Høyfjell kommandoplass (Hauptleitstand MKB 6./502)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Er litt usikker på om denne burde være postet under posten om batteri vara siden dette er kommandoplassen for disse kanonene. Men oppretter en ny en allikevel.

På høyfjellet (58 m over havet) ligger kommandoplassen til batteri vara. Selve batteriet ligger 2 km unna. Høyfjellet er den høyeste toppen på flekkerøya. Der har en god utsikt i 360 Grader, visuell kontroll over begge innseilingene til kr.sand.

Følgende var lokalisert her:
- Ildledningssentral
- Et pansertårn med stereoskopisk avstandsmåler.

Måleren hadde et basis på 12 meter og 50x forstørrelse og kunne i tillegg angi peiling til målet.

Ildledningsentralen hadde følgende instrumenter:
- Lagbasisbord
- Ildledningsbord
- Avstandsklokke
- Ballistiks korrektør

For samband med batteri vara hadde de en telefonlinje og et VHF-radio som reserve.

Kilde: Det sjømilitære forsvar i Agder 1945-2000

Det jeg savner her er en litt bedre oversikt over hva som befant seg der i tillegg. Finner ingen informasjon om når dette område er utbygd. Det finnes tydelige spor etter endel bygninger og standplasser.
Savner også bilder av dette området. Klarer så langt ikke sett bilde av det som har vært der.

Området ble frigitt til sivilt bruk nå i vår. Var der en tur i sommer og da var alt åpent. Da jeg var der i dag hadde det kommet opp ett nytt gjerde på innsiden av det gamle. Men ingen av portene var låst. Heller ingen skilt med adgang forbudt. Hovedbunkeren avbildet i vedlagt bilde er fortsatt i drift.
Attachments
Hovedbunker
Hovedbunker
høgfjellet 013.jpg (56.93 KiB) Viewed 912 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Legger ut et bilde av bunkeren på nabohaugen til kommandoplassen.
Det ser ut som en bunker i samband med en antiluftstilling. Som dere ser på bilde er det litt gammelt å nytt blandet.

Håper det er noen som kan fylle inn litt mer info om hva som var på høyfjellet.
Attachments
Vanskelig å ta et godt bilde siden det ikke var mulig å ta bilde på avstand. Bunkeren tar hele toppen.
Vanskelig å ta et godt bilde siden det ikke var mulig å ta bilde på avstand. Bunkeren tar hele toppen.
høgfjellet 020.jpg (35.68 KiB) Viewed 895 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Håper det er noen som kan fylle inn litt mer info om hva som var på høyfjellet.
Bunkeren er en forminsket utgave av S 100 som man finner i "full size" på Trondenes og Dietl.

Erik
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

bildene over er av to forskjellige bunkere. Den første er ildlederbunkeren. Den andre bunkeren er mest sannsynlig samband med en 40 mm bofors. Så en nesten lik bunker på batteri vara i dag. Skal sjekke litt mer opp i det senere.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Så en nesten lik bunker på batteri vara i dag.
Har du bilder av stillingen?

Erik
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

har ikke noen bilder av den stillingen på batteri vara enda. Satser på å få det i morgen da vi skal ha en større omvisning.

Hvor kan det være mulig å finne mer informasjon om Høyfjellet? Det har/er militært område. Kan denne informasjon være hemmelig?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Har du bilder av stillingen?

Erik
dette tipper jeg er samme stilling på batterivara som du kan se på bilde: høgfjellet 020.jpg

Regner med det var det du ville ha.
Attachments
Batterivaratour (66).jpg
Batterivaratour (66).jpg (37.72 KiB) Viewed 847 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!
Hvor kan det være mulig å finne mer informasjon om Høyfjellet?
Kommer litt an på hvilken informasjon du er ute etter..... Hvem/hva som var der under krigen kan jeg ikke tenke meg er hemmelig, men det som er laget av tegninger og inventarlister etter krigen er nok gradert....
Hvilken type info er du ute etter? Blir ofte lettere å hjelpe når man spesifiserer hva man leter etter ;-)
dette tipper jeg er samme stilling på batterivara som du kan se på bilde: høgfjellet 020.jpg
Stillingen på Vara er for 2cm Madsen, noe som også hadde passet for Høgfjellet vil jeg tippe.

