MKB 3./502 Flekkerøy

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Hadde meg en fin søndagstur ned til Laksevika fort her på flekkerøy. Utrolig spenneden plass. Mange bunkere og stillingsrester.

Kort om fortet:
To stk: 21 cm St.Chamond L/45, Prosjektilvekt 140Kg, Ladning 14,2kg, skuddvidde 16 000 meter (disse kom opprinnelig fra Odderøya, flyttet hit ut sommeren 1940)

I tilegg hadde de tre stillinger for 40mm bofors, fire stk stillinger for 20mm Flakk. Samt fire stk stillinger for 60 cm lyskaster.

Kilde: "Det Sjømilitære forsvar på Agder 1945-2000"

Noen som har noe forslag om hva bunkeren på bilde under kan være? Jeg tok dessverre ikke noen mål av bunkeren og heller ikke bilder fra utsiden. Men tipper på en 2 til 4 meters vegger og belagt med Gråsteinsblokker. Det jeg stusset over var inndelinge og belegget på vegger og gulv.
Attachments
Krageviga (64)(resize).jpg
Krageviga (64)(resize).jpg (52.73 KiB) Viewed 1349 times
Krageviga (63)(rezie).jpg
Krageviga (63)(rezie).jpg (64.36 KiB) Viewed 1349 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Tok meg en liten trimtur til krageviga i dag for å få noen bilder av "mysterie" bunkeren. Det som er litt morsomt i det området er at jeg altid finner noe nytt.

Men håper virkelig noen kan hjelpe meg med hva denne bunkeren ble brukt til. Sikkert ikke noe spesielt men morro å vite. Vegger og tak var heller ikke så tykke som jeg hadde trodd. Det ligger også endel skrap på utsiden. En liten el motor og noe som ser ut som kasseroller og div annet jernskrammel.
Attachments
krageviga2 009.jpg
krageviga2 009.jpg (162.29 KiB) Viewed 1330 times
krageviga2 007.jpg
krageviga2 007.jpg (163.32 KiB) Viewed 1330 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

PDT_Armataz_01_18 Hei.
Har ikke sett noe slikt. Det ser ut som det har vært tregulv og panel på deler veggene (ala brysningspanel). Kan dette være et lager for f eks koks eller poteter?
Erling
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det kan ha vært lager men synes det er litt merkelig med tanke på at den er såppas solid. Det er to luftekanaler i taket på vær side midt på bunkeren. Finner ingen ting på inventarregistret i den dokumentasjonen jeg har.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er jo alltid noe nytt som dukker opp her på forumet. Jeg har iallefall ikke sett noe slikt før og jeg prøver å tenkte på hva det kunne ha vært.. Det blir ekstra glansbilder i marken til den som har det rette svar! :D

Synd det ikke var noe bilder fra utsiden. Hvilke stillinger ligger nærmest? Det er mye en kan lære av å området rundt.

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

De to siste er tatt på utsiden men det er så tett skog at jeg fikk ikke noe avstandsbilde. Den ligger 20 meter i fra jernbanen opp til kanonen som er beskrevet i første innlegg. Det ligger noen ruiner etter manskapsbrakker og andre bunkere som dessverre er utbrent. Disse er igjen større. Vaktbrakke har ligget litt nedefor. Vaktbraken kan være oppført i ettertid.

Jeg har et kart fra 1955 over område i boken "Det sjømilitære forsvar på Agder" men tidligere graderte anlegg er ikke tegnet inn "bunkere kanontsillinger osv. Kan være en ide å dokumentere dette kanskje.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

spørs om ikke vi må ta en tur dit på søndag, etter at vi har hatt runden på Vara.

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

fortsatt ingen som skjønner hva bunkeren over har vært brukt til? Vi ble ikke noe klokere på utfarten i forbindelse med batteri vara turen heller. Skal prøve å komme meg avgårde å få tatt noen mål og tegnet opp et bilde.

Fortet er en litt spesiell plass(synes jeg) siden kanonen er satt på to forskjellige topper med bratt ankomst vei. For å betjene disse er det brukt jernbane fra sjøen der ammo lagre lå. Etter befaringen fant vi ut at de var brukt mest sannsynlig 3 motorer for å få disse opp. 1 på hovedtrekket og 1 på hver kanon. Er litt usikker på virkemåte da.

