Bunkere/installasjoner i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Sjekker denne, Even, så kommer jeg tilbake

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Det ligger og en bunker fra krigen rett på andre siden av fjellet, rødslia veien, krysset ved vollveien.
den er det teknisk etat hoss sandefjord kommune som har nøklene til.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

HKB 5/980 wrote:Kystlaget har ikke tilfeldigvis nøkkel til fjellhulen som ligger langs Vindalveien i krysset ved Vindalsvingen også da? Skal være tysk denne og. I så fall må du si ifra, for denne har jeg ikke fått sett på. Ellers i området der så leder visst ståldøren nede ved Jahres fabrikker (v/ administrasjonen) inn til et tysk fjellanlegg også.
var i dag ut og kjøre og så etter den, for dem som lurer er den her :
http://tinyurl.com/dzcjbk , den ser veldig slitt og fuktig ut. utgangen virker som er opp på baksiden av fjellet.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:42, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Er det bunkeren med jerndører så har kystlaget nøkkelen. Så fort jeg har fått tak i den sier jeg fra

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Har fått litt info om bunker ved Jahres fabrikker, den er fra 1960 tallet(står i murren) . den var opprinelig ment til brukt som labratorie.

http://tinyurl.com/dzcjbk , trur jeg værtfall ikke teknisk etat i kommunen har nøkkel.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Så vidt meg bekjent ligger denne verken under kommune eller Sivilforsvar.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

ranvik wrote:Har fått litt info om bunker ved Jahres fabrikker, den er fra 1960 tallet(står i murren) . den var opprinelig ment til brukt som labratorie.

http://tinyurl.com/dzcjbk , trur jeg værtfall ikke teknisk etat i kommunen har nøkkel.
Da er det vel mulighet for at den tilhører pronova ?
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Espen K wrote:
ranvik wrote:Har fått litt info om bunker ved Jahres fabrikker, den er fra 1960 tallet(står i murren) . den var opprinelig ment til brukt som labratorie.

http://tinyurl.com/dzcjbk , trur jeg værtfall ikke teknisk etat i kommunen har nøkkel.
Da er det vel mulighet for at den tilhører pronova ?
Bunker er ikke fra krigen, men laget senere.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Har vært på en befaring,mmen det er mange fjellanlegg jeg ikke vet om. Disse to anleggene her har kystlaget råderett over. Det ene med to dører, som står oppe er tidligere bruk av sivilforsvaret og er delvis "innredet".
Det andre ablegget med en dobbel ståldør er 15 meter lang og full av gamle båter.

Mvh
Yngvar
Attachments
Dette anlegget er full av båter, og kan åpnes
Dette anlegget er full av båter, og kan åpnes
DSC_0095.JPG (490.3 KiB) Viewed 367 times
DSC_0088.JPG
DSC_0088.JPG (271.38 KiB) Viewed 367 times
DSC_0086.JPG
DSC_0086.JPG (408.11 KiB) Viewed 367 times
Fjellanlenlegg med to utganger
Fjellanlenlegg med to utganger
DSC_0092.JPG (503.96 KiB) Viewed 367 times
Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

dem som spøre om mer info , så er det enndel her :
http://www.slektsdata.no/Krigsminner.htm
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

jeg satt og tegna litt og her er det mest sansynelig forsvar linjen SØR for forsvars stilligen i skogen ved virk.(rett ved svgs i dag)

lett tegn forklaring:
blå linje er "tenkt" forsvars linje.
rosa er linje som dem kan dekke.
1. forsvar stilling mot havet , har deksning buker og div.
2. her var det litten skyte stillig på toppen (rett bak sjøstandblokken, den som er på toppen) desvere så finnes den ikke der noe mer :-/ pga bolig blokk, den var nok i til knyting av nr 3.
3. er det i dag en dekkings bunker, sikert vært noe mer der.(sprengst bort pga veien
4. virker som bare har vært en litt post der, siden det er fester i fjell/betong rester, men sprengt bort pga veien.
5. er den i skogen ved virk.

som bonus: der den blå linjen pasere over "plass" mellom nr 2 og 4 så var det stede dem teste/reparert fly motorer.

NB: hvis noen kan bekrefte noen ting om punkt nr 2 og 4 så hadde det vært fint, for finner ikke noe info om det :-/
Attachments
untitled.JPG
untitled.JPG (71.26 KiB) Viewed 276 times
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:43, edited 1 time in total.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Her noen bilder fra Hystadvn. Legg merke til størrelsen på den ene døren! I dette rommet har det vært en del utstyr.
Ha en riktig god helg alle sammen.
Hei Jon Vegard.

Hvor i Hystadveien er denne buneren, denne veien er jo lang og jeg er ikke akkurat lokalkjent.

Send gjerne en PM.

MVH Morten Christiansen
MVH Morten C.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

molich wrote:
Jon-Vegard wrote:Her noen bilder fra Hystadvn. Legg merke til størrelsen på den ene døren! I dette rommet har det vært en del utstyr.
Ha en riktig god helg alle sammen.
Hei Jon Vegard.

Hvor i Hystadveien er denne buneren, denne veien er jo lang og jeg er ikke akkurat lokalkjent.

Send gjerne en PM.

MVH Morten Christiansen
http://tinyurl.com/mdsppo der er den hvis du skal se på den, den er i privat hage, på toppen av innkjøringen.
[/img]
Attachments
Her bilde hvor den er, rett ved 303, du kan se litten stump avbetong skult hvis du ser veldig nerme.
Her bilde hvor den er, rett ved 303, du kan se litten stump avbetong skult hvis du ser veldig nerme.
bunker.JPG (78.7 KiB) Viewed 143 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”