View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Nov 2020 9:39

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
 Bunkere v\ nodeland \ brennåsen 
Author Message

Noe nytt om utgivelsen av "Festung Greipstad"?

07 May 2015 10:42
Profile

Status er den samme. Ikke noe opplag nr. 2 foreløpig. Har prøvd i nesten 10 år nå å få Stiftelsen Arkivet til å trykke opp boka.
Skal opp på Arkivet i ettermiddag i forbindelse med boken "Den lille bygda i den store krigen"

http://www.songdalen.kommune.no/no/Hva- ... markering/

Stiftelsen Arkivet og Songdalen kommune markerer 70-års jubileet for frigjøringsdagen.
På Porsmyr bygdetun vil det også fra ca kl. 13.45 være mulig å kjøpe Kai Erlands bok
"Den lille bygda i den store krigen"- med historier fra songdøler.

Det var planer om at "Festung Greipstad" skulle gis ut på nytt samtidig med "Den lille bygda i den store krigen",
men dette skjedde altså ikke. J

07 May 2015 13:55
Profile

Ja, skal ned til Porsmyr å kjøpe boka til lørdag, denne kommer jo også bare ut i et opplag på 500 så gjelder vel å være tidlig ute her også...
Er bare så lei meg for at jeg gikk glipp av utgivelsen av Festung Greipstad. :(

07 May 2015 16:09
Profile

Noen som kjenner til hvor denne lille "rakkeren" står ved Nodeland? Jeg vet, men var interessert i å vite hva fjellanlegget under har vært til. Det virker som om det i alle fall er 2 separate anlegg og det er ikke mulig å komme inn under kuppelen, så det må være mer der enn det som er tilgjengelig i dag.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

27 Oct 2016 13:41
Profile

Litt utydelig bilde. Er det ved gartneriet eller i Brennåsen

27 Oct 2016 16:11
Profile

Regelbau633 wrote:
Litt utydelig bilde. Er det ved gartneriet eller i Brennåsen

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

27 Oct 2016 16:17
Profile

Så ut fra måkeskitten på panserkuppelen at det er i Brennåsen :rodme:

27 Oct 2016 16:42
Profile

Det er Brennåsen ja! Finnes det opplysninger om hva disse to anleggene i samme fjellet er brukt som? Er det et slags kamphovedkvarter for området?

Lurer også på anlegge opp ved gartneriet. Det virker direkte malplassert, hva er innhold og bruk av dette anlegget.

02 Nov 2016 16:37
Profile

overland53 wrote:
Det er Brennåsen ja! Finnes det opplysninger om hva disse to anleggene i samme fjellet er brukt som? Er det et slags kamphovedkvarter for området?

Lurer også på anlegge opp ved gartneriet. Det virker direkte malplassert, hva er innhold og bruk av dette anlegget.

Anlegget ved Kulien gartneri er en Regelbau 502 Doppelgruppenunterstand, altså en mannskapsbunker med plass til 20 mann.
Innholdet i denne er beskrevet i boken "Festung Greipstad"

04 Nov 2016 11:21
Profile

Nå er jo "Festung Greipstad" rimelig vanskelig å få tak i idag, men jeg kan legge opp bilder/screenshots fra denne bibelen, om jeg får Regelbau633's velsignelse da selvfølgelig. ☺️

05 Nov 2016 22:13
Profile

Mach III wrote:
Nå er jo "Festung Greipstad" rimelig vanskelig å få tak i idag, men jeg kan legge opp bilder/screenshots fra denne bibelen, om jeg får Regelbau633's velsignelse da selvfølgelig. ☺️

Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.

07 Nov 2016 9:16
Profile

Regelbau633 wrote:
Mach III wrote:

Ønsker ikke at det legges bilder/screenshots fra "Festung Greipstad". Det er mulig at boken blir tilgjengelig elektronisk da V-Agder Fylkeskommune har planer om å skanne den.

Da er det bare å vente på elektronisk utgave! :-)

07 Nov 2016 19:08
Profile

Regelbau633 wrote:
Hørtes tungvint ut... Hvorfor lager de evt ikke en pdf direkte fra originalen (jeg antar du skrev denne i Word el)?
Er det snakk om salg, eller skal den feks legges ut på Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle?

08 Nov 2016 13:21
Profile

Natter wrote:
Regelbau633 wrote:
Hørtes tungvint ut... Hvorfor lager de evt ikke en pdf direkte fra originalen (jeg antar du skrev denne i Word el)?
Er det snakk om salg, eller skal den feks legges ut på Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle?

Jeg har pdf, men det er Vest-Agder Fylkeskommune som ønsker å legge boken ut elektronisk. Har sagt OK til at
de legger den ut.

08 Nov 2016 13:37
Profile

Blir jo litt nord for Nodeland dette, men kan det stemme at dette kan være et bombekrater? Historien sier så ihvertfall.Er mellom Eidsåveien og Lagmannsbakken, og da ca 300 meter fra Lagmannsbakken hvor det visstnok var tyskere stasjonert. Men dette var vel neppe et strategisk mål, mulig dropp av last på retur heller?

Image

05 Feb 2017 18:36
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next