Tunnelen ved Grim Skole.

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
FladIhaue
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2017 9:05

Hei der, ny her. Har selvsagt søkt, men finner ikke svar så prøver her. Gikk selv på skole på grim på tidlig nitti tall. Da sto denne åpen. Den går helt gjennom til møllevannsveien der du kanse(kunne se) en grønn dør som jeg tror er blitt gravlagt etter at de fiksa veien og bygde undergang- Jeg mistenker denne kom etter krigen, den er SVÆR, var ikke mye å se som jeg husker fra min ungdom, men masse plass til å lagre ting. En annen ting jeg stussa på dengang, over tunnelen så er det en utkikks topp. Der det en gang også har vært noe. (vi røykte sigs for å komme unna lærerne her) Det vil si at det er ganske så hult under noe av grim kirke. Noen som har noe info ?

pfht
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hjelper sikkert lite på spørsmålet, men det kan virke som det lå en leir i nærheten, ved det torvet. Man ser endel brakkefundament der, og et par som står. så det kan ha vært noe tilfluktsrom eller liknende tilhørende den leiren.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er det denne grønne døren du tenkte på?
Attachments
møllevannsveien.jpg
møllevannsveien.jpg (494.42 KiB) Viewed 233 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Satt og kikket litt på flyfoto over dette stedet og det er to steder som kan være interressante å få sjekket ut.
Har merket av disse på kartet om noen i området føler seg kallet en dag sola skinner og turskoene roper.
Attachments
møllevannsveien2.jpg
møllevannsveien2.jpg (413.91 KiB) Viewed 232 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er jo flyfoto på 1881.no fra dette området fra 1946, så om dette stammer fra krigen så burde det kanskje være mulig å se noe der? https://goo.gl/Ir2ckC
Attachments
flytoto.jpg
flytoto.jpg (336.12 KiB) Viewed 228 times
--
Tommy
FladIhaue
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2017 9:05

Den grønne døren ja, helt riktig, hmm. Da er det noe annet som ble gravd ned jaja. Om jeg ikke usker feil eller fantasien min legger tykt på, men jeg hørte noe om at ting ble oppbevart der under den kalde krigen også. Hadde vært moro å vite. Det er plass til en hel haug, det er STORT, på størrelsen med jernbane tunnelen ved siden av samsen dvs, du kunne godt kjøre inn jeeps/biler.

Og de 2 ringene du har merket på bildet ditt. Det til høyre er den jeg refererer til i min post, i min tid stussa jeg over hvorfor det var grønt gjerde rundt.

Om dette er fra krigen eller etter er vanskelig å si ut i fra det bildet som er fra 40 tallet. Den lille veien som ligger bak det bygget som ligger på samme plass som gymsalen ligger i dag, har noe med denne tunnelen å gjøre vil jeg gjette så er godt mulig, hadde ikke blitt overrasket om gymsalen/bygget er eldre.
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Er det mye bunkerser i Grim eller er masse ødelagt? Er det mye åpent?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Om du ser på flyfoto så kan det se ut som det har vert noe her jeg har merket av på bildet.

Kom over dette på et annet litt tvilsomt forum:
"Under grim kirke rett til venstre for gymsalen på Grim skole finnes det et enormt anlegg/tunnel som strekker seg helt til innkjørselen til kirken ved inngangen til Idda, der de holder på å bygge. Vi pleide å feste der til det ble stengt men hele fjellet under kirken er hult. "
Attachments
grim skole.jpg
grim skole.jpg (340.21 KiB) Viewed 148 times
Post Reply

Return to “AGDER”