Stillinger i Horten/ Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

HKB 5/980 wrote:Noen som kan merke av bunkerene på Eidsfoss på et kart og legge ut her?
Finner dem ikke på norge i bilder så jeg tror de er "redigert" bort. he-he
Skal se hva jeg klarer å få til etter hukommelsen.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Espen K wrote:Bunkerene på Eidsfoss er tenkt å stans en innvasjon på vei sydover.
Planene var å sprenge bruene over drammensfjorden, slik at all trafikk måtte kjøres over eidsfoss for så å hamre løs på de fra bunkene over veien når de eventuelt kom frem ditt.
Det var litt merkelig! Å lage forsvarsstillinger i nordre Vestfold for å forsvare mot et angrep sydover. Det vil si at fienden alt har tatt hele Østlandet nord for Vestfold, da hadde jo alt gått temmelig galt! Under den kalde krigen var det man så for seg som farer på Østlandet først og fremst landgang i søndre Vestfold (Larvik og Sandefjord havn og strender i nærheten) og/eller i Østfold (først og fremst Fredrikstad-området) kombinert med luftlandeangrep både like bak invasjonsområdet (ved Vestfold selvfølgelig Torp, Ramnes etc) og på dypet (ved landgang i Vestfold ble Ringerike antatt som viktig luftlandeområde i dypet). Hvis man ikke klarte ved motangrep i Vestfold (først og fremst med Brig 3) klarte å ødelegge brohodet, var planen å trekke seg tilbake til lettere forsvart lende i nordre Vestfold og holde en linje ca. fra Hvittingfoss til like nord for Holmestrand. Området omkring Hanekleiva ble sett på som et nøkkelområde for dette. Neste forsvarslinje nordover ville være Drammenselva. Dette var altså norske forsvarsplaner fra 1970- og 1980-årene, men tyskerne kunne ikke ha tenkt så annerledes, geografien forandret seg ikke!
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

HKB 5/980 wrote:Noen som kan merke av bunkerene på Eidsfoss på et kart og legge ut her?
Legger ved en ca tegning.
Den røde streken er veien opp til disse to bunkerene.
Ene av bunkeren vokter veien opp og andre ligger rett over R35.
Attachments
eidsfossbunk.JPG
eidsfossbunk.JPG (24.38 KiB) Viewed 595 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:
Espen K wrote:Bunkerene på Eidsfoss er tenkt å stans en innvasjon på vei sydover.
Planene var å sprenge bruene over drammensfjorden, slik at all trafikk måtte kjøres over eidsfoss for så å hamre løs på de fra bunkene over veien når de eventuelt kom frem ditt.
Det var litt merkelig! Å lage forsvarsstillinger i nordre Vestfold for å forsvare mot et angrep sydover. Det vil si at fienden alt har tatt hele Østlandet nord for Vestfold, da hadde jo alt gått temmelig galt! Under den kalde krigen var det man så for seg som farer på Østlandet først og fremst landgang i søndre Vestfold (Larvik og Sandefjord havn og strender i nærheten) og/eller i Østfold (først og fremst Fredrikstad-området) kombinert med luftlandeangrep både like bak invasjonsområdet (ved Vestfold selvfølgelig Torp, Ramnes etc) og på dypet (ved landgang i Vestfold ble Ringerike antatt som viktig luftlandeområde i dypet). Hvis man ikke klarte ved motangrep i Vestfold (først og fremst med Brig 3) klarte å ødelegge brohodet, var planen å trekke seg tilbake til lettere forsvart lende i nordre Vestfold og holde en linje ca. fra Hvittingfoss til like nord for Holmestrand. Området omkring Hanekleiva ble sett på som et nøkkelområde for dette. Neste forsvarslinje nordover ville være Drammenselva. Dette var altså norske forsvarsplaner fra 1970- og 1980-årene, men tyskerne kunne ikke ha tenkt så annerledes, geografien forandret seg ikke!
Er mye mulig at jeg husker feil, og at det er forsvar mot sør.
Det er endel år siden jeg var der oppe og da det fremdeles var forsvarets eiendom så var alt litt "hemmelig" ser du.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Ja, det virker som om dette er del av forsvarslinjen i nordre Vestfold i det såkalte Hillestad-defiléet som var viktig til etter 1990 (Hanekleiva skulle blant annet ved mobilisering besettes av en infanteribataljonen, hvis jeg husker rett var det 3. lokalvernbataljon, IR3). I området tror jeg det er en blanding av ting bygget av tyskerne under 2. verdenskrig og sannsynligvis også norske ting bygget helt frem til 1970- og kanskje til og med 1980-tallet. En av forsvarets største øvelser noensinne, Blue Fox, ble avholdt i 1986 og trenet forsvaret mot en sovjetisk invasjon i søndre Vestfold, sovjeterne ble da spilt av Royal Marines og US Marines, mens to norske brigader (Brig 3 og Brig 7 tror jeg) var forsvarerne. Man fulgte da de forsvarsplaner man hadde for en invasjon i Vestfold. Dette med først tysk bruk og planer under krigen og deretter modifisert bruk av det samme av det norske forsvaret under den kalde krigen synes jeg er svært interssant (kystartilleriet er selvfølgelig det beste eksempelet, men vi ser en del ekesmpler i landforsvaret)!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Skulle kanskje hatt en ny tråd om dette, da det ikke akkurat er Karljohansvern det dreier seg om. Men jeg er svært interessert i hva man i dag finner av utbygde stillinger for landforsvar (altså innenfor kysten) i Vestfold, både tyske fra 2. verdenskrig og norske fra den kalde krigen (og norsk gjenbruk av tyske). I hvert fall i siste tilfelle er nok Hillestad-defiléet der noe særlig kunne ha blitt bygget, dvs. området ca. mellom Hillestadvannet i Hof og ca. Smørstein i Holmestrand og nordover til ca. Bondiseteråsen - Hanekleiva - Hvittingen, samt mulige omveier omkring dette området. Her var som sagt hovedforsvarslinjen planlagt, og i følge IR3s historie ble noen stillings- og sperrearbeider utført særlig på 1970-tallet, dels som om- og påbygging av gamle tyske.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ble litt mye oftopic her nå.
Derfor har jeg vert en liten tur nedom kaljohansvern i ettermiddag og knipset et par bilder.

