Belteviga fort

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Klarer ikke helt å se for meg dette som noen luftvernstilling, på grunn av festene.
Og det er på grunn av at det ikke i forhold til de festene mulig til å dreie i noen som helst retning.
Men om en finner ut hva som skal ha stått på toppen der, skal jeg gjerne endre mening. Kan sokkelen være støpt senere? og ha en annen funksjon? ellers så er jo sirklen og slisser mer regnet til kanonformål.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Er ikke festningen for luftvern kan det jo være festene for 15 cm kanonen som sto i belteviga. Men jeg synes feste og stillingen er for lite til det. Det kan jo også være lyskaster stilling. Har ikke vært borti slike fester før.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har aldri sett liknende, men har vanskelig for å tro at dette har vært et våpen slik det fremstår her.... Ser ikke ut som utstret har kunnet rotere, ihvertfall ikke med særlig vekt oppå der.

Ut av det blå så er nok Werner sitt spørsmål det samme jeg vil stille:
Kan sokkelen være støpt senere? Selve stillingen ser ut som typisk Flak/liten kanon, men ikke sokkelen!

Erik
RasmusTerne

Hei.
Det første som slo meg da jeg så bildet var faktisk at det lignet på kabelfestet til en hengebro (mini-format). Kan det være feste til en eller annen form for avstagning? Har det stått noen antennemastre eller lignende i nærheten? I tilfelle må jo sokkelen være støpt i ettertid,for selve stillingen er som andre har bemerket en typisk skyts-stilling
Hilsen Sigfred R.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Jeg klarer ikke å se at den er støpt i ettertid. Ser nå også at den ene av festene var løse. Hvor den har stått kan jeg ikke klare å se. Legger ut noen nye bilder.

Det kan være mulig forsvaret har gjort noe her etter krigen, jeg kan ikke se forskjeller på betongen.

Alle vedlagte bildene er tatt av samme konstruksjon og stilling.
Attachments
1672.jpg
1672.jpg (152.35 KiB) Viewed 307 times
feste2.jpg
feste2.jpg (132.48 KiB) Viewed 307 times
betongkloss.jpg
betongkloss.jpg (143.36 KiB) Viewed 307 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Ser det er vanskelig å si hva stillingen diskutert i innleggene over er for noe. Jeg tipper det har noe med luftvernstilling av en eller annen type. Ser ut til å være støpt i ett stykke. Finner ingen skjøt eller kvalitetsforskjell på betongen heller.

Legger ut noen nye bilder.


bildene er av to kryss støpt i betong. Vet ikke om de er helt vater men det er ikke langt i mellom de. I det ene bilde ligger objektiv deksel så dere kan gjøre dere en formening om størrelsen.

Det ene bilde er av en nærforsvarstilling. Det er lagt mye arbeid i å ødelegge alt etter tyskerne men noe er glemt eller ligger for langt unna allfarvei. Er jo greit at alt ikke er ødelagt.
Attachments
kryss.jpg
kryss.jpg (167.93 KiB) Viewed 263 times
xfester.jpg
xfester.jpg (159.53 KiB) Viewed 263 times
mgstilling.jpg
mgstilling.jpg (193.41 KiB) Viewed 263 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mye rart som dukker opp utpå her, men vi må ikke glemme at det bla. har vært mye testing og prøveskyting av raketter nedover sørlandet i 50-60 åra. Bla. skal det ha vært testing av Terne-raketter ved Kristiansand.
Kristiansand i seg selv er jo et område hvor det har vært mye aktivitet både før og etter krigen.

Har selv blitt lurt av en oppskytningsrigg fra 50 åra som ligger midt i ex-tyske batteri. Ikke lett å skille når man går med tyske bunkere i tankene ;-)
Sier ikke at det du har her er norsk, men at det ikke har likhetstrekk med noe annet man ser rundt om får varsellyset til å blinke. Tyskerne hadde jo ikke SÅ mye mystisk "mikk-makk" langs kysten ;-)

Her er stativet fra Lista som viste seg å være testrigg for raketter til Thunderjet/Sabre fr 50-tallet... PDT_Armataz_01_04
Attachments
Lista rakettrampe.JPG
Lista rakettrampe.JPG (53.71 KiB) Viewed 246 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det kan stemme det du sier... Belteviga var i bruk frem til midten av 90 tallet. Rett i nærheten av kryssene er det bygd nytt amo lager. (tømt etter nyskjerrige øyboere var på besøk å tok med seg noen våpen) Men det kan vel også være noe i forbindelse med kommando stillingen til tyskerne. Den sto jo under åpen himmel(åpen stilling).
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men det kan vel også være noe i forbindelse med kommando stillingen til tyskerne. Den sto jo under åpen himmel(åpen stilling).
Har faktisk noen bilder derfra.... "Villa Kiek ut" kalte de observasjonstårnet :-) Står en tjekkisk vertikalmåler her også:
Attachments
Belteviga3.JPG
Belteviga3.JPG (46.73 KiB) Viewed 240 times
Belteviga2.JPG
Belteviga2.JPG (23.05 KiB) Viewed 240 times
Belteviga1.JPG
Belteviga1.JPG (29.94 KiB) Viewed 240 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Han på bilde med kikkerten bruker faktisk Norsk jakke... PDT_Armataz_01_18
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Var morro å se belteviga3 bilde. Område er nå totalt forandret siden forsvaret har bygd amo lagre her. ca der bilde er tatt og mot bunkeren som nå er borte.
Stillingen du ser midt i bildet er der og er faktisk ikke rørt etter krigen så langt jeg kan se. Liten detalj i bakgrunnen på bilde. Der ser dere husene som det snakkes om i følgende tråd. http://www.kystfort.com/forum/topic875.html Lys kanonstilling med oppholdsrom.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Stemmer det med stativene for prøveskyting av raketter. Min far var med og satte opp og brukte slikt i en tidligere tysk stilling på Østre Rakke ved Stavern. Dette må ha vært rundt 1950 tallet. Ble selv lurt av dette i begynnelsen til jeg spurte hva det kunne være.


Erik E wrote:Mye rart som dukker opp utpå her, men vi må ikke glemme at det bla. har vært mye testing og prøveskyting av raketter nedover sørlandet i 50-60 åra. Bla. skal det ha vært testing av Terne-raketter ved Kristiansand.
Kristiansand i seg selv er jo et område hvor det har vært mye aktivitet både før og etter krigen.

Har selv blitt lurt av en oppskytningsrigg fra 50 åra som ligger midt i ex-tyske batteri. Ikke lett å skille når man går med tyske bunkere i tankene ;-)
Sier ikke at det du har her er norsk, men at det ikke har likhetstrekk med noe annet man ser rundt om får varsellyset til å blinke. Tyskerne hadde jo ikke SÅ mye mystisk "mikk-makk" langs kysten ;-)

Her er stativet fra Lista som viste seg å være testrigg for raketter til Thunderjet/Sabre fr 50-tallet... PDT_Armataz_01_04
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kart/kartutsnitt - 21 filer (fra Riksarkivet - mappereferanse er også tatt med):
https://www.dropbox.com/sh/p5rt6u2bv2vc09m/HHpM7OS6tQ

NB: Har en masse opplasting på gang, så alle filene er neppe tilgjengelig på linken før om ca 6-7 timer fra dette innlegget postes!
Post Reply

Return to “AGDER”