Bunkere/installasjoner i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Hei,

Jeg er ny på dette forum, så jeg beklager hvis jeg har postet på feil sted :)

Er det noen som har en oversikt over bunkere/installasjoner/fortifikasjoner i Sandefjord?

Jeg vet om Bugårdsparken, Thor Dahl villaen (ned mot fjorden), Folehavna, Mokollen, samt en som ligger rett ved kolonihagen v/ SVVGS uten at jeg kjenner historien rundt denne. Noen som vet?

Kai
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, vet om en del rundt omkring, men den ved kolonohagen var ny for meg.
Ta en tur ut på tuppen av natholmen, kjerrinvik og eftang så finner du noe betong.
For noe mer info sjekk http://www.folehavna-fort.com/

Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Glimrende, de stedene skal sjekkes ut.

Takk for tipsene.

Den ved kolonihagen er det lagt opp grusstier til fra den parkeringsplassen ved skolen som ligger nærmest Bugårdsparken. Følg stien(e) langs med gjerdet rundt kolonihagen, mot jernbanelinja, og så ligger den opp på høyre side. Var der en tur i går kveld, og oppdaget en nedgang jeg ikke har sett før. Må gå dit en tur i dagslys for å sjekke nærmere.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Benjaminsen og velkommen til forumet.
Det du spør om er ganske så vanlig, men dessverre så er det veldig lite infomasjon om hvor alle bunkere etc. er rundt om i Norge. Noen plasser er vel dokumentert, mens andre er det ikke.

Derfor er det utrolig bra hvis man tar litt ansvar rundt om sine områder og dokumenterer de bunkere og stillinger som er igjen. Kart, tegninger og bilder er bra. Du finner ut at mange på forumet støvsuger sine områder for å lete opp gammel betong og det er utrolig bra at de deler den informasjon med resten av oss. Bare se på KOS som herjer rundt om på Haugalandet!

Dette er ikke en spesiel oppfordring til deg, men til alle oss som snubler over tyske installasjoner fra krigen.

Erik H
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det stedet ved kolonihagen var jo topp. Midt i byen finnes et helt samfunn som jeg ikke viste noe om. Første en helt tørr og åpen bunker med to skyteskår utvendig samt en innvendig for beskytning av inngangen. Nødutgang og ventilasjonssjakt med granatfelle. Rett ved var det en ny bunker med et stort rom, og en stor tobruk, flere nærstridsstillinger og feltmessige løpegraver rundt dette. Fant også et stort fundament til en antennet etc. 90 x90 cm med fire vinkeljernfester. Alt er åpent og tørt.
Er det noen som vet hvorfor det er bygget en slik konsentrasjon midt inne på landet. Er det et andrelinje forsvar eller har det vært noe annet her?

Mvh
Yngvar
Attachments
Området med alle installasjoner
Området med alle installasjoner
bugården0002.jpg (61.19 KiB) Viewed 1420 times
Forsvarsbunker med tre rom og tre skyteskår
Forsvarsbunker med tre rom og tre skyteskår
bugården0001.jpg (103.76 KiB) Viewed 1420 times
Innvendig i bunker med rød maling på veggene
Innvendig i bunker med rød maling på veggene
DSC05037.jpg (116.88 KiB) Viewed 1420 times
Innvendig i bunker med tre rom
Innvendig i bunker med tre rom
DSC05043.jpg (127.35 KiB) Viewed 1420 times
Luke innvendig i forsvarsbunker
Luke innvendig i forsvarsbunker
DSC05052.jpg (146.36 KiB) Viewed 1420 times
Ingang til bunker med et rom
Ingang til bunker med et rom
DSC05068.jpg (210.63 KiB) Viewed 1420 times
Bunker med et stort rom med ståldør, lite rom i enden av bunker
Bunker med et stort rom med ståldør, lite rom i enden av bunker
DSC05070.jpg (128.46 KiB) Viewed 1420 times
Forsvarsbubker med tre rom
Forsvarsbubker med tre rom
DSC05082.jpg (192.31 KiB) Viewed 1420 times
Tobruk stilling
Tobruk stilling
DSC05085.jpg (229.45 KiB) Viewed 1420 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Disse bunkerne ser ut til å ha mer eller mindre samme prinsipp og byggemåte som "Stützpunkt" sine registreringer i Bamble. Ser også at det i Sandefjord er brukt doble panserplater i skyteskåret, "kisteformet" dør i tre, bølgeblikkbuer og uvanlig store "trapper" utvendig på skyteskårene.

