Tysk bunkers i Tveit (Kristiansand)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

97hans2
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2013 21:43
Location: Hamresanden

Supert :)
Da skal jeg se hva som kan bli gjort så fort jeg er hjemme igjen.
-Hans
-Hans
97hans2
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2013 21:43
Location: Hamresanden

Hei.
Da er kart over bunkeren lagt ut slik at man kan sammenligne :)
Forsvaret - Kommando.jpg
Forsvaret - Kommando.jpg (195.52 KiB) Viewed 211 times
-Hans
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Supert, det er med sikkerhet en L484 vi har her, bare speilvendt i forhold til Bodø og Ørland.
Innvendig har du ca. 108 m2 gulvflate å leke deg på :)
Vegger og tak er 2 meter tykke, forutenom radiorommet som har 2,5 meter tykke vegger.
Tok meg litt frihet og skrev på tegningen hva de forskjellige rommene har vært.

Mvh
Thomas L
Attachments
L484 tegning.jpg
L484 tegning.jpg (455.71 KiB) Viewed 204 times
97hans2
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2013 21:43
Location: Hamresanden

Føler det er lenge siden jeg har vært aktiv her så følte nesten for å komme med en statusoppdatering på "Borgenanlegget"!
Pr. dags dato så står bunkeren tom og egentlig bare står og forfaller, noe som er et tragisk syn for oss som har interesse for dette.
Jeg har siden det siste innlegget mitt som var i 2015 gjort planer for bunkeren og litt videre bruk av denne. Jeg har igrunnen tenkt litt på det å pusse opp/ restaurere bunkeren gradvis til hva den var (Forsvaret har murt igjen mange ganger/ åpninger som ikke vises på kart lenger oppe i innlegget)- tanken er da å prøve å få åpnet de gangene forsvaret murte igjen blant annet inngangen til skyttertårn/ringtårn og en åpning mellom de 2 inngangsdørene!

Skrik ut om dette høres villt ut, men for meg så ligger det naturlig å bevare slike installasjoner lokalt og nasjonalt!
Tips på dette da dere har gjort det samme i Bodø mottas gjerne!

-Hans
-Hans
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei

Jeg kjenner ikke til hvordan bunkeren ligger med tanke på besøk fra allmennheten, er det mulig?
Ingen tvil om at denne type bunker er en perfekt museumsbunker, men det koster noen hundre (tusen) arbeidstimer.
Jeg kan fortelle litt om hvordan vi har gjort det i Bodø og vedlagt noen bilder som sier noe om resultatet..

Vi startet sommeren 2014 da vi fikk disponere bunkeren i samarbeid med kommunen.
Det første som måtte gjøres var å få i gang ventilasjon og varme da anlegget hadde vært strømløst rundt 8 år.
Vi vet alle hva som skjer med slike anlegg uten varme og ventilasjon. Det tok rundt et halvt år etter ventilasjonen
var i gang til det var høvelig "levelig" å jobbe der inne. Fukten ble borte, men det var mye svartmugg på veggene.
Alt av vegger, tak og gulv ble skrapet og hele bunkeren har blitt malt opp på nytt.
Dette arbeidet tok rundt et års tid da vi i hovedsak har vært to mann i fullt arbeid som har gjort dette på fritiden.
Skyteskår, nisjer, ventilasjonssjakt etc. har tidligere blitt støpt igjen og vi har åpnet alle disse.
Videre har det blitt installert strøm i gammel stil i de fleste rommene, dette er en detalj som gjør seg veldig bra.
I tillegg har vi fått på plass en del av det originale sambandet i restaurert versjon.
Gassrenseanlegget, en HES 2,4, som opprinnelig kom fra flyplassen hadde jeg på arbeid nesten halvt år og restaurerte.
Motoren som er fra 1940 går like fint i dag som den gjorde i 1943. I tillegg har vi fått laget rørene til anlegget og hengt dem opp.
Utvendig har vi i sommer gravd av jorda på taket og tettet lekkasjer da det har svettet litt gjennom betongen.
Dette var i seg selv en stor jobb på mange hundre timer da vi også måtte utbedre dreneringen rundt.
Til sommeren er vi nødt til å legge en ny membran på taket og det jobbes med å skaffe midler til dette.