Legger ved et bilde av ammobunkeren. Tror ikke malingen er orginal men den har samme farge og plassering av "vindu". Det var også tak på bunkeren i utgangspunktet, men dette er tatt bort. Men kan tydlig se spor i "pipene" etter dette. Mulig dette er en Regelbau.
Attachments
ammobunker.jpg
ammobunker.jpg (52.44 KiB) Viewed 1272 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

legger ut noen flere bilder i fra Krageviga fort
Attachments
Her er trappa opp til kanonstillingen. Jernbanen lå til høyre for trappa
Her er trappa opp til kanonstillingen. Jernbanen lå til høyre for trappa
veitilkanonstilling.jpg (100.33 KiB) Viewed 1249 times
Er dette en "tyskerbrakke"?
Er dette en "tyskerbrakke"?
tyskbrakke.jpg (69.83 KiB) Viewed 1249 times
Bilde av kanonstilling Øst. Bilde er tatt slik at en kan se hvor jernbanen har kommet opp. Lurer på om hullet i midten er hullet hvor vaieren gikk ned til vinsjen
Bilde av kanonstilling Øst. Bilde er tatt slik at en kan se hvor jernbanen har kommet opp. Lurer på om hullet i midten er hullet hvor vaieren gikk ned til vinsjen
kanonstillingost.jpg (48.73 KiB) Viewed 1249 times
Fjell"hall" begge inngangene forsøkt sperret med søppel og tildels store steiner.
Fjell"hall" begge inngangene forsøkt sperret med søppel og tildels store steiner.
fjellanlegg.jpg (31.41 KiB) Viewed 1249 times
Bad
Bad
Bad.jpg (47.05 KiB) Viewed 1249 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Legger ut noen bilder flere bilder fra MKB flekkerøy.

Det er ikke mye igjen av jernbane linja fra amo bunker og opp til kanonstilling. En av de få tingene som står igjen er dreieskiva der linja delte seg i to og gikk opp til hver sin kanonstilling.

Bilde nr to er av en betongtrapp som går opp til en lyskaster/AA stilling.
Attachments
dreieskive.jpg
dreieskive.jpg (86.08 KiB) Viewed 1214 times
betongtrapp.jpg
betongtrapp.jpg (83.8 KiB) Viewed 1214 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Legger ut noen bilder til. Morro å dele det en har. :)

Tok meg en tur i bakkant av fortet. I et område som består av endel kummer, rør og vann reservoar.

Håper det er noen som kan forklare meg litt om tanken bak det dere kan se på bildene.

Det første bilde er av en av de mange kummer. De er nesten 1 meter dype men er nå fylt av steiner og rask så det er ikke mulig å se bunnen. Elektrisitet/radio eller vann?

Bilde nr to er tatt av en rørbit som stikker opp av baken. Den ligger midt i mellom selve fortet og vann reservoaret. Noen tanker?

Bilde nr tre er tatt av vann anlegget. Kan se ut som det har stått et pumpehus litt lengre nede. 100 meter lengre inn ligger en liten "innsjø" som også er dempt opp. Om dette er bygd før, under eller etter krigen er litt vanskelig å si. Det virker som det har vært et stor og avansert system. Er dette vanlig?
Attachments
Stakekom.jpg
Stakekom.jpg (108.25 KiB) Viewed 1188 times
rør.jpg
rør.jpg (115.24 KiB) Viewed 1188 times
vannreservoar.jpg
vannreservoar.jpg (105.42 KiB) Viewed 1188 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
jarlulf
Posts: 1
Joined: 18 Aug 2008 18:56

Hei! jeg tror at det var matvarer de lagret i denne, da kjøkken brakka lå like bortenfor denne bunkeren. Kjøkken brakka brant ned for ca 15 år siden da noen unger hadde lekt seg med fyrstikker. Ellers så var det dusj og vaskeri i den mursteins bygningen som du også hadde bilde av. :)
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Takk for informasjonen. Lå kjøkkenbrakka ned mot sjøen i forhold til bunkeren?

Infoen du hadde med dusj var ny for meg. Trodde det kun var en vaskebrakke.

Angående fyrstikker... Det er vel noe øya er kjent for PDT_Armataz_01_36
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

MKB flekkerøy var spredd over et litt større området. Observasjons bunker lå et godt stykke i front. Har også hørt rykter om at de skulle ha vært plassert en fremskutt luftvern stilling på skibuholmen. (se kart) I hennhold til noe informasjon jeg har kommet over var det plassert ut en stk 7,5 cm LVK M/16. Er det luftvern eller nærforsvar? Jeg har dessverre ikke vært der ute siden det krever tilgang til båt.

Edit: glemte bilde
Attachments
Flekkeroy.jpg
Flekkeroy.jpg (69.71 KiB) Viewed 970 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

telvrum wrote:7,5 cm LVK M/16.
Noen som kan gi meg info om kanontypen nevnt over?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “AGDER”