Kirkesvingen, Kråkerøy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

I kirkesvingen på Kråkerøy er/var det endel stillinger. Noen ble dessverre ødelagt da det ble bygget sykkel-/gangvei langs veien. Oppe til venstre i bildet er det utsprengt en tunnell som nå er murt igjen. Var denne tunnellen dekningsrom for de som bemannet stillingene i kirkesvingen?
Hilsen Jan
PS.
Hvordan kopierer man bilder fra "Norge i bilder" og "Gule sider" på en enkel måte?
http://www.kvasir.no/kart/index.c?ps=5& ... =undefined
Attachments
Kirkesvingen.jpg
Kirkesvingen.jpg (73.57 KiB) Viewed 709 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vel, hvis du har Vista finnes det noe som heter "Snipping Tool". Ligger et sted på start-menyen. Ellers kan jo strengt tatt bruken av bilder fra Norgeibilder og lignende diskuteres, selv om jeg langtifra er uskyldig på dette punktet selv, men med mindre det finnes en måte å direktelinke bilder fra disse nettsidene ser jeg ingen annen løsning.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Jeg bruker XP.
Skrev ut bildet som pdf-fil og limte det inn i PaintShopPro, lagret som jpg-fil. Litt tungvint, men det fungerere.
Hilsen Jan
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bruker Paint Shop Pro, der tar jeg bare "Import" -> "Screen capture".
Mvh
Tormod
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Takk for tipset! Det skal jeg prøve.
Hilsen Jan
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Norgeibilder.no har en ganske løs copyright-politikk. Dette er et ikke-kommersielt statlig foretak og har frikjøpt bildematerialet sitt.
Informasjonen og produktene som er tilgjengelige gjennom Norge i bilder er beskyttet av immateriellrettslige regler (opphavsrett og databasevern). Den kan lastes ned og brukes av den enkelte som får tilgang, men enhver videre bruk (kopiering, distribusjon, kommersiell utnyttelse, etc.) krever tilllatelse fra den aktuelle rettighetshaver.
Posting av privatpersoner, på forum, kommer ikke innunder definisjonen av "videre bruk". Det havner godt innunder bruk av tilgjengelig materiale. For å bryte denne copyrighten tror jeg du skal sette opp en postkort-bod utenfor Statens Kartverk hvor du selger flyfotos fra norgeibilder.no

Gulesider er i utgansgspunktet ganske hissige på copyrighten sin, men igjen, det begrenser ressursbruken sin til å slå ned på kommersielle foretak som tyvlåner materiale. Lime inn et kart på hjemmesiden sin kvalifiserer ikke ;-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hurtigtaster er kjapt og greit - et par eksempler:

"Alt + PrtScr" kopierer aktivt vindu i Windows (f.eks. web-browser med Norge I Bilder) til utklippstavlen.

"Ctrl + PrtScr" som over, men kopierer hele desktop.

"Ctrl + V" limer innholdet av utklippstavlen inn som nytt bilde (fungerer i flere bildebehandligsprogrammer som f.eks. Paint Shop Pro, men enkelte programmer kan ha en annen kombinasjon for samme funksjon). Denne fungerer også i alle Office-programmer (marker f.eks. et bildeutsnitt i Paint Shop Pro, kopier med "Ctrl + C" og lim inn som nytt bilde i Word, PowerPoint ol.)

"Ctrl + E" limer utklippstavlen inn som nytt element i eksisterende bilde (kjekt om man vil sette sammen elementer fra flere bilder, forøvrig gjelder kommentaren ovenfor).
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Takk for flere tips!
Hilsen Jan
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

På Gulesider, kan man når man har funnet frem til det flyfoto/kartutsnitt man leter etter, lime inn følgende kode i adresselinjen på nettleseren:

Code: Select all

javascript:img=document.getElementById('map_image');location=img.src;
På Norge i Bilder, kan man bruke denne:

Code: Select all

javascript:img=window.frames['fraMap'].document.getElementById('norgeibilder_GWM').getElementsByTagName('img')[0];location=img.src;
Fungerer iallefall i Firefox.


