Mandal, øvrige anlegg

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

En tråd om anlegg i Mandalsområdet som ikke ligger i Landehobde.
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Oppe i åssiden i Skidalsheia, mot Halsshaug ligger denne bunkeren.
Den har to innganger og ligger i en stakato hestesko inne i fjellet. Inngangene ligger midt i åssiden og er ikke synlige ifra veien sommerstid.

Nesten ute ved vestre inngang er det en gang som er nesten helt igjenfylt, men man kan se innover en del meter.

Noen som kjenner til bruksområdet for denne og hvorfor den er utformet slik og har den beliggeneheten? Finnes det egne regelbau for denne typen anlegg?
Attachments
Doble vegger i begge inngangene, men ikke noe skyteskår og heller ikke noen jerndører eller hengsler etter disse. Noen som vet hvorfor?
Doble vegger i begge inngangene, men ikke noe skyteskår og heller ikke noen jerndører eller hengsler etter disse. Noen som vet hvorfor?
dsc_2637.jpg (77.03 KiB) Viewed 1038 times
Vestre inngang
Vestre inngang
dsc_2661.jpg (192.57 KiB) Viewed 1038 times
Eletrisitet eller kommunikasjon? Ved den vestre inngangen
Eletrisitet eller kommunikasjon? Ved den vestre inngangen
dsc_2652.jpg (157.11 KiB) Viewed 1038 times
Innover i den igjenfylte gangen.
Innover i den igjenfylte gangen.
dsc_2647.jpg (48.46 KiB) Viewed 1038 times
Ca midt inne i bunkeren
Ca midt inne i bunkeren
dsc_2641.jpg (128.5 KiB) Viewed 1038 times
Legg merke til de røde rørene som er støpt på skrå ned langs veggene. Disse går igjen flere steder i bunkeren. Noen som vet hva de var til? Eletrisitet/samband?<br />Dreneringen er vel rennen midt i gulvet?
Legg merke til de røde rørene som er støpt på skrå ned langs veggene. Disse går igjen flere steder i bunkeren. Noen som vet hva de var til? Eletrisitet/samband?
Dreneringen er vel rennen midt i gulvet?
dsc_2638.jpg (121.06 KiB) Viewed 1038 times
Østre inngang
Østre inngang
dsc_2636.jpg (153.79 KiB) Viewed 1038 times
Dette bildet er tatt ca 1940. Pil indikerer inngangene.<br />Foto: MMN
Dette bildet er tatt ca 1940. Pil indikerer inngangene.
Foto: MMN
mmn02_17_491.jpg (119.21 KiB) Viewed 1038 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Nå kjenner ikke jeg historikken til dette anlegget, men det første som slår meg er at det ble bygget behelfsmässig pga materiellmangel. Dvs med gulv i stampebetong, takhvelving i rått fjell, og inngangsparti uten gass-sluse.
Flora krigshistorielag
RasmusTerne

Hei.
Rennen i gulver kan tyde på ammo-lager. Ligner på fjell-lagret på HKB Rolla,som ikke var ferdigstilt.
Sigfred R
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

nøding wrote:dsc_2652.jpg: Eletrisitet eller kommunikasjon? Ved den vestr
Klart telefon-inntak og -koblingsbokser. Til høre 4 festepunkt for batterikasse og skrått venstre ovenfor festepunkt for telefonapp.

Se for øvrig denne interessante tråden; Bunker equipment på Axis History Forum.

