Rundt Gjerstadvannet

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ag79
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2010 14:14
Location: arendal

sett ovenfra
sett ovenfra
Bilde0015.jpg (1.42 MiB) Viewed 836 times
Hei.

Har ikke allverdens erfaring her på forumet, men prøver meg :-)

Min hovedinterresse er lokalhistorie og da er Tromøya nærliggende. Har tidligere hørt rykter om aktivitet rundt Gjerstadvannet (tyskerne demmet opp dette vannet) og en bunkers i mellom vannene der. Har lett og lett etter dette, men kun funnet gammel tysk piggtråd! Men i dag falt jeg rett oppi noe spennende! Rakk ikke å sjekke så veldig mye, men fant det som dere ser på bildene... Beklager dårlig kvalitet på bildene :?
Attachments
Bilde0019.jpg
Bilde0019.jpg (1.14 MiB) Viewed 836 times
betong! spennende. håper på å finne en inngang hvis dette er en bunker:)
betong! spennende. håper på å finne en inngang hvis dette er en bunker:)
Bilde0018.jpg (1.15 MiB) Viewed 836 times
Last edited by ag79 on 05 Apr 2012 15:26, edited 1 time in total.
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Det her var spennende :-) Vet du mer om hvorfor de demma opp Gjerstad kjenna?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder oppdeming av Gjerstad vannet så tror jeg uten å kunne dokumentere det, at det er for å sikre vannforsyning til blant annet luftvernskolen som på den tiden var der. Tromøya er som kjent en øy, og det er ikke allverdens mange vann på øya og med en leir med kapasitet på ca 2000 mann og mye eksplosiver trengtes det mye vann, det er blant annet tre reservoar i leiren.
Vedlegger utsnitt av et kart fra 1944, der det kun er angitt minefelt og ingen bunkere.

Werner
Attachments
ScreenHunter_02 Jan. 25 18.53.jpg
ScreenHunter_02 Jan. 25 18.53.jpg (55.58 KiB) Viewed 705 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Ja,virker jo sannsynlig det :wink: Hva kan dette være da?
ag79
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2010 14:14
Location: arendal

Takk for svar Werner :wink:

Jeg vet at det var russiske fanger som gravde grøft fra botnetjenna og ut til hovedvei v innkjørsel til Bjelland. Der står det fortsatt et gammelt pumpehus for å pumpe vannet over mot Hove leiren...

Tilbake til bildene...
Lurer på hva som skjuler seg bak betongen? Kan det ha vært et forsøk på å få en plass til miniubåt?

hva tenker du Werner?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det er nok lite trolig at det ble laget plass for miniubåter i betong, på Hisøy så sprengte de kun inn slisser i fjellt og satt opp en garage av tre.

Ubåtene kom ikke til Norge før november 1944, og da var flak skolen fyttet fra tromøy, det var forsatt en del fra mess komp 110 som var der ute å betjente radarene.
Trenkle har i sin bok nevnt noe om miniubåter og radar, det var blant annet et forsøk på Hove ang å kunne peile eller styre miniubåtene mot målet, regner med det var forsøk som ikke kom i gang før tidlig vår 1945.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hvor stor er denne "klossen"? om mulig, sjekk oppå om du finner en boltring.. mange hadde avløp for å hindre vannet å ligge mellom boltkransen.
MVH

Roar Handberg
_________________
ag79
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2010 14:14
Location: arendal

werner wernersen wrote:Hei

Når det gjelder oppdeming av Gjerstad vannet så tror jeg uten å kunne dokumentere det, at det er for å sikre vannforsyning til blant annet luftvernskolen som på den tiden var der. Tromøya er som kjent en øy, og det er ikke allverdens mange vann på øya og med en leir med kapasitet på ca 2000 mann og mye eksplosiver trengtes det mye vann, det er blant annet tre reservoar i leiren.
Vedlegger utsnitt av et kart fra 1944, der det kun er angitt minefelt og ingen bunkere.