Dersom det fungerer, skal man da få opp kun selve bildet som utgjør kartet/flyfotoet, og dermed kunne bare trykke ctrl-s (Lagre som) for å lagre kartutsnittet/flyfotoet.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Bra tips, TommyG. :)
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Jeg bruker "Print Scrn" og "redigerer" bildet i Photoshop.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei Jan. Marius på Skarnes her. Ser at du er nyskjerrig på anleggene ved kirka. Jeg lurte også fælt på hva inngangspartiene i fjellet var til, og jeg sjekket opp med forsvarsbygg. Siden disse anleggene var ute av forsvarets bruk, kunne jeg få FBT's tegninger og beskrivelser av tunellanlegget der. Fikk en kopi i posten med inventarbeskrivelser og det hele. Anlegget er tyskbygget og består av flere relativt lange tuneller innredet med "kontorer" og sansynligvis sambandsrom. Var avfuktingsanlegg, vann, sterk- og svakstrøm (samband/telefoni) innlagt. Er ikke sikker på når forsvaret sluttet å bruke det, men skisser og inventarlister var fra etter krigen. Under flytting har jeg på et vis klart å miste den kopien av anlegget som jeg hadde. Rimelig irriterende PDT_Armataz_01_02 .
Hadde vært utrolig moro å kommet inn i tunellene, men jeg har ikke stoppet der for å ta en titt nærmere. Kjørt forbi der mange ganger. Er dørene stengt helt av eller støpt igjen? Skulle funnet en vei inn.

hilsen marius
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei Marius, inngangen er dessverre støpt igjen. Skulle vært artig å se de tegningene.
Hilsen Jan
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Var innnom der i går. Det er et dekningsrom på "kirkesiden" som er intakt pluss noe som ser ut som en LV-stilling oppå knatten på kirkesiden.

Er det noen som vet hvorfor tyskerne skulle ville ha en stilling der? Var det noen leir i nærheten?

--cepe

Edit: Bilder lagt til
Attachments
Stilling med kirken i bakgrunnen
Stilling med kirken i bakgrunnen
DSC00773.JPG (179.05 KiB) Viewed 455 times
Stilling
Stilling
DSC00772.JPG (125.31 KiB) Viewed 455 times
Dør dekningsrom øst
Dør dekningsrom øst
DSC00782.JPG (133.14 KiB) Viewed 455 times
Dekningsrom øst
Dekningsrom øst
DSC00779.JPG (123.15 KiB) Viewed 453 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei cepe,
jeg var innom 1. august og tok noen bilder. Hvorfor det er stillinger der blir en spekulasjon. Forsvar av veien inn til Fredrikstad? Forsvar av veien mot Rød hvor tyskerne hadde et stor ammolager i fjellet? Veien deler seg akkurat her, en vei mot Fr.stad og en vei mot Rød. Jeg vet ikke. Legger ved noen bilder.
Attachments
BK-stilling?
BK-stilling?
IMG_0309_1.JPG (215.87 KiB) Viewed 430 times
Innvendig
Innvendig
IMG_0306_1.JPG (119.01 KiB) Viewed 430 times
Inngang til dekningsbunker.
Inngang til dekningsbunker.
IMG_0301_1.JPG (221.62 KiB) Viewed 430 times
Opp til åpen dekningsbunker på kirkesiden.
Opp til åpen dekningsbunker på kirkesiden.
IMG_0300_1.JPG (295.99 KiB) Viewed 430 times
Igjenmurt inngang (beklager dårlig bilde).
Igjenmurt inngang (beklager dårlig bilde).
IMG_0298_1.JPG (159.05 KiB) Viewed 430 times
Rett til venstre for skiltet til Kråkerøy Kirke, inne i "bushen" ligger en igjenmurt inngang.
Rett til venstre for skiltet til Kråkerøy Kirke, inne i "bushen" ligger en igjenmurt inngang.
IMG_0299_1.JPG (195.97 KiB) Viewed 430 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”