Høyfjell kommandoplass (Hauptleitstand MKB 6./502)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik E wrote: Har et kart over Høyfjell som ramser opp en drøss med brakker og bygninger, men kun to bunkere og en luftvernstandplass.
Den ene bunkeren er S100`en, den andre tipper jeg har tilhørt Wassermann radaren som sto sydøst for kommandobunkeren.
Sender du meg en PM med mailadresse kan jeg sende det over....
Har vært på befaring i område rundt høyfjellet og ser at kartet ikke dekker wssermann radaren. Kommer med noen bilder fra turen etterhvert.

Vet du om det kan være en mulighet til å få eieren av kartet til å scanne disse inn på data? Blir litt uklart når det kun er et bilde.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Snublet over dette bildet i "Klar til Strid". Vet ikke hvor mye hjelp det er i det, men det viser i alle fall hvordan avstandsmåleren så ut.
Attachments
Høyfjellet.jpg
Høyfjellet.jpg (120.91 KiB) Viewed 392 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvis jeg ikke husker feil så ligger selve avstandsmåleren, på Møvik nå.


Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Selve avstandsmåleren du ser på bildet er jevnet med jorden. Møvik sitter på noen mindre avstandsmålere.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som kan bekrefte at dette virkelig ER Høyfjell??
Så ugjenkjennelig ut, men nå har vel forsvaret bygget om en del.

Ser bare den store betongklossen bak kuppelen her, men regner med at den er støpt oppå der avstandsmåleren sto?

Erik

Image
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

nå skal ikke jeg være skråsikker her. Men det ser ut til at disse to bildene er tatt på samme plass. Forsto det slik på bestyreren på møvik at det er gjort store modifikasjoner på høyfjellet etter krigen. Mener også at jeg har sett det samme bilde på Møvik. Skal undersøke litt mer.

Litt av problemet er at det er satt opp et nytt gjerde på høyfjellet. Og jeg er ikke noe stor fan av å klatre over sperringer til militære områder. Det er også "drift" på bunkeren og det fortsatt endel antenner og "asjetter" monter opp.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Synes sånn umiddelbart at terrenget i bakgrunnen skråner mer, men mulig det er det lille bildet som lurer....
Forøvrig så fikk en kamerat av meg "full tur" i denne bunkeren vha. forsvarsbygg, (hans bilde også) så det er bare å spørre ;-)

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

telvrum wrote:Legger ut et bilde av bunkeren på nabohaugen til kommandoplassen.
Det ser ut som en bunker i samband med en antiluftstilling. Som dere ser på bilde er det litt gammelt å nytt blandet.

Håper det er noen som kan fylle inn litt mer info om hva som var på høyfjellet.

Virker som det er snakk om tre "generasjoner" med betongklumper,
ytterst ser man selve flakstillingen, så er det blitt satt lokk på den for å så har man plassert stilling for LV-rakett i midten!
Attachments
tre_generasjoner.jpg
tre_generasjoner.jpg (73.81 KiB) Viewed 327 times
Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik E wrote:Er det noen som kan bekrefte at dette virkelig ER Høyfjell??
Så ugjenkjennelig ut, men nå har vel forsvaret bygget om en del.

Ser bare den store betongklossen bak kuppelen her, men regner med at den er støpt oppå der avstandsmåleren sto?

Erik
Vi var på befaring der i dag. Hvis du sammenligner kuppelen som de sitter på med den du har bilder av? De ser ikke ut til å ligne på hverandre. Ser ikke at forsvaret skulle ha noe behov for å endre på disse.

Vært morsomt å skilt ut bilde til en egen tråd for å finne ut hvor det er tatt.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

etter å ha kikket på bildene tatt i dag så er nederste kuppel, bestående av 2-3 små kikkehuls slisser, men hvis du ser på bilder tatt nylig så er det noen som har vært ute med skjærebrenner og utvidet disse, ellers så er bilde fra samme plass


Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Fortsetter litt på denne tråden. Hadde en prat med Erik E da vi hadde bunker tour på Møvik. Der kom vi over et minekart der luftvern var påtegnet som 2 cm. Regner da med at stillingen vi har diskutert i denne tråden også er en 2 cm.

Rett på utsiden av dagens gjerde ligger det noen grunnmurer. Da vi hadde bunker turen var det ingen som kunne si hva det hadde vært der. Legger ut noen bilder her. "betonglokket" ser ut til å være av nyere dato. Noen som sitter på bedre bilder må legge de ut. Det kan være dette er fra før 2 verdenskrig.
Attachments
Nedgang.jpg
Nedgang.jpg (128.1 KiB) Viewed 273 times
top.jpg
top.jpg (129.73 KiB) Viewed 273 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Hei
Har fått sjansen til å lage en ganske korrekt modell av kommandbunkeren på Høyfjellet. Den har blitt omtalt som en S100 SK, når jeg nå sitter med fasiten er det vel bare baugformet front og 10,5m avstandsmåler som minner om S100. Imidlertid ble det bygget en som ligner ganske mye på Batterie Mirus på Guernsey. Står omtalt såvidt i siste boken til Rudi Rolf men har ikke noe regelbau nummer. Vedlagt er tegning fra Mirus og min tegning sålangt med sammenligning av S100 øverst og Høyfjellet nederst.

For å kunne fullføre modellen trenger jeg flere bilder. I hovedsak utvendig som viser inngang, luftinntak (blokkene på taket). Last opp bilder her eller send til meg på PM, på forhånd takk.
Attachments
S100 SK10b.jpg
S100 SK10b.jpg (111 KiB) Viewed 156 times
980342.jpg
980342.jpg (79.81 KiB) Viewed 156 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk for bilder Stutzpunkt, håp om at jeg kommer videre nå.
Neste utfordringer blir bedre Zeiss avstandsmåler, hint hint
Post Reply

Return to “AGDER”