Det er mye endringer på gang der nede.
En god del av området er rensket opp for ugress, men desverre er også flere grunnmurer, en liten bunker samt en vegg med diverse utsparinger i ferd med å rives.

Gjerdet rundt bunker 218, med stables steiner rundt er nå revet. Dette er trolig en radiobunker da det kommer opp flere kabel tilkoblinger og det ligger mye kabel i området.
Samt at det henger noe oppe i simple tre konstruksjoner.
Men denne ser lang ut med tanke på at det kommer opp tilkoblings/lufte sjakter et stykke fra inngangen.

Mellom kanon stillingene og vannet går det løpegraver og det er en god del dekningshull over hele området.
Fant tilogmed en gammel op stilling som ikke ble revet før område ble åpnet. Ser ut som de har trent på å observere i retning bastøya.
Attachments
Toppen på opn
Toppen på opn
IMG_9687_resize.JPG (158.78 KiB) Viewed 539 times
inngang gammel op stilling med utsikt retning bastøya
inngang gammel op stilling med utsikt retning bastøya
IMG_9686_resize.JPG (133.85 KiB) Viewed 539 times
Liten kanon stilling
Liten kanon stilling
IMG_9702_resize.JPG (131.47 KiB) Viewed 539 times
Enda en kanon stilling
Enda en kanon stilling
IMG_9739_resize.JPG (85.47 KiB) Viewed 539 times
Kanon stilling
Kanon stilling
IMG_9742_resize.JPG (105.82 KiB) Viewed 539 times
Veggfeste til ?
Veggfeste til ?
IMG_9772_resize.JPG (43.88 KiB) Viewed 539 times
inngang til bunker
inngang til bunker
IMG_9753_resize.JPG (89.71 KiB) Viewed 539 times
Merkelig sak ved siden av bunker avbildet nedenfor.
Merkelig sak ved siden av bunker avbildet nedenfor.
IMG_9736_resize.JPG (105.01 KiB) Viewed 539 times
bunker mot sør
bunker mot sør
IMG_9735_resize.JPG (141.8 KiB) Viewed 539 times
innside av bunker mot sør
innside av bunker mot sør
IMG_9732_resize.JPG (55.67 KiB) Viewed 539 times
dekke i plast.<br />Mulig til Kanon ?
dekke i plast.
Mulig til Kanon ?
IMG_9705_resize.JPG (82.16 KiB) Viewed 539 times
Kanon stilling.
Kanon stilling.
IMG_9696_resize.JPG (106.79 KiB) Viewed 539 times
Baksiden av murklossen
Baksiden av murklossen
IMG_9689_resize.JPG (62.97 KiB) Viewed 539 times
Mur kloss ved vannkanten mot sør
Mur kloss ved vannkanten mot sør
IMG_9690_resize.JPG (79.64 KiB) Viewed 539 times
Jernplate med hull.<br />Fra krigen eller noe senere ?
Jernplate med hull.
Fra krigen eller noe senere ?
IMG_9684_resize.JPG (108.48 KiB) Viewed 538 times
utsparing og heise anordning ?
utsparing og heise anordning ?
IMG_9669_resize.JPG (84.22 KiB) Viewed 538 times
Mur med diverse innretninger og utsparinger rives.
Mur med diverse innretninger og utsparinger rives.
IMG_9665_resize.JPG (109.58 KiB) Viewed 538 times
Hva er dette til ?
Hva er dette til ?
IMG_9668_resize.JPG (110.16 KiB) Viewed 538 times
Ødelagt liten bunker i forbindelse med prøveskytings banen.
Ødelagt liten bunker i forbindelse med prøveskytings banen.
IMG_9670_resize.JPG (148.18 KiB) Viewed 538 times
Kanon rester ?
Kanon rester ?
IMG_9710_resize.JPG (102.26 KiB) Viewed 538 times
Radio bunker ?
Radio bunker ?
IMG_9661_resize.JPG (86.53 KiB) Viewed 538 times
Kabel uttak på topp av bunker
Kabel uttak på topp av bunker
IMG_9717_resize.JPG (156.6 KiB) Viewed 538 times
Kabel fra 1951
Kabel fra 1951
IMG_9722001_resize.jpg (74.93 KiB) Viewed 538 times
tversnitt av kabel
tversnitt av kabel
IMG_9724001.jpg (72.96 KiB) Viewed 538 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Blar du litt på forumet finner du svar på alle disse spørsmålene/bildene fra tidligere.