Erik
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Kommer litt an på hvilken informasjon du er ute etter..... Hvem/hva som var der under krigen kan jeg ikke tenke meg er hemmelig, men det som er laget av tegninger og inventarlister etter krigen er nok gradert....
Hvilken type info er du ute etter? Blir ofte lettere å hjelpe når man spesifiserer hva man leter etter Wink
Er egentlig åpen for det meste av informasjon. Tanken var hvis det var noen her på forumet som satt med litt mer info om hvem og hva fra 1940 til 1945.
Stillingen på Vara er for 2cm Madsen, noe som også hadde passet for Høgfjellet vil jeg tippe.
Sjekka litt opp i infoen fra Møvik fort og der står det at avbildet installasjon har inneholdt en 40 mm luftvern kanon. Klarer ikke se det på kart fra 1958 i "Det sjømilitære fors.....". Men det står kun oppført 40 mm i stilling med beskyttelse. 20 mm er kun stillinger uten beskyttelses rom. På høyfjellet er jeg mer usikker og det kan stemme det du sier.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Sjekka litt opp i infoen fra Møvik fort og der står det at avbildet installasjon har inneholdt en 40 mm luftvern kanon. Klarer ikke se det på kart fra 1958 i "Det sjømilitære fors.....". Men det står kun oppført 40 mm i stilling med beskyttelse.
Hm... Ble litt nyskjerrig her nå :-)
Hvilken info fra Møvig snakker vi om? Boka "Sjømilitære forsvar"?


Erik
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Kilder er muntlig på museum og info plansjer.

Men det ser ut i kart fra "det sjømilitære.." at det kun var 40 mm som hadde beskyttelsesrom. Da vil jeg tippe at dette gjelder bunker vegg i vegg med selve stillinga. Men kan dette være modifisert etter krigen. Stillingen på høyfjellet er jo bygd om av forsvaret på 90tallet.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Uten å være sikker på bevæpning gjennom hele krigen, så finnes det ihvertfall bilder av disse stillingene (med dekningsrom) tatt i 1942-43 hvor det utvilsomt står 20mm Madsen Flak oppi stillingen.

Det KAN jo ha vært en omvæpning senere i krigen, men det ser ihvertfall ut til at de ble opprinnelig bygget for 20 mm.
Har selv en "mistanke" om at disse 40mm kanonene er noe nordmennene satte opp etter krigen. På kartene fra Vara har nemlig disse bunkerne som er merket "40 mm" også typiske inventarnummer fra forsvaret! (1007, 1008, osv.) Kartet i "Sjømilitære" er fra 1958 og mye kan jo ha skjedd siden 1945 allerede da....

Beklager det røde krysset, men bildet er ikke mitt ;-)
Attachments
Vara Madsen.JPG
Vara Madsen.JPG (54.23 KiB) Viewed 786 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Jeg skal ikke si noe bestemt her, er veldig usikker på dette. Men det vil si at bildet du har lagt inn er tatt på taket av dekningsbunkeren? Fant i dag ut at stilling på høyfjellet er identisk med den som er på batteri vara. Dvs bortsett fra en betongklump over inngangen på høyfjellet.
Klarer vi å finne ut hva som var av utstyr på høyfjellet vil vi ha kommet langt. Noen som kan vite hva som var der under krigen da bortsett fra ildlederbunker?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men det vil si at bildet du har lagt inn er tatt på taket av dekningsbunkeren?
Det stemmer nok bra ja, her er et bilde fra andre siden av denne stillingen. Når man sammenlikner disse så ser det ut som om fundamentet i midten er støpt inn etter sort/hvitt bildet er tatt...
Spørsmålet blir vel NÅR denne ble ombygget og om det var tyskerne eller nordmennene som gjorde det!
Hvis du kan måle opp den boltsirkelen skal jeg klare å finne ut hvilken type sokkel som passer oppå ihvertfall!

Har et kart over Høyfjell som ramser opp en drøss med brakker og bygninger, men kun to bunkere og en luftvernstandplass.
Den ene bunkeren er S100`en, den andre tipper jeg har tilhørt Wassermann radaren som sto sydøst for kommandobunkeren.
Sender du meg en PM med mailadresse kan jeg sende det over....

Erik
Attachments
Vara luftvernstilling.JPG
Vara luftvernstilling.JPG (142.06 KiB) Viewed 777 times
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

sier ja takk til kart her også :D
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Post Reply

Return to “AGDER”