HKB 24./978 Lodshavn (Loshavn)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

HKB 24./978 Lodshavn (Loshavn)

Post by telvrum »

Hei

Tenkte jeg jeg skulle starte en liten tråd på batteriet som var på Loshavn. Er så heldig å ha en onkel å tante som har hytte der.

Jeg kjenner fryktelig dårlig til. Så langt jeg kan se er den oppsatt med 4 stk 10,5 cm (f). (f) betyr at den er av fransk opprinnelse. Har dessverre ikke noe kjennskap til nærforsvar i området bortsett fra noen få enkelt mannsgroper bak kanonstillingene. Mener også jeg har lest at batteriet aldri var klar til strid, stemmer dette?

Legger ut noen bilder

Det ene er fra kommandobunkeren og de to andre er fra den ene av fire kanonstillinger.

Håper det er noen som kan fortelle meg noe rundt fjellanlegget som skal være så stort der. Alt skal hvis være støpt igjen. Har jo hørt at det har vært minst 1 dødsulykke der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Post by telvrum »

Har jeg forstått det rett at Loshavn batteriet opprinnelig sto i Farsund og besto av 10,5 cm kanoner som var tatt som krigsbytte fra det norske forsvaret? Sto noe om det på denne linken. http://www.nuav.net/coastgr1.html
Forsto det slik at kanonen ble oppgraderte til 10,5 cmd (f) da batteriet ble flyttet.

Håper det er noen der ute som sitter på mer info om denne plassen. Lurer spesielt på fjellanlegget som alle snakker om.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Har jeg forstått det rett at Loshavn batteriet opprinnelig sto i Farsund og besto av 10,5 cm kanoner som var tatt som krigsbytte fra det norske forsvaret?
Ganske omfattende historie egentlig - Batteriet sto på Einarneset syd for Loshavn, men gikk likevel under navnet "Batterie Farsund", senere 4./979 Farsund og tilslutt 24./978 Einarneset. Disse ex-norske kanonene ble opprinnelig først utplassert av hæren i 1940 (Art.Rgt 214), men overlatt til hærkystartilleriet i 1941 da dette ble opprettet i Norge. Før flyttingen til Loshavn ble kanonene på Einarneset utskiftet til 15,5cm.

Tunnelanlegget var dessverre stengt før jeg begynte å tråkke rundt på Listalandet, så jeg vet sikkert ikke mer enn "rykter". Alle jeg snakker med ser ut til å ha forskjellige oppfatninger av størrelsen på dette ;-)

Erik
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:) Hei.
I fjor høst da vi var på Lista tour'en, besøkte vi Loshavn med turguiden Erik Ettrup. Det jeg minnes og huske var at det var en prest som falt med i den utsprenget fjellet rett ved kommandobunker. Det ble sprengt ut flere sjakter ned i fjellet ved kanonstillingene, men det ble aldri fullført. Her bør også andre besøkende være forsiktig når er der. Artig disse kanonstillingene.
Ellers anbefaler jeg boken Festung Lista, der finner du mer informasjon om Loshavn og det er en fin turbok.
Erling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Post by telvrum »

Takk for fine svar. Skal se om jeg finner igjen Artikkelen som sto om dødsulykka. Forsto det slik at den skjedde inne i en tunell, men skal sjekke det opp

Hvor lå det gamle batteri Farsund (Einarneset)? finner det ikke igjen på kart tjenesten.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Rød prikk ved kommandobunker på linken under:

Einarneset

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Post by overland53 »

Jeg har vært flere ganger i fjellanlegget i Loshavn. Det ble murt igjen og siden åpnet av kreative sjeler med stort pågangsmot. Siste gangen jeg har sett det åpnet var armert betong fjernet, så det har krevd sitt å få vekk dette.

Anlegget er spesielt ved at det er en dyp sjakt ikke langt fra inngangen oppe, det var der presten/ungdomsarbeideren gikk rett oppi, hadde ikke lykt.

Det blir noen år siden dette, men sånn etter hukommelsen: Inngang oppe med flere mindre rom og tilkomst til kommandobunker. Så rom med sjakt ned til "bunnen" av fjellet. Det går trapp nedover langs sidene på sjakten, men rekkverket manglet. Det kunne nesten virke som om det skulle være en slags heis i sjakten. Når en kommer ned i bunnen av fjellet så er det et forholdsvis stort rom med utgang til veien som går forbi steinmuren ved Loshavn og opp til området med alle brakkene. Tror bare det var et stort rom med i fjellet pluss gangen ut til veien, men det er mulig jeg husker feil etter å ha gått i endel anlegg.