"festene" er kikkertfester. Stangen ved siden av kommandobunkerene er til et maskingevær.

Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Så vidt jeg har sporet opp er det kun slike stillinger på Hanekleiva og Eidsfoss. Disse er bygget inn i -80 tallet, og er visstnok ikke bygget på eller i forbindelse med gamle stillinger. Hvis så skulle være er disse fullstendig borte. Hanekleiva skulle huse 1 tropp.

lilje wrote:Ja, det virker som om dette er del av forsvarslinjen i nordre Vestfold i det såkalte Hillestad-defiléet som var viktig til etter 1990 (Hanekleiva skulle blant annet ved mobilisering besettes av en infanteribataljonen, hvis jeg husker rett var det 3. lokalvernbataljon, IR3). I området tror jeg det er en blanding av ting bygget av tyskerne under 2. verdenskrig og sannsynligvis også norske ting bygget helt frem til 1970- og kanskje til og med 1980-tallet. En av forsvarets største øvelser noensinne, Blue Fox, ble avholdt i 1986 og trenet forsvaret mot en sovjetisk invasjon i søndre Vestfold, sovjeterne ble da spilt av Royal Marines og US Marines, mens to norske brigader (Brig 3 og Brig 7 tror jeg) var forsvarerne. Man fulgte da de forsvarsplaner man hadde for en invasjon i Vestfold. Dette med først tysk bruk og planer under krigen og deretter modifisert bruk av det samme av det norske forsvaret under den kalde krigen synes jeg er svært interssant (kystartilleriet er selvfølgelig det beste eksempelet, men vi ser en del ekesmpler i landforsvaret)!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

skal se om jeg får tuslet innom hanekleiva med kameraet i morgen, har ei bestemor i de trakter som jeg tenkte å besøke.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Espen K wrote:skal se om jeg får tuslet innom hanekleiva med kameraet i morgen, har ei bestemor i de trakter som jeg tenkte å besøke.
Og det gikk fint det.
Lite vegitasjon men litt forsøpling.

Får ikke håpe jeg avslørte for mange statshemligheter nå da PDT_Armataz_01_14
Attachments
IMG_9825_resize.JPG
IMG_9825_resize.JPG (136.96 KiB) Viewed 447 times
IMG_9821_resize.JPG
IMG_9821_resize.JPG (152.05 KiB) Viewed 447 times
IMG_9822_resize.JPG
IMG_9822_resize.JPG (107.92 KiB) Viewed 447 times
IMG_9828_resize.JPG
IMG_9828_resize.JPG (148.27 KiB) Viewed 447 times
utsikt
utsikt
IMG_9826_resize.JPG (131.16 KiB) Viewed 447 times
IMG_9818_resize.JPG
IMG_9818_resize.JPG (149.29 KiB) Viewed 447 times
hva er dette til ?
hva er dette til ?
IMG_9820_resize.JPG (123.89 KiB) Viewed 447 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bra med mange bilder! :)
Den kabelen fra 1951 er nok ikke fra 1951, syns jeg ser et tretall forran. Det er metermerking av kabelen, den biten du fant er 31951 meter ut i rullen slik den ble spunnet på fabrikken. Den ble deretter kappet i mindre og mer praktiske lengder og solgt til kundene. Metermerkingen gjør det lettere å spore kabelen blant flere like kabler. Det er forresten en coax-kabel, mest sansynlig til en antenne. Dessverre er ingen av kablene du har funnet fra krigen.

Forresten så ser bunkerene i den siste posten veldig norske ut.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er ikke sikker på årstallet kabelen er fra, bare en vag antagelse med årstallet.

Bunkeren den kommer ut ifra er Radiosenderstasjon og oppført i perioden 1940–1945.

Hanekleiva er av nyere dato og bygd/ombygd av norske forsvaret.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

En liten uppdatering angående kaljohansvern.
Attachments
Samtlige kanon stillinger er fylt med grus/sand.
Samtlige kanon stillinger er fylt med grus/sand.
IMG_0216fylt1.jpg (107.96 KiB) Viewed 368 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Espen K wrote: Samt at jeg vet om to bunkere i Holmestrand og to i eidsfoss og et par til i nærområde jeg skal besøke om ikke så lenge.
De to i Holmestrand, er de fra 2. verdenskrig eller nyere?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”