Festung Lista - Pansersperren på Hananger

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

La inn litt om pansersperren på Lista på Festung Lista på FB, og fikk tips om å legge det inn her også, så her kommer en kopi: En liten billedserie fra et glemt byggverk - ja, et av de største vi har her på Lista, faktisk. Intet mindre enn vårt eget svar på den kinesiske mur, om enn litt mindre må det erkjennes: Pansersperren. Som gikk fra Hanangervannet i øst, over Rødland og videre til Nesheimsvannet i vest, og som var ment å skulle forsvare denne passasjen mellom vannene mot en fremrykkende alliert invasjonsstyrke.

Strendene på Kviljo og Havika mm var godt egnet til landsetting av styrker, og en fremrykkende avdeling kunne via korridoren mellom vannene slå en kile i invasjonsforsvaret, og skille forsvarende styrker på Lista fra dem i Farsund/Lyngdal. Og slik kan vi jo ikke ha det, tenkte tyskerne. Og besluttet derfor å sette opp en mur a-la Hadrian. I øst kunne området beskytes av det tunge flak-batteriet på Torp, og i vest tilsvarende fra det tunge flak-batteriet på Dyngvold.

I tillegg kunne ytterligere tung ildstøtte kalles inn både fra kystfortene i området, og fra det tunge artilleribatteriet som ventet på noe å gjøre på Høyland i Vanse. Ja, selv de fire lette artillerikanonene på Helvik kunne nå frem dit, slik at området langs muren fort ville blitt et utrivelig sted å være for fremrykkende styrker som ikke kom lengre med panserstyrkene sine. Jeg innleder med to-tre bilder som har en liten forklaring til hva som er å se langs ruten. Det må liksom til, tenker jeg, da dette ikke er like selvforklarende som bilder av stridsvogner, kystfort og tunge kanoner. For slikt skjønner man jo selv, mens dette blir mer gress og stein og granskog. Og da trengs det gjerne noen forklaringer i tillegg. Så derfor:
Last edited by BKaz on 12 Nov 2017 14:36, edited 3 times in total.
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Så vi kjører i gang, åpningen først:
Attachments
A Pansersperre åpning.png
A Pansersperre åpning.png (1.16 MiB) Viewed 222 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

