Sidespor fra Hægebostad til Jåddan ca. 1943 til hva?

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
TSkr
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2011 1:54

Det ble i 1943 (?) anlagt et ca 2 km langt sidespor fra Hægebostad stasjon og ca 2 km sørover til Jåddan. Sportraseen er fremeles synlig (se vedlagt kartlink).
Har søkt på nettet, men finner ikke noe om dette sidesporet. Kan dette ha vært i sammenheng med jernbanekanonene som var på Nærbø og også innom Marnardal?

http://kart.finn.no/?lng=7.22031&lat=58 ... erdefinert.

På Nærbø er disse sporene fremdeles svært tydelige i terrenget fra flyfoto
http://kart.finn.no/?lng=5.63458&lat=58 ... erdefinert

Terje
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har hørt av enkelte at Jåddan-sidesporet var planlagt å gå helt ned til Lyngdal, men jeg har ingen skriftlige kilder på det.
Mvh
Tormod
hch
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2012 22:34

Norsk Jernbaneklubbs forum hadde nettopp en tråd om dette sidesporet.
Link: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?au ... 326&rom=24

Dette sporet var neppe relatert til jernbaneartilleriet på Nærbø. Jeg har tidligere søkt endel på nettet om nettopp disse kanonene, og denne linken kan sannsynligvis også ha interesse i dette forum:
http://www.jaermuseet.no/images/stories ... krigen.pdf
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Sporet stikker av fra Snartemo og ikke Hægebostad? Jeg har flere kilder som sier at Jåddansporet var smalsporet og ikke standard bredde som Sørlandsbanen. Det var derfor ikke mulig å pense om tog på Snartemo nedover dalen mot Lyngdal. Og det var heller ikke hensiken. Derimot gikk skinnegangen (eller skulle gå, det ble visstnok ikke ferdig) ned til et planlagt større deponi for forsyninger ca 2 km fra Snartemo. Man måtte laste om vognene til den smalsporete jernbanen.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kom plutselig på at det stod en artikkel i Farsund Avis fra siste kvartal av 1945 (om noen kan finne den avisen igjen) om Jåddan sporet. Her ble det hevdet at banen ble anlagt feil, den skulle til Gyberg. Videre hadde sporet kostet tyskerne 1,5 mill. kroner som var svært mye penger den gangen og dette skulle være et bevis på tysk ødsling og manglende pengekontroll.

Imidlertid kom Jernbaneklubbens militærhistoriske medarbeider Arild S. Sommerset med følgende informasjon om Jåddan sporet i klubbavisen for endel år siden: Det korte sidesporet ble av tyskerne anlagt for å få laste- og losseplassen unna Snartemo stasjon og derved redusere stasjonen som bombemål.

Det sistenevnte er altså mer i tråd med den info jeg har fått tak i tidligere. Men jeg har altså også hørt at Jåddan var et perfekt sted for å ha et større, nesten bombesikkert (p.g.a. høye fjell på alle kanter) depot for Lyngdal, Farsund og Lista. Har også hørt at steinfyllingene til Jåddan var nesten "gratis" etter alt spregningsarbeide i tunnellene på hver side av Snartemo stasjon (hele stasjonsområdet ligger også på en steinfylling av det litt større slaget).
Post Reply

Return to “AGDER”