Stutzpunkt Lillesand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det er mulig vi burde samles noen stykker og hatt en runde slik vi kunne samle og sammenfatte en del opplysninger, jeg regner med at det er noen stykker som sitter på litt av vært av opplysninger, eller om mulig samles et sted og lage en plan for en runde?

Dere får melde litt interesse dere som er i omegn.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Det må vi få til. Jeg må informere om at Vestre Moland og Lillesand Historielag har en ekskursjon til kystfortet på Justøy allerede neste søndag (5. oktober). Oppmøte på Tomta i Lillesand kl.13, så bil ut til fortet.
Historiker Simen Zernichow (oppvokst på øya) vil holde et kort foredrag. Han har skrevet en artikkel om minene rundt fortet og hva som skjedde med dem etter krigen. Artikkelen kommer i årsskriftet vår i november, men er allerede tilgjengelig på våre nettsider: http://www.lillesand.historielag.org/si ... ikler.html
Torkjell Nyberg, som vokste opp på gården ved fortet og er grunneier, vil trolig også fortelle litt om det han husker fra krigen.

https://www.facebook.com/events/764641303592739/
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Werner, det ligger ei dobbel mg stilling oppe til høyre bak busskuret i bunnen av Sangereidbakken når man kommer fra Lillesand. Har lett mye etter den lengre oppe i bakken mot Lillesand, men har vel endt opp med at den må ha ligget midt i nåværende vei. Fant dog rester etter løpegrav.
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Her er en bunkers jeg aldri hadde sett før i dag. Rett bak renseanlegget på Fossbekk i Lillesand ligger "Tyskerheia". Jeg ble gjort oppmerksom på det av en eldre dame som vokste opp der rett etter krigen og husker at de lekte i løpegravene.

Dere kan se det meste på dette flyfotoet fra 2011: https://kart.1881.no/?r=F4662011

Altså en MG-stilling (?) mot vest, med en lang løpegrav østover til tilfluktsrommet dere ser på dette bildet.

Flere bilder følger.
Attachments
Bunkers på Tyskerheia
Bunkers på Tyskerheia
_KRI4277 - Copy.JPG (390.15 KiB) Viewed 76 times
Last edited by Festung B on 24 Mar 2017 23:24, edited 1 time in total.
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Her er stillingen i enden av løpegraven. Jeg har ikke sett en slik stilling før, er det noe spesielt med den (nesten) sirkelformede plattformen rundt hullet der soldatene sto?
Det er nesten som det er fundament for noe større enn bare et vanlig MG. Men kanskje noen av dere vet mer?

Dette anlegget ligger kort avstand fra sjøen og peker mot vest.
Attachments
Halvrund stilling på Tyskerheia, Fossbekk
Halvrund stilling på Tyskerheia, Fossbekk
_KRI4297 - Copy.JPG (404.68 KiB) Viewed 74 times
Post Reply

Return to “AGDER”