Werner
Dette jeg "fant" er mellom store og lillevann... Når snøen smelter kan du stikke med ut hvis du vil?
ag79
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2010 14:14
Location: arendal

rhandber wrote:hvor stor er denne "klossen"? om mulig, sjekk oppå om du finner en boltring.. mange hadde avløp for å hindre vannet å ligge mellom boltkransen.
Hvor stor er jeg ikke sikker på, men mener den er nesten 2 meter høy hvertfall.... Hva skulle denne boltringen være til eventuelt?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ag79 wrote:
rhandber wrote:hvor stor er denne "klossen"? om mulig, sjekk oppå om du finner en boltring.. mange hadde avløp for å hindre vannet å ligge mellom boltkransen.
Hvor stor er jeg ikke sikker på, men mener den er nesten 2 meter høy hvertfall.... Hva skulle denne boltringen være til eventuelt?

kan være alt fra luftvern til lyskaster. ofte kan man finne det ut ved å måle avstand mellom bolter, og antallet. men kan være mye annet :) 2 meter høres litt høyt ut for det jeg nevnte.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

tror nok at dette tilhører oppdemningen og ikke noe mere enn dette, på begge sider og med ren tipping ca 5-800 meter unna så er det lyskaster stillinger, som tilhørte flak skolen, det var ett større nettverk av lyskastere på øya, litt på husken da jeg ikke har lista forann meg minst 8 lyskastere av størrelsen 150-200 cm, i tillegg et større antall 50-100 cm.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
ag79
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2010 14:14
Location: arendal

Hadde meg en tur i det kalde påskeværet i dag... tenkte jeg skulle se litt nærmere på hva jeg "fant" i begynnelsen av tråden...
Men underveis dukket det opp 2-3 nye "stillinger". Her er bilder av den ene. Utrolig hva som finnes gjemt i nærmiljøet! Hadde med ordentlig kamera i dag, men feil sd kort :( så blir mobilbilder...
Attachments
så dette fra stien... Man ser såvidt den velkjente runde buen der...
så dette fra stien... Man ser såvidt den velkjente runde buen der...
IMAG0136.jpg (1.69 MiB) Viewed 374 times
sånn så det ut oppi
sånn så det ut oppi
IMAG0137.jpg (1.57 MiB) Viewed 374 times
sett fra det som må være inngangen...
sett fra det som må være inngangen...
IMAG0138.jpg (1.89 MiB) Viewed 374 times
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Hadde en tur rundt Gjerstadvannet i dag, det har blitt resturert en av stillingene der :-)

Om en går turen "med klokka" så finner en denne stillingen ca 3-400 meter etter en har krysset bekken/kanalen mellom lille og store vannet. I stedet for å gå opp den lille trappa til høyre som er en del av rundturen går man rett frem og så slakt til høyre. Ligger 50-100m fra stien som går rundt vannet.

Stod også noe info ved "Kloppa":
Under 2. verdenskrig hadde tyskerne ett gjerde med pigtrådsperringer helt opp til veien ved Hefte.
Når man gikk denne veien til kirken og søndagsskolen måtte man vise pass.
Mot vannet er det en mitraljøsestilling, og her stod vakter med gevær- Tyskerne hadde skytestillinger begge veier langsmed gjerdet.


PS Bildekvaliteten er så som så, ble tatt med mobiltelefon.

1.JPG
1.JPG (143.47 KiB) Viewed 237 times
2.JPG
2.JPG (132.64 KiB) Viewed 237 times
3.JPG
3.JPG (141.85 KiB) Viewed 237 times
4.JPG
4.JPG (302.9 KiB) Viewed 237 times
5.JPG
5.JPG (124.27 KiB) Viewed 237 times
6.JPG
6.JPG (261.66 KiB) Viewed 237 times
7.JPG
7.JPG (146.48 KiB) Viewed 237 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det er blitt en fin tur "vei" som de har satt i stand, det ligger i tillegg en stilling til foran denne som de pr dato ikke har gjort noe med.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
CptMorgan
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2015 21:05

En av disse stillingene det står om på det avbildede skiltet tror jeg muligens befinner seg på tomta vår :-) Lenge lurt på type stilling dette var. Dette er på en liten fjellknaus inn til veien som går fra Brekka mot Kongshavn (innerst i Alvekilen). Har alltid sett for meg at dette kun var en enkelt stilling for evt å dekke / beskyte veien. Grei posisjon for dette på liten knaus i svak sving med godt utsyn og dekkning begge kjøreretninger.
Noen som kjenner til type skyts som stod i denne stillingen ?
På motsatt side av veien og retning mot Gjerstadvannet går det også løpegrav..
Se kart vedlegg..

Skal se om jeg ikke får tatt turen for noe billedtagning kanskje.. :-)

Er helt ny her inne og super glad over å ha kommet over sidene... Mye interessant lesning av engasjerte sjeler :-)
Attachments
Stilling langs Tromøyvei.png
Stilling langs Tromøyvei.png (72.14 KiB) Viewed 140 times
Last edited by CptMorgan on 09 Aug 2015 22:53, edited 2 times in total.
Post Reply

Return to “AGDER”