Kirkesvingen, Kråkerøy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Hvor ligger dekningsbunkeren i forhold til stillingen på kirkesiden?
Er det noen som vet hvor de andre inn-/utgangene til fjellanlegget er?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Dekningsbunkeren ligger rett ved siden av BK-stillingen.
Fjellanlegget har visstnok en utgang i bushen langs veien til Rød og en utgang oppe i fjellet. Dette i følge en HV-kar fra Kråkerøy. Jeg har ikke funnet dem.
Jan
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jan wrote:Dekningsbunkeren ligger rett ved siden av BK-stillingen.
Fjellanlegget har visstnok en utgang i bushen langs veien til Rød og en utgang oppe i fjellet. Dette i følge en HV-kar fra Kråkerøy. Jeg har ikke funnet dem.
Jan

Da jeg tok bilder der gikk jeg en liten tur langs fjellet på Rød-siden uten å se noe annet en en rusten piggtrådkveil som så ut til å være krigsårgang.

Jeg blir nyssgjerrig av slikt :D

--cepe
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var en tur her i påsken sammen med frodeb og tok en titt. Jeg har lenge trodd at denne stillingen var ment for bombekaster, men godeste frodeb mente det kunne være luftvern. Denne plassen som forøvrig heter Holte (kirkesvingen) har MG-stilling som dekker veien mot Hvaler, MG for LV, samt. dekningsrom på kirkesiden, og fjellanlegget på motsatt side var forlegning. Riktignok var det et amolager på Rød, men det var også MG-stillinger der, men også våpenlager og forlegning.

Altså frodeb hadde rett, det er en LV-stilling i kirkesvingen.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Utgangen ligger i hagen til huset ved siden av inngangen, er murt igjen.
men de som bor der hadde sett kartet og pratet med hu de kjøpte huset av ,
og det er bare en gang imellom disse to åpningene og ikke mere
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Frode: Jeg har ikke hørt noe fra hun som vi pratet med som lovet å ta kontakt. Mulig de ikke vil ha noe med oss å gjøre :) Jeg ryddet opp på en harddisk og fant noen dokumenter som jeg ikke visste jeg hadde. Er usikker på hva disse kommer ifra men er nok tatt ut av ei bok.

Morten C.
Attachments
Holte.JPG
Holte.JPG (111.53 KiB) Viewed 268 times
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Beklager Jan, men du hadde sikkert rett :)

Det kan meget mulig ha stått bombekaster her....
Attachments
IMG_0160 - Kopi.JPG
IMG_0160 - Kopi.JPG (588.29 KiB) Viewed 213 times
MVH Morten C.
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

frodeb wrote:Utgangen ligger i hagen til huset ved siden av inngangen, er murt igjen....
Jeg kjørte forbi i helgen. I haven bak huset er det en dør som går rett inn i fjellet. Type stål branndør. Ser ikke ut til å være murt igjen.

--cepe
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Den er murt igjen bak døra
hu som hadde huset før fikk tillbud om å få anlegget, men vulle ikke ha så de murte det igjen
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

OK.

--cepe
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Når jeg først var på Langøya forleden, tok jeg også turen innom "kirkesvingen" ved Kråkerøy kirke på Holte for å ta en nærmere titt på stillingene og bunkeren der! :)

http://blog.kak.net/2016/10/17/bunker-v ... roy-kirke/
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”