Om det har vært heis i sjakten vet jeg ingenting om, men det hadde vært en fin måte å transportere ting til toppen på. Ammo kunne ligge beskyttet inne i fjellet og så heises opp ved behov f.eks. Men bare spekulasjoner.

Ellers er det sprengt en del store "hull" på toppen, tydeligvis for noe større skyts. Noen som kjenner til denne planen? Reagerer litt på dybden av hullene og diameter.

Den store steinmuren ved inngangen til Loshavn, er dette sprengstein fra fjellanlegget? Og hva skjuler egentlig denne muren? Det hra jeg alltid lurt på.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Post by werner wernersen »

Hei

etter en tur på lodshavn i går sammen med telvrum har jeg sjekket opp litt ang kanonstillingene og da er den eminente boken til Ettrup god og ha (festung Lista).

Kanonstillingene er av type Rs 271 SA (3 stk)

Komandobunker av type VF

Håper Erik E kan legge ut tegning av disse, da det er han som har tegnet disse?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Post by telvrum »

overland53 wrote:Jeg har vært flere ganger i fjellanlegget i Loshavn. Det ble murt igjen og siden åpnet av kreative sjeler med stort pågangsmot. Siste gangen jeg har sett det åpnet var armert betong fjernet, så det har krevd sitt å få vekk dette.

Anlegget er spesielt ved at det er en dyp sjakt ikke langt fra inngangen oppe, det var der presten/ungdomsarbeideren gikk rett oppi, hadde ikke lykt.

Det blir noen år siden dette, men sånn etter hukommelsen: Inngang oppe med flere mindre rom og tilkomst til kommandobunker. Så rom med sjakt ned til "bunnen" av fjellet. Det går trapp nedover langs sidene på sjakten, men rekkverket manglet. Det kunne nesten virke som om det skulle være en slags heis i sjakten. Når en kommer ned i bunnen av fjellet så er det et forholdsvis stort rom med utgang til veien som går forbi steinmuren ved Loshavn og opp til området med alle brakkene. Tror bare det var et stort rom med i fjellet pluss gangen ut til veien, men det er mulig jeg husker feil etter å ha gått i endel anlegg.

Om det har vært heis i sjakten vet jeg ingenting om, men det hadde vært en fin måte å transportere ting til toppen på. Ammo kunne ligge beskyttet inne i fjellet og så heises opp ved behov f.eks. Men bare spekulasjoner.

Ellers er det sprengt en del store "hull" på toppen, tydeligvis for noe større skyts. Noen som kjenner til denne planen? Reagerer litt på dybden av hullene og diameter.

Den store steinmuren ved inngangen til Loshavn, er dette sprengstein fra fjellanlegget? Og hva skjuler egentlig denne muren? Det hra jeg alltid lurt på.
Har du mulighet til å tegne en grov skisse over hvordan du husker det så ut inni?. Slik jeg forstår finnes det pr i dag ingen oversikt over hvordan den ser ut inni. Ryktene går jo der ute også men ikke så mye håndfast.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Post by werner wernersen »

Hei

Jeg har en oppføring om at 2 5 cm KWK(t) kanon nr 6141 og 7082 er pr 1946 flyttet fra Lodshavn til Odderøya.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Håper Erik E kan legge ut tegning av disse, da det er han som har tegnet disse?
Det er nok ikke mitt verk dessverre.... Har ikke noe bedre for hånden enn det som finnes i boka.

Erik
Kenny
Posts: 22
Joined: 06 Oct 2012 1:11

Re: HKB 24./978 Lodshavn (Loshavn)

Post by Kenny »

Var som guttunge (ca 30 år siden) var jeg mye i Loshavn og anlegget der. Mener å huske ganske godt hvordan det ser ut inni fjellet. Skal prøve å lage ei skisse en dag.
BKaz
Posts: 39
Joined: 30 Dec 2011 4:17

Re: HKB 24./978 Lodshavn (Loshavn)

Post by BKaz »

Får vel legge opp litt, jeg også da. Mye av det samme, da kanonstillingene jo stort sett er helt like.

Men først noen bilder av den vestligste kanonstillingen av de fire, den med mannskapsbunker under.

På bildet med piler, viser de to gule pilene hhv pipe og lufteluke (vanskelig å se bak en trestamme).

Siste bilde viser antakelig gjenstøpt nedgang til mannskapsrom (det synes som det er en trapp der).

Edit 13.4.15:

Fore nye bilder lagt til, de to første av vestligste kanonstilling, det neste av kommndobunker, og så to garasjer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by BKaz on 13 Apr 2015 18:46, edited 3 times in total.
Post Reply

Return to “AGDER”