av dette anlegget.
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

overland53 wrote:Det er Brennåsen ja! Finnes det opplysninger om hva disse to anleggene i samme fjellet er brukt som? Er det et slags kamphovedkvarter for området?

Lurer også på anlegge opp ved gartneriet. Det virker direkte malplassert, hva er innhold og bruk av dette anlegget.
Anlegget ved Kulien gartneri er en Regelbau 502 Doppelgruppenunterstand, altså en mannskapsbunker med plass til 20 mann.
Innholdet i denne er beskrevet i boken "Festung Greipstad"
Attachments
R502.JPG
R502.JPG (137.39 KiB) Viewed 225 times
Mach III
Posts: 7
Joined: 07 May 2015 10:32

Nå er jo "Festung Greipstad" rimelig vanskelig å få tak i idag, men jeg kan legge opp bilder/screenshots fra denne bibelen, om jeg får Regelbau633's velsignelse da selvfølgelig. ☺️
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Mach III wrote:Nå er jo "Festung Greipstad" rimelig vanskelig å få tak i idag, men jeg kan legge opp bilder/screenshots fra denne bibelen, om jeg får Regelbau633's velsignelse da selvfølgelig. ☺️
Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.
Mach III
Posts: 7
Joined: 07 May 2015 10:32

Regelbau633 wrote:
Mach III wrote:Nå er jo "Festung Greipstad" rimelig vanskelig å få tak i idag, men jeg kan legge opp bilder/screenshots fra denne bibelen, om jeg får Regelbau633's velsignelse da selvfølgelig. ☺️
Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.
Da er det bare å vente på elektronisk utgave! :-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Regelbau633 wrote:Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.
Hørtes tungvint ut... Hvorfor lager de evt ikke en pdf direkte fra originalen (jeg antar du skrev denne i Word el)?
Er det snakk om salg, eller skal den feks legges ut på Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Natter wrote:
Regelbau633 wrote:Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.
Hørtes tungvint ut... Hvorfor lager de evt ikke en pdf direkte fra originalen (jeg antar du skrev denne i Word el)?
Er det snakk om salg, eller skal den feks legges ut på Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle?
Jeg har pdf, men det er Vest-Agder Fylkeskommune som ønsker å legge boken ut elektronisk. Har sagt OK til at
de legger den ut.
Mach III
Posts: 7
Joined: 07 May 2015 10:32

Blir jo litt nord for Nodeland dette, men kan det stemme at dette kan være et bombekrater? Historien sier så ihvertfall.Er mellom Eidsåveien og Lagmannsbakken, og da ca 300 meter fra Lagmannsbakken hvor det visstnok var tyskere stasjonert. Men dette var vel neppe et strategisk mål, mulig dropp av last på retur heller?

Image
Post Reply

Return to “AGDER”