HKB 17./971 Dale

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Mulig jeg ikke er så "stiv" i Engelsk da :)

HKB 17/ 971 Dale
Equipped with 4 x 15,5 cm sFH 414 (f), range 11 100 m. Former designation: "Batterie Kvalsund", moved to Dale in April ’45.
Note: at Knatteröd Railwaystation was Railwayartillery-“Eisenbahn-Batterie 689” with 2 x 28 cm Bruno’s. This was however not assigned to the Coastal Artillery.

http://www.nuav.net/coastgr1.html

Var derfor jeg trodde det var en sammenheng :cool:

Morten
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Mulig jeg ikke er så "stiv" i Engelsk da :)

HKB 17/ 971 Dale
Equipped with 4 x 15,5 cm sFH 414 (f), range 11 100 m. Former designation: "Batterie Kvalsund", moved to Dale in April ’45.
Note: at Knatteröd Railwaystation was Railwayartillery-“Eisenbahn-Batterie 689” with 2 x 28 cm Bruno’s. This was however not assigned to the Coastal Artillery.

http://www.nuav.net/coastgr1.html

Var derfor jeg trodde det var en sammenheng :cool:

Morten
Anlegget på Dale ble aldri operativt så vidt jeg vet. Mye av støpearbeidet ble vel utført, men de var vel aldri klare til strid. Men det er i allefall noe betong å titte på der (som jeg selvsagt aldri får rotet meg til å titte på :-)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for ditt innspill Marius. Akkurat det jeg mener, finner man plassen hvor batteriet var, må det være rester etter betong å finne hvis batteriet var påbegynt. Er allikevel usikker på hvor langt de kom siden man ser at forflyttingen skjedde i april 1945 fra kvalsund i Finnmark.

Og når man tar sikte på 6.8 km N/ NØ for Dalebakken skulle man ende opp ca. her mtp at plassen ligger mellom Kjølberg gård og hovedveien.


Håper JEF bekrefter eller avkrfter dette!!

Morten
Last edited by molich on 18 Oct 2011 10:50, edited 1 time in total.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:Mulig jeg ikke er så "stiv" i Engelsk da :)

HKB 17/ 971 Dale
Equipped with 4 x 15,5 cm sFH 414 (f), range 11 100 m. Former designation: "Batterie Kvalsund", moved to Dale in April ’45.
Note: at Knatteröd Railwaystation was Railwayartillery-“Eisenbahn-Batterie 689” with 2 x 28 cm Bruno’s. This was however not assigned to the Coastal Artillery.

http://www.nuav.net/coastgr1.html

Var derfor jeg trodde det var en sammenheng
«This was however not assigned to the coastal artillery», altså jernbanebatteriet var ikke tilknyttet kystartilleriet.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk Tommy, den er jo grei nok.

men når man ser hvor jernbane batt. var og den omtrentlige plasseringen til HKB Dale så syns jeg det blir litt rart.
Last edited by molich on 16 Oct 2011 17:06, edited 1 time in total.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Takk Tommy, den er jo grei nok.

men når man ser hvor jernbane batt. var og den omtrentlige plasseringen til HKB Dale så syns jeg det blir litt rart.

http://kart.finn.no/?lng=10.90541&lat=5 ... tab=search

Det med stedet "Dale" er litt missoppfattet tror jeg (tok tid før jeg og fant det ut:-) for i følge etteretningskartet fra krigen i Historikken for Torgauten Fort, så er det noen anlegg (med noen MG-stillinger, kanskje også noe artilleri?) på et sted langs veien mellom selve Gressvik og Torgauten ved et veikryss der navnet "Fjelle" står nord for selve veikrysset, og så står navnet "Dale" sør-vest for veikrysset. Hva som er her i dag vet jeg ikke, og det sto ikke noe direkte om hva som var her bortsett fra til sammen 5 symboler som er MG/Mitr. såvidt jeg vet. Husker ikke helt hvor jeg leste at det var planlagt større skyts på Dale, men kunne vært artig å trålet rundt der og tittet litt i dag.
Slik det er plassert, så skal det dekke et strategisk veikryss like sør-vest for Gressvik sentrum. Det er snakk om veidelet Vikaneveien-Dyrødveien, og det skal være anlegg i form av stillinger/bunkere og fjellanlegg i området/på tomtene til Vikaneveien 48 og 49. I følge Finn-kartbildet, så er det NOE her, men akkurat hva vet en ikke før en er på stedet. En får ta en prat med grunneierene før en tråkker inn på tomtene, så kanskje de vet noe og en får lov å titte litt rundt.
Navnet "Dale" står også på en (i dag) skogkledd ås/område rett vest for selve veikrysset hvis en ser på Finn-kartet, der det ser ut som det er/var planlagt å dele opp området for tomter og nybygging.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Marius, jeg er glad for at du engasjerer deg.

