Bunkere/installasjoner i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Even H wrote:
ranvik wrote:http://www.slektsdata.no/gamle_bilder.htm mye gammle bilder fra sandefjord.
kansje noen kune få kontakt med :Bjørn Marum Olsen ?
Fikk bare opp bilde av arbeidsbilen din jeg, rannvik PDT_Armataz_01_14 Hva er bak og frem på denne???
Fuck det var buste :-( bilen min har ikke like mange bulker ennå.

Tenkte mest på det bilde , det bilde er tatt tiligst 1935 frem til 1950
huset jeg bor i nå er fra 1935 å det er med på bilde :-) jotun starta ikke rive ting rundt her før 1950.

MEN på samme fjellet(jotun i dag) så ser det ut som det har vært noe på toppen der vi diskutert før om det var noe.

det ser ikke ut som det er noe på thorøya.
Attachments
Innseilingen til Sandefjord.jpg
Innseilingen til Sandefjord.jpg (513.34 KiB) Viewed 364 times
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:44, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:45, edited 1 time in total.
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

11 Apr 2009
skrev Yngvar
Fant en ny bunker og en "Tobruk" i dag. Den er ihverfall ny for meg. Kjør utover Vesterøyveien, og når du passerer Industriveien ser du over et jorde. I skogkanten der ligger en stor bunker med to skyteskår som dekker Vesterøyaveien. Bunkerene har de karakteristiske kisteformeden dørene som finnes i Vestfold og Telemark. To rom med buet tak, og et skyteskår i hvert rom. Ett eller to rom bak disse også. Innganen er blokkert.
Litt syd for denne bunkerene ligger en "Tobruk" maskingeværstilling. Inngangen er blokkert av stein mens hullet er dekket av en pall. Stillingen er full av vann. Det som forundrer meg hver gang jeg kommer over en slik stilling er at diameteren på hullet varierer så mye. Denne har et stort hull. Disse stillingene, hadde vel også behov for en mannskapsbunker, så jeg skal snakke med bonden som har disse på sin eiendom om han vet om flere i nærheten.


legger ved bilde av hvordan jeg husker det fra slutten av 50 åra- beg av 60 åra

Hoppbakken ble kalt "Bunkerskollen"

Har prøvd å nummerere obj på bildet
1) Bunkers som på ditt bilde
2 og 3 "hull i bakken Ant MG
4 Fjellanlegg 2 dører
5 Fjellanlegg ( 4 og 5 ble da jeg var gutt brukt av sivilforsvaret)
6 utsprengt og støpte nærforsvarsstillinger med løpegraver

7 indiker kabel denne kabelen gikk i følge min far fra nevnte anlegg til vera (pronova)
Attachments
Vindal 2A .jpg
Vindal 2A .jpg (634.7 KiB) Viewed 181 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, fint at du skisserer opp det som er i det området. Det er greit å få bekreftet egne observasjoner. Nr 6 viste jeg ikke om så den må ses på. Er det mange hus der i dag?
Mvh
Yngvar
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Det ble bygget der i slutten av 60 åra, om du kan se noe i dag vet jeg ikke, da der er ca 40 år siden jeg flyttet fra sandefjord.
Anleggene var av samme type som på Asnes badestrand, naboeiendom.

kan heller ikke se at dere har nevnt anleggene på Asnes odden og stranda?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Yngvar wrote:Hei, fint at du skisserer opp det som er i det området. Det er greit å få bekreftet egne observasjoner. Nr 6 viste jeg ikke om så den må ses på. Er det mange hus der i dag?
Husker du det huset vi stoppet ved etter at vi hadde vært ved garasjen som var full av båter? Det huset jeg gikk opp til hvor det var en nærforsvarsstilling. Det er der.
Mvh.
Jon-Vegard
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Jon-Vegard wrote:
Yngvar wrote:Hei, fint at du skisserer opp det som er i det området. Det er greit å få bekreftet egne observasjoner. Nr 6 viste jeg ikke om så den må ses på. Er det mange hus der i dag?
Husker du det huset vi stoppet ved etter at vi hadde vært ved garasjen som var full av båter? Det huset jeg gikk opp til hvor det var en nærforsvarsstilling. Det er der.
Det er helt rett, vi har vært å sett på alle borsett fra nr 7 oppi der var vi ikke, men rundt på alle dem andre var vi.
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Nr 7 er ingenting å se terrenget er totalt endret etter bolig bygging, men her var traseen for kommunikasjonskabelen til vera (pronova som dere betegner det).
I sin tid var det sprengningsgrøfter og støpte merker over kabelen hvor den svinget.
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Det var to nærforsvarsstillinger på nr 6
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Som dere sikker skjønner er jeg ny på denne siden,
jeg har prøvd å lese hva som er skrevet tidligere, men kan ikke finne noe om asnes i vestrøya
har der for markert på bilde slik jeg husker det, mesteparten er vel borte i dag.


1) bunker
2) Kanon/luftskyts stilling
3) nærforsvar utført kun med stein og gras, ikke betong?
4,5 og 6 nærforsvarsstillinger av samme type som på vindal under nr 6 der
7) sammenraste rester ette steinmurer ?

mellom 2 og 7 mener jeg å huske at det var MG stillinger like nr 2 og 3 på vindal
Attachments
Asnes A.jpg
Asnes A.jpg (613.69 KiB) Viewed 132 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Vindal og velkommen til forumet :)

Det ser ut til at flere av de plassene du nevner på Asnesodden er det fremdeles installasjoner å finne. Nå er ikke kartet mitt helt oppdatert, men tror allikevel noe er igjen der selvom det er ført opp en del bygninger/hus der i ettertid. Bl.a. nr. 2, 3, 5 og 6.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

vindal wrote:Som dere sikker skjønner er jeg ny på denne siden,
jeg har prøvd å lese hva som er skrevet tidligere, men kan ikke finne noe om asnes i vestrøya
har der for markert på bilde slik jeg husker det, mesteparten er vel borte i dag.


1) bunker
2) Kanon/luftskyts stilling
3) nærforsvar utført kun med stein og gras, ikke betong?
4,5 og 6 nærforsvarsstillinger av samme type som på vindal under nr 6 der
7) sammenraste rester ette steinmurer ?

mellom 2 og 7 mener jeg å huske at det var MG stillinger like nr 2 og 3 på vindal
Bunkeren på Asnes ligger i en have litt lenger inn. Nr. 1 som du har merket av var en stilling lik nr. 2, men er fjernet.
Mvh.
Jon-Vegard
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Jon-Vegard
skrev
Bunkeren på Asnes ligger i en have litt lenger inn. Nr. 1 som du har merket av var en stilling lik nr. 2, men er fjernet.

Det jeg har markert som 1 og 2 var slettes ikke identiske stillinger, nr 1 var en stedstøpt bunker med 3-4 rom,
mens 2 var en åpen stilling.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://kart.gulesider.no/m/Ig8bV her kan se litt tydeligere bilde enn google sitt.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”