Stillinger i Horten/ Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Blir dette da Nazi-naking? ;-)

Sent fra min mobiltelefon
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå er det bare noen små hauger igjen...
Attachments
bunker borte.jpg
bunker borte.jpg (463.79 KiB) Viewed 334 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå har 1881. no kommet ur med flyfoto over Horten fra 1954 og der kan du se mye av bygningene og stillingene som ble bygd på Maza

http://1881.to/CV0Z6s
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var et fint oversiktskart over Maza anlegget. Det er litt uoversiktlig når man går rundt blandt grunnmurene som er overalt.
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Hukommelsen min er dårlig, men på 1980-tallet (sikkert også på 70-tallet og tidligere) var en del av bygningene hoved-mobiliseringslageret for min mob-bataljon, 3. feltbataljon/IR 3 (også kalt Vestfold-bataljonen). Jeg hadde bare en kort omvisning og husker ikke så mye, men jeg tror det var bygningene på sydsiden av veien. Det største huset på nordsiden (og kanskje mer på nordsiden) var vel Sjøaspirantskolen (Sjøguttskolen)?
Last edited by lilje on 12 Mar 2013 17:00, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg la merke til at det var noe som så ut som en stilling litt utenfor porten, se på flyfoto her: http://1881.to/Mcpgqu
Om en ser på nyere flyfoto står det en enebolig på akkurat samme stedet, kan de ha bygget over denne stillingen eller ble den fjernet først.

Helt nede ved kaien kan det se ut som det står to kanoner, kan det stemme?

Det stemmer at flere av bygningen var mobiliseringslager for Hæren.

Har et bilde her som viser oppstilte 206 BW samt noen mannskap, teksten sier: Feltbattaljon 3 under oppsetning på Langgrunn 1992.
Jeg har scannet bilde fra en bok men er i farten ikke sikker på hvilken.

Unsett så ser du fyrhuset med pipa i bakgrunn, samt det lange garasjebygget og et depobygg.
Noen kammerater leide det tidligere depobygget som verkseted og det er fremdeles gitter foran vinduer og en solid dør. Det var også åpning i dekket mellom 1 og 2. så ting kunne heises opp, mener det også sto en talje der når de holdt på.

Angående Sjøaspirantskolen fant jeg dette:

Skolen ble opprettet i 1962 av Handelsdepartementets sjøfartsavdeling og fikk navnet Sjøguttskolen i Borre. Bakgrunnen for opprettelsen var behovet for teoretisk opplæring av førstereisgutter til handelsflåten. Før de begynte ved skolen, måtte elevene ha gjennomgått et praksiskurs på et av skoleskipene ("Christian Radich", "Sørlandet"). I 1967 inngikk skolen et samarbeid med Borre ungdomsskole om en interkommunal ungdomsskoleklasse i 9. skoleår. Dette var et tilbud til alle ungdomsskoleelever i Vestfold som ønsket mønstre ut i handelsflåten etter endt skolegang. I 1973 endret skolen navn til Statens sjøaspirantskole. Skolen fikk også etterhvert et eget skoleskip; "Havstein". Rundt 1970 begynte skolen med kurstilbud innen sikkerhetsopplæring. Dette skjøt fart rundt 1980, og skolen fikk ansvar for sikkerhetsopplæringen for Øslandsområdet. Opplæring ble gitt til elever fra maritime skoler, samt til oljeindustrien. I 1988 overtok Vestfold fylkeskommune driften av skolen, og navnet ble endret til Borre Havarivernskole. Skolens arbeidsfelt ble nå kun sikkerhetsopplæring. Fra 01. jan. 2001 ble skolen et fylkeskommunalt foretak etter kommuneloven.
Attachments
Copy of Scan10051.jpg
Copy of Scan10051.jpg (177.47 KiB) Viewed 283 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg mente 3. bataljon, ikke 2. bataljon. Jeg har rettet det nå. 2. bataljon hadde sitt mob-lager i Vallermyrene leir.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fant to bilder fra et par år tilbake av to av byggninger.
Attachments
depo.jpg
depo.jpg (179.8 KiB) Viewed 244 times
garasje.jpg
garasje.jpg (121.83 KiB) Viewed 244 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen som kan forklare hva "Marine Artillerie Zeug Amt" var - lager/verksted/skole...? Fant en referanse på nettet til MAZA nevnt ifbm et arsenal.
Var det flere MAZA i Norge?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var her marinens kystartilleri overhalte og gjorde endringer på skytset sitt. Det var tilsvarende "MAZA's" flere steder langs kysten som Horten (Borre), Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø for å nevne noen.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ok. Takk :)
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Var alle bygningene (f.eks. garasjebygget) tyske fra krigen, eller var noe bygget senere (f.eks. da det ble tatt i bruk som moblager av Hæren)?

Forresten, to av feltbataljonene i IR3 hadde moblager i tyske installasjoner fra krigen, 2. bataljon i Vallermyrene leir og 3. bataljon her på Langgrunn. Den siste feltbataljonen, 1. bataljon (jeg var mob-oppsatt der 1978-1981, men ikke på repøvelse, så jeg var aldri på moblageret) hadde moblager på Skrubbmoen like vest for Skollenborg jernbanestasjon (etter 1995 er det bygget et nytt næringsområde der med bare nye bygninger, jeg tror ikke noen av telthusbygningene fra moblageret står igjen), var dette i bygninger tyskerne hadde fra krigen, eller var det bygget nye telthus der etter krigen?

Og når jeg er inne på det: de tre tunge bomebekastertroppene (107 mm TBK) i IR3 hadde som moblager det som en gang i tiden var Sandsvær ysteri ved Evju gård, i dag Ysteriveien 5 B, Skollenborg (i dag bygget om til leiligheter). Var dette brukt av tyske styrker under krigen?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da er atter et bygg fra okkupasjonen kun et minne :lei:

Et av byggene som tyskerene bygde på maza er nå brukt som øvings objekt for brannvesenet da det skulle rives.
Kun grunnmuren står igjen og den skal snart fjernes for å planere ut område.

Image

http://www.gjengangeren.no/nyheter/inte ... -1.7848645


Samtidig står det i avisen at to stk tyskerbrakker på Bromsjordet skal rives i løpet av to uker

http://www.gjengangeren.no/nyheter/na-s ... -1.7857294

Snart skal vel alle spor etter okkupasjonen fjernes :lei:
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Fy****** så trist... nå er det snart bare metalldetektoren som kan finne ting fra den tiden..
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Bygningen på maza ble brendt ned som planlagt og bygningene på bromsjordet er nå revet.
Jeg var så heldig å få komme inn i bygningen på maza før den ble påtent og fikk tatt flere bildet, bygget var temmelig råttent flere steder så dette var nok ikke noe å redde.

tok også noen bilder av de to byggene nede på bromsjordet før de ble revet.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”