En liten tilleggskommentar til det som allerede er skrevet på kartet: Det ER mulig at skissen til tyskerne ikke er så gal likevel. Linjen skisserer at det har gått en pansersperre opp til toppen bak Langvoll gård, dvs der kanonstillingene lå, og at den har krysset, enten på nedsiden av toppen eller rett foran/ved/bak kanonstillingene, før den har skrådd videre ned mot panserporten på Hanangerveien. Det er noen uoverenstemmelser her mellom kart og terreng som best kan forklares med at det har vært mer enn bare en rett sperrelinje i området rundt kanonstillinger mm. Jeg er heller ikke blitt helt klok på linjen på tyskerkartet sett i forhold til Storeholmen, så biddra gjerne til problemløsing her
:)
Attachments
B Pansersperre - Flyfoto og kart.png
B Pansersperre - Flyfoto og kart.png (827.07 KiB) Viewed 222 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Denne traseen ble tegnet inn på bakgrunn av et flyfoto fra 1956, der det fortsatt kan ses spor i terrenget etter pansersperren. Når man går i terrenget er disse sporene ofe ikke så synlige i dag, og siden det har vært anleggsvirksomhet og jordbruk langs de stedene pansersperren krysset gjennom kulturlandskapet, kunne man heller ikke forvente dette. Imidlertid gjenstår det fortsatt noen steingjerder som kan tilskrives pansersperringen, spesielt i området mellom gårdene Rødland Østre og Langvoll, samt nord og øst for Langvoll. merk at mange av disse ikke følger rødmerket trase på kartet, noe som indikerer alternative eller kanskje flere traseer i dette området. Det bør samtidig nevnes at da jeg trakk linjen fra 5 til 3 på bakgrunn av terrengmerkene på flyfotoet fra 1956, og etterpå detaljsjekket dette med et mye nyere satelittfoto, krysset linjen Hanangerveien nøyaktig der restene etter den gamle porten i pansersperren fortsatt befinner seg. Det virker derfor som om man kan stole på at disse linjene (der de kan ses/tolkes) virkelig representerer spor etter pansersperringen.
Attachments
Pansersperre - Nytt flyfoto uten markeringer.png
Pansersperre - Nytt flyfoto uten markeringer.png (778.7 KiB) Viewed 215 times
Last edited by BKaz on 26 Apr 2017 23:05, edited 1 time in total.
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Og deretter til bildene. Som følger den røde linjen fra øst til vest i nummerrekkefølge. Trase nr 2 går midt i bildet, mens nr 1 er helt bak oppe til høyre (ingen spor etter denne).
Attachments
1.png
1.png (1.92 MiB) Viewed 218 times
2.png
2.png (1.55 MiB) Viewed 218 times
3.png
3.png (1.83 MiB) Viewed 218 times
4.png
4.png (1.83 MiB) Viewed 218 times
5.png
5.png (1.33 MiB) Viewed 218 times
6.png
6.png (1.46 MiB) Viewed 218 times
7.png
7.png (1.31 MiB) Viewed 218 times
8.png
8.png (1.49 MiB) Viewed 218 times
Last edited by BKaz on 26 Apr 2017 23:09, edited 2 times in total.
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Og vi går videre mot restene etter pansersperringene rundt Langvoll gård, samt ruinene nedenfor stillingene der.
Attachments
9.png
9.png (1.4 MiB) Viewed 218 times
10.png
10.png (1.72 MiB) Viewed 218 times
11.png
11.png (1.62 MiB) Viewed 218 times
12.png
12.png (1.38 MiB) Viewed 218 times
13.png
13.png (1.27 MiB) Viewed 218 times
14.png
14.png (1.33 MiB) Viewed 218 times
15.png
15.png (1.59 MiB) Viewed 218 times
16.png
16.png (1.7 MiB) Viewed 218 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Så til kanonstillingene mm på høydedraget bak Langvoll gård.
Attachments
17.png
17.png (1.33 MiB) Viewed 217 times
18.png
18.png (1.13 MiB) Viewed 217 times
19.png
19.png (1.16 MiB) Viewed 217 times
20.png
20.png (1.09 MiB) Viewed 217 times
22.png
22.png (1.43 MiB) Viewed 217 times
23.png
23.png (1.24 MiB) Viewed 217 times
24.png
24.png (1.45 MiB) Viewed 217 times
25.png
25.png (1.48 MiB) Viewed 217 times
26.png
26.png (1.46 MiB) Viewed 217 times
27.png
27.png (1.38 MiB) Viewed 217 times
Last edited by BKaz on 26 Apr 2017 23:11, edited 1 time in total.
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Veien videre går via restene etter gamle steinmurer som formentlig/etter all sannsynlighet er rester etter pansersperren.
Attachments
28.png
28.png (1.41 MiB) Viewed 216 times
29.png
29.png (1.51 MiB) Viewed 216 times
30.png
30.png (1.73 MiB) Viewed 216 times
31.png
31.png (1.35 MiB) Viewed 216 times
32.png
32.png (1.42 MiB) Viewed 216 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Før vi krysser myra, som med sin naturlige fjellknaus i bakgrunnen fungerer som en naturlig pansersperre. Deretter inn i skogen på Rødland.
Attachments
33.png
33.png (1.48 MiB) Viewed 216 times
34.png
34.png (1.3 MiB) Viewed 216 times
35.png
35.png (1.73 MiB) Viewed 216 times
36.png
36.png (1.71 MiB) Viewed 216 times
37.png
37.png (1.55 MiB) Viewed 216 times
38.png
38.png (1.41 MiB) Viewed 216 times
39.png
39.png (1.35 MiB) Viewed 216 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Og avslutningsvis veien ut av skogen ved Rødland, og videre ned til restene av pansersperren der den ender ved Nesheimsvannet.
Attachments
40.png
40.png (1.43 MiB) Viewed 216 times
41.png
41.png (1.19 MiB) Viewed 216 times
42.png
42.png (1.34 MiB) Viewed 216 times
43.png
43.png (1.3 MiB) Viewed 216 times
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

The End !
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

BKaz wrote:The End !
Takk for den gode dokumentasjonen av lokalitetene i området!
Mvh
Tormod
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bravo
Kenny
Posts: 22
Joined: 06 Oct 2012 1:11

Veldig bra dokumentert. :-)
Post Reply

Return to “AGDER”