Å restaurere en bunker er ikke gratis. Vi som har gjort jobben her er begge praktisk anlagt, elektriker og rørlegger, så
vi har gjort alt arbeidet selv uten å ha noen firma inne i bildet. Materialkostnader blir det fort og vi har nok brukt et
par hundre tusen så langt og litt under hundre tusen av disse har vi fått i støtte. Resten går av foreningen sine penger.

Status i dag er at vi begynner å nærme oss sluttfasen med oppussingsarbeidet.
Vi har litt maling og skraping igjen noen plasser hvor fukten har ødelagt, i tillegg til noe elektrisk arbeid.
Vi har i år gjennomført flere temakvelder og foredrag som har vært meget vellykket.
De fleste blir ganske så imponerte når de kommer og ser et slikt anlegg.
Vi fortsetter med å innrede rommene med utstillinger, så korrekt som det lar seg gjøre.

Det hadde vært artig hvis du/dere hadde startet jobben med å ta vare på bunkeren og restaurere den.
Det krever mye arbeid (hadde jeg visst hvor mye det ble så hadde jeg neppe startet på dette), men når
vi er der vi er i dag så er det verdt hver en time....
Jeg stiller gjerne opp som "rådgiver" dersom dere starter på jobben.

Mvh
Thomas L
Attachments
1.jpg
1.jpg (159.36 KiB) Viewed 136 times
2.jpg
2.jpg (149.76 KiB) Viewed 136 times
3.jpg
3.jpg (221.98 KiB) Viewed 136 times
4.jpg
4.jpg (314.7 KiB) Viewed 136 times
5.jpg
5.jpg (406.92 KiB) Viewed 136 times
6.jpg
6.jpg (336.55 KiB) Viewed 136 times
7.jpg
7.jpg (147.43 KiB) Viewed 136 times
8.jpg
8.jpg (174.06 KiB) Viewed 136 times
9.jpg
9.jpg (163.84 KiB) Viewed 136 times
10.jpg
10.jpg (184.81 KiB) Viewed 136 times
11.jpg
11.jpg (168.89 KiB) Viewed 136 times
97hans2
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2013 21:43
Location: Hamresanden

Ser at jeg og resten av gjengen har en del å gjøre skjønner jeg..
Vi har da heldigvis fordelen med at det ikke finnes noen form for lekkasjer i vår bunker da, når det gjelder strøm og varme så har ikke dette vært noe problem heller da ventilasjon og varme har stått på aktivt siden forsvarets sin tid der! Når det gjelder beliggenheten så er det veldig fremkommelig for allmennheten osv.. da dette ligger like etter veien inn mot flyplassen. (du kjører forbi krysset) og tar deretter første inn til venstre på det som heter "Borgeveien". Tenker jeg kommer til å legge ut noen bilder i løpet av uka så kan du selv se tilstanden på bunkeren! Jeg er så heldig at jeg har familie og venner som støtter opp på dette ifbh. at det er både rørlegger og elektriker OG innehaver av bunker er byggmester :)

~Hans
-Hans
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Legg gjerne ut bilder, det er interessant :bra:
Har du spørsmål så ikke vær redd for å spørre, har funnet svar på mange detaljer de siste 3 årene :)

Mvh
Thomas L
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Image
Fra Agderbilder.vaf.no

Også et flyfoto fra 1979. Begge bilder viser bunkeren før Forsvaret dekket den til med ytterligere masser.
Attachments
Flyfoto_1978.jpg
Flyfoto_1978.jpg (78.9 KiB) Viewed 118 times
Mvh
Tormod
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Interessant, takk for at du legger det ut :bravo

Thomas
Post Reply

Return to “AGDER”