mvh
KOS
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var en tur i Mandal og klatret opp på toppen til stillingene der oppe på Uranienborg. Kjenner lite til anlegget med det er mye betong rundt i skogen. Det meste er fylt igjen botsett fra denne stillingen og fjellanlegget bak den. Nødutgangen her er enten fylt igjen eller så er den ikke ferdig. Flere store rom. Hva skulle disse rommen brukes til? Det ser litt overdimensjonert ut kun til ammo og dekkningsrom
Attachments
Kanonstillingen med inngangen til fjelanlegget bak
Kanonstillingen med inngangen til fjelanlegget bak
DSC02550.JPG (84.73 KiB) Viewed 856 times
God utsikt herfra
God utsikt herfra
DSC02552.JPG (72.11 KiB) Viewed 856 times
Anlegget bak kanonen
Anlegget bak kanonen
DSC02553.JPG (50.6 KiB) Viewed 856 times
MG dekkning
MG dekkning
DSC02554.JPG (51.21 KiB) Viewed 856 times
DSC02559.JPG
DSC02559.JPG (57.24 KiB) Viewed 856 times
Store rom
Store rom
DSC02556.JPG (37.26 KiB) Viewed 856 times
Utgangen til kanonstillingen
Utgangen til kanonstillingen
DSC02561.JPG (36.08 KiB) Viewed 856 times
Det er fremdeles mye piggtråd og sperringer i krattet
Det er fremdeles mye piggtråd og sperringer i krattet
DSC02572.JPG (104.99 KiB) Viewed 856 times
Mvh
Yngvar
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Du må jo si ifra når du i er Mandal :wink:
Lurer på om ikke den bunkeren du var inni der er utgangen til den hvis inngang ligger på fremsiden under kikkerthuset og nå er murt igjen.
Hovedkommandoen i Mandal lå i Uranienborg og det er vel den bunkeren som sivilforsvaret bruker pr idag og som er avlåst.
Carsten nevnte noe om at han skule prøve å få til en guidet tur der.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Det er nok meningen at fjellanlegget skulle kles med murstein i vegg og tak (som i avatarbildet mitt). Da ville de røde teglrørene som er støpt ned i gulvet vært drenering for hulrommet mellom mursteinskledning og fjellvegg. Jeg gjetter det går rør under gulvet fra disse rørene til renna midt i gulvet.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Nøding, joda jeg prøver å si i fra til lokale når jeg drar et sted, men dette ble raskt bestemt, pga dårlig vær lengre nord. Kommer helt sikkert tilbake til Mandal senere. Akurat nå sitter jeg å ser på en kommandobunker ved Hals i Danmark. God sommer
Mvh
Yngvar
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Hei.
Lenge siden jeg har lagt igjen noe spor i denne gruppe, men følte jeg måtte svare Nøding.
Det stemmer at jeg skulle arrangere en tur inne i hele Uranienborg. Alt var klart untatt oppmøte, så jeg sa ifra til folkene fra sivilforsvaret at vi ikke kom. Den ene gangen som er murt igjen, og kledd med tre gå inn i det bunkersystem som er i bruk. Så det var nok meningen at det skulle bygges flere tuneller for å knutte sammen alle deler på Uranienborg.
Jeg har telefon numrene til de med nøkler liggende, hvis det er noen interesse å titte rundt.

Kunne da gjerne sett på de anleggen som du har beskrevet i denne tråd Nøding.

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Carsten G wrote:... hvis det er noen interesse å titte rundt.
Jeg er med såsant jeg har anledning :)

Er det ikke bare en utgang som er murt igjen, eller er det hele bunkeren?
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Innimellom trærne i Furulunden ligger denne konstruksjoen. Svært grovt anslått til kanskje 4 x 8 meter og stikker vel drøyt en meter over bakken.
Det snodige er at dørkarmen stikker opp for segselv og forøvrig er det ingen synlig inngang til bunkeren(?).

Noen som har en ide til hva dette kan være? Under krigen var dette området militærleir / flyplass.
Attachments
Inngangen? Legg merke til at det kun er en dørkarm i beton som stikker over bakken
Inngangen? Legg merke til at det kun er en dørkarm i beton som stikker over bakken
DSC_9661.JPG (156.38 KiB) Viewed 611 times
DSC_9644.JPG
DSC_9644.JPG (268.66 KiB) Viewed 611 times
Fra baksiden (?), merk et firkantet, støpt rør (skorsten?) som likker på bakken til høyre.
Fra baksiden (?), merk et firkantet, støpt rør (skorsten?) som likker på bakken til høyre.
DSC_9641.JPG (212.91 KiB) Viewed 611 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På det første bilde ditt, bak "dørkarmen" ser det ut som om det er en "tobruk" bunker, stemmer det?
Mvh
Yngvar
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Yngvar wrote:På det første bilde ditt, bak "dørkarmen" ser det ut som om det er en "tobruk" bunker, stemmer det?
Minner ikke om noen andre tobruk jeg har set, dog skal jeg ikke påberopemeg å ha sett allverdens av tobruker, men denne er kvaderatisk, alle tobrukene jeg har sett er mer flerkantet. Videre er det en slags kuppel/dom/tak på den, dog kan dette bare være vegitasjon eller gjenfylling, var ikke oppå og testet.
vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men denne grundmuren/fundamentet lå rett bortenforbi (er ca 2 x 2 m):
Fundament
Fundament
DSC_9636.JPG (223.09 KiB) Viewed 580 times
wannaberambo
Posts: 6
Joined: 16 Mar 2012 18:44
Location: Mandal

på den grunnmuren tro jeg det sto en brakke mener jeg gamla en gang sa :D har du finne ut hva de er for noe de andre "tobruk" det va bilde av alltid lurt på hva de er for noe PDT_Armataz_01_29
Post Reply

Return to “AGDER”