Pga alle disse likhetene er det vel lov å dra konklusjonen at strekningen Bamble og østover ble ganske heftig utbygget i 1942-43, mest sansynlig av OT. Minnes å ha truffet på tilsvarende bunker ved Larvik, vestsiden av innseilinga.

Har sålangt fint lite dokumenter fra dette området i dette tidsrommet, men jeg har sett andre som har tatt bilder av tilsvarende bunkere også på østsiden av Oslofjorden, så dette dreier seg nok om en serie bunkere som er standardisert lokalt.

Mvh
Erik E
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Fine bilder Yngvar.

Da er planen lagt for lørdag; Først en tur til Folehavna og på vei hjem derfra så stikker jeg innom anlegget ved kolonihagen.

Kai
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Ser ut til at dette anlegget ligger ved Virikdammen, og muligens har vært til forsvar av tyskerbrakkene som lå i området der Idrettens Hus ligger nå.

Her fant jeg navnet Virikdammen: http://www.slektsdata.no/virikdammen.htm

Ser tråden kjent ut? PDT_Armataz_01_18

Her står det litt om Bugården området: http://www.slektsdata.no/Bugaarden.htm

Kai
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Prøver å legge med plantegning over Mokollen Øvre. Opprinnelig bygd av tyskerne, men videreført og ferdigstilt etter krigen.
Attachments
SKMBT_C45008040212141.pdf
(229.46 KiB) Downloaded 106 times
SKMBT_C45008040211270.pdf
(482.39 KiB) Downloaded 138 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hadde ikke de to dokumentene her, takk for det, nyttig info
Om det kan hjelpe noe kan du ta en kikk på disse to:
www.folehavna-fort.com
og: www.kystfort.info

Mvh
Yngvar
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:37, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Anlegget er jo kjempefint, der har dere gjort en god jobb. Det har blitt litt søppel der inne men det er fort gjort å få ut. Fint at kommunen har laget stier rundt og inne på området. En infotavle hadde sikkert vært fint.

Godt jobba

Mvh
Yngvar
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:38, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kanskje vi her kan resonere oss frem til en sansynlig funksjon, alle vi som er fra området og andre? Det er jo en stor bunker som dekker mot dammen, så en "tobruk" bombe/maskingevær stilling som dekker mot samme rettning eller mot fly. Mellom der er det en stor stilling som også dekker mot dammen. Lenger mot jernbanen er det en stilling som dekker "brua" over dammen, fra denne går det løpegraver rundt hele "ryggen" på stillingen, mot jernbanen. Mange steder ser disse løpegravene ut som bekkefar. Så en stilling mot kolonihaven. Midt inne i triangelen er det et solid feste, kanskje for en antenne. Så er det den åpne bunkeren med et rom og stor dør, kanskje et dekkningsrom for soldatene eller et aggregatrom etc. Hovedbunkeren er vel en stridsbunker ikke beregnet som forleggning i utgangspunktet.

Hva har funksjonen vært til dette brohode, forsvare dammen, andrelinje forsvar mot invasjon fra sjøen?

Mvh
Yngvar
Attachments
Bunker, stillinger og løpegraver. Blå streker viser ildrettning. Den lille firkanten nederst på bilde er "antennefeste"
Bunker, stillinger og løpegraver. Blå streker viser ildrettning. Den lille firkanten nederst på bilde er "antennefeste"
virik2.jpg (128.29 KiB) Viewed 1174 times
Trekanten viser det aktuelle området, sirkelen viser to bunkere ved Bugården.
Trekanten viser det aktuelle området, sirkelen viser to bunkere ved Bugården.
virik1.jpg (175.81 KiB) Viewed 1174 times
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:38, edited 4 times in total.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”