Stabsbatterie HKAR 979. Ravneheia, Kristiansand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
dobbermann6
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2015 15:25

det skal i følge det nye boka om kyst fort på agder skal det være kanon stillinger på ravne heia i kristiansand . jeg har vært og leitet der mange ganger uten hel. det nærmeste jeg har kommet noe som minner om tyske stillinger er da jeg gikk opp en stein vei ved siden av ett kraft verk bak esso stasjonen i suldalen . dette var en typisk tysk lagd vei lagd av spengt stein men kan også være eldre da den deler seg flere ganger føre en er på toppen . der er det sprengt ut 2 hull i fjellet og påbegynnt 2 stk men ingen kanon stillinger og se. er det noen som kan hjelpe men en beskrivelsen av hvor de er
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vanskelig å tyde, men det ser for meg ut som 2 x 7,65cm Flak 37(t) - mao luftvern. Ikke sikkert det er noe spor av disse i dag, selv om det taktiske tegnet antyder fastmonterte kanoner (?).
Målestokken på kartet i boken gjør det jo helt umulig å bruke det som grunnlag for eksakt lokalisering.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var satt opp 2x 7,65 cm ex-jugoslaviske bergartillerikanoner (av tyskerne betegnet som FK 300 (j) ) på Ravneheia mot slutten av 1944. Batteriet ble aldri helt ferdigstilt, standplassene er derfor ganske feltmessige. Den ene kanonstillingen ligger rett ved bunkeren, nummer to er plassert noe nedenfor den andre ammunisjonsbunkeren.

Skal man opp til restene av batteriet er trappene fra Ravnedalen kanskje det mest praktiske alternativet, en frisk tur, men god utsikt på toppen.

(Flytter denne til Agder-seksjonen)
Attachments
Ravneheia_kart.JPG
Ravneheia_kart.JPG (17.97 KiB) Viewed 281 times
Ravneheia (2).JPG
Ravneheia (2).JPG (92.69 KiB) Viewed 281 times
Ravneheia (1).JPG
Ravneheia (1).JPG (162.63 KiB) Viewed 281 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Det var satt opp 2x 7,65 cm ex-jugoslaviske bergartillerikanoner (av tyskerne betegnet som FK 300 (j) )
:bra:

Fra "Enzyklopädie Deutscher Waffen 1939-1945 - Handwaffen, Artillerie, Beutewaffen, Sonderwaffen" (Terry Gander/Peter Chamberlain, 1978):
Attachments
Clip_2.jpg
Clip_2.jpg (274.25 KiB) Viewed 276 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
dobbermann6
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2015 15:25

takk for svaret da er det bare og få på seg tur tøyet og komme seg avgårde.
Post Reply

Return to “AGDER”