Jeg får snart grå hår av HKB Dale :blee: Det skal være en sperrestilling i Dale (bakken), 3 fjellanlegg, tanks-sperrer og MG-stillinger. Se forøvrig bilder av dette lenger oppe. Det er mye av dette som fremdeles er å finne i dag, og jeg har vært der flere ganger. Har vært en rekke ganger ute og letet etter HKB Dale uten å lykkes. Siden HKB Kvalsund ble brent og ødelagt, sent i 44, er jeg forøvrig ikke sikker på at om dalebatteriet ble noe av ( selvom det står på papiret) Jeg husker at noen har fortalt at det skulle stå kanoner ved Kjølberg gård, og dette kan like gjerne være de som hørte til Jernbanebatteriet. Altså de 3 x 15.5 cm FH 414 som hvertfall ved Knatterød gikk under benevnelsen MKB 6/503.

Jeg har ikke tenkt å lete mer etter HKB Dale før JEF evnt. kommer med en bekreftelse på eksakt posisjon. Allikevel Marius, kan jeg godt ta en tur med deg på det som er igjen å finne i Dalebakken.

Legger ved en skisse fra Onsøy historielag over anlegget i Dalebakken.

MVH Morten
Attachments
Dalebakken.JPG
Dalebakken.JPG (199.7 KiB) Viewed 270 times
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Se der ja,,, nå oppdaget jeg (faktisk) bildene dine tidligere i tråden også. :-)

Skulle nok tatt ei helg i gamle trakter og kikket meg litt rundt ja, gjerne i samråd med andre med tilsvarende betong-abstinenser. :-D

Det er ikke rent lite forvirrende hva som er hva når det gjelder "Dale" i Fredrikstad/onsøy. hehe.
Spennende hva JEF eventuellt sier ja, så får vi sjå.
Skal si fra hvis jeg skal nedover.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Har ikke lokalisert noen rester av batteriet selv, men har heller ikke gått i terrenget for å finne det da jeg ikke regner med at det er noe særlige rester. Det er imidlertid ikke utenkelig at det har lagt en tysk avdeling på stedet fra før, og at det finnes rester av dette.
I følge de tyske oppgaver fra 1945 var batteriet under oppbygging uten mer detaljer om oppstilling, og kanonene stod trolig kun feltmessig oppsatt (dersom ammunisjonen var kommet). Det var så langt man kan se av byggeprogrammene heller ikke tildelt noe betong til å gjøre noe særlig fortifikasjonsarbeider, og batteriet var også stilt opp som ryggsikring noe tilbaketrukket fra kysten. På et tysk kart fra 1945 er batteriet tegnet inn med front nordover i området Solgard/Kjølberg (ca 59.26N 10.90 E), mens navnet Dale (gård som ligger på Sprinkelveien) godt sør for stillingen er understreket som batterinavn.
Når det gjelder E-batt 689 ble det gjort til divisjonsartilleri da batteriet ble trukket til østlandet, og var ved kapitulasjonen underlagt Div z.b.V. 613.
JEF
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei JEF og takk for svar.

Jeg tror nok heller ikke at det er mye betong ingen å finne, hvis det i heletatt har vært noe der. Det er akkurat denne plassen ved Solgård / Kjølberg gård som jeg har hadt i kikkerten en stund, og i tillegg har jeg vært ved Dale , Sprinklet-veien og undersøkt området på oversiden skyteabanen der, uten å ha gjort funn. Vet ikke helt om jeg skal ta en ny tur ut for å sjekke, men en kopi av disse dokumentene / kart pr. PM hadde gjort seg, J.E. Fjørtoft.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

marius wrote:Se der ja,,, nå oppdaget jeg (faktisk) bildene dine tidligere i tråden også. :-)

Skulle nok tatt ei helg i gamle trakter og kikket meg litt rundt ja, gjerne i samråd med andre med tilsvarende betong-abstinenser. :-D

Det er ikke rent lite forvirrende hva som er hva når det gjelder "Dale" i Fredrikstad/onsøy. hehe.
Spennende hva JEF eventuellt sier ja, så får vi sjå.
Skal si fra hvis jeg skal nedover.
Jeg er også klar for en ny tur på reste-safari... :bra:
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Ja, det høres bra ut. Jo flere jo bedre. hehe. Stemmer det at du også er på LR Forum Krokansjefen? Mener å kjenne igjen den flotte avataren din :-)

Hilsen Marius
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

Jada, er LR-fanatiker blitt, så jeg finnes der også, samme brukernavn, men annen avatar pr. nå..
Betong-gal har jeg kun blitt i de seneste 2-3 månedene.. Før var jeg bare plaget av nedlagt militært anlegg-virus en sånn gang i blant..
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

krokansjefen wrote:Jada, er LR-fanatiker blitt, så jeg finnes der også, samme brukernavn, men annen avatar pr. nå..
Betong-gal har jeg kun blitt i de seneste 2-3 månedene.. Før var jeg bare plaget av nedlagt militært anlegg-virus en sånn gang i blant..
Ja, regnet med at det bare var en krokansjef der ute. hehe. Bra det er flere som synes det er greit å ha maaange interesser da. Noe må vi jo finne på når vi ikke skrur gammelt engelsk stål og aluminium. :-)

Gammel betong og gammel bil passer utmerket sammen.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Har man ikke funnet nøyaktig plassering av fortet?

Da må det vel være det eneste i landet som ikke er funnet.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”