HKB 5./980 Vesteröen (889) (Folehavna fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Håndtverkerforeningen mente at de ikke kunne lagre slik masse på stedet, og klagde på dette. Men de hadde svar på alt som det ble klaget på, så tilatelsen er gitt av kommune, fylke og riksantikvaren. Vi kan bare håpe at vi får anledning til å ta noen bilder og måle opp bunkerene når de er åpnet.
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:Håndtverkerforeningen mente at de ikke kunne lagre slik masse på stedet, og klagde på dette. Men de hadde svar på alt som det ble klaget på, så tilatelsen er gitt av kommune, fylke og riksantikvaren. Vi kan bare håpe at vi får anledning til å ta noen bilder og måle opp bunkerene når de er åpnet.
Man kan jo undres over hva de som sitter og avgjør dette tenker. Og så er det jo et stort problem med grunneierne som lovpriser det hele. Men, kanskje et tips til Bellona og de andre kan få igang noe, og som får regjeringen til å få fokus på dette....hmm. At de får lagre slike masser på stedet er jo egentlig uhørt, og at det er miljøgifter i disse massene er jeg nesten helt sikker på. Uff, man får lyst til å banne skrike over slikt.

Da er det vel på høy tid og få reist ned å sett på anlegget før det er for sent, og om de åpner før riving hadde det jo vært supert og få sett innvendig. Jeg har en mistanke om at noe åpning for å se ikke blir gjort, dessverre.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Pingvinen wrote:
Yngvar wrote:Håndtverkerforeningen mente at de ikke kunne lagre slik masse på stedet, og klagde på dette. Men de hadde svar på alt som det ble klaget på, så tilatelsen er gitt av kommune, fylke og riksantikvaren. Vi kan bare håpe at vi får anledning til å ta noen bilder og måle opp bunkerene når de er åpnet.
Man kan jo undres over hva de som sitter og avgjør dette tenker. Og så er det jo et stort problem med grunneierne som lovpriser det hele. Men, kanskje et tips til Bellona og de andre kan få igang noe, og som får regjeringen til å få fokus på dette....hmm. At de får lagre slike masser på stedet er jo egentlig uhørt, og at det er miljøgifter i disse massene er jeg nesten helt sikker på. Uff, man får lyst til å banne skrike over slikt.

Da er det vel på høy tid og få reist ned å sett på anlegget før det er for sent, og om de åpner før riving hadde det jo vært supert og få sett innvendig. Jeg har en mistanke om at noe åpning for å se ikke blir gjort, dessverre.
siden alt skal rives, er det bare å ta med pigge maskin å pigge opp alt sammen, i så fall må det skje neste helg. (siden 19 starter dem jo)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

kommentarer i Sandefjords Blad, angående rivingen av fortet den 19 oktober.

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article? ... 25308/1158

http://www.sb.no/article/20091015/KOMME ... 2/MENINGER
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Skremmende!!! Og dette handler ikke om sikring.

Skal det gjøres ytterligere riving på Bolærne også? Trodde det meste var ødelagt der allerede?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ang. Bolærne så er det vel avhengig av hvem som kommer til å eie disse øyene etterhvert. 7,5 cm kanonene skal vekk på sikt.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Ang. Bolærne så er det vel avhengig av hvem som kommer til å eie disse øyene etterhvert. 7,5 cm kanonene skal vekk på sikt.
Prosjektet med fjerning og sanering av "møllposeanleggene" er godt i gang og eneste sjanse til at noe av dette overlever, er at et anlegg evt. får museumsstatus (ref. pågående "kamp" mellom de aktuelle kommunene med 120mm fort). Bolærne burde vel være den beste kandidaten til et museumsanlegg for 75mm, men jeg vet ikke om det jobbes noe med dette?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Natter, jeg vet ikke om noen arbeider for at det skal bli et "Museumsfort", men det hadde vel vært en av de fortene som burde bli det, mye pga deres kamp under okupasjonen og fortets tilstand.
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har nå fått en avtale med anleggslederen i firma PeWe, som skal rive bunkerne på Folehavna. Vi kan få komme til bunkerne nå de er åpnet, og før de blir revet for oppmåling og fotografering. Denne kontakten fikk jeg gjenom Skifte eiendom, så de skal ha litt av æren for dette.

Derfor trenger "vestfoldgruppa" å vite hvem som kan stille der ute med kamera og tommestokk når de ringer å sier at nå har vi åpnet en bunker. Dere som bor i nærheten av Sandefjord (og Drammen :D ) som kan hjelpe til bør sende meg en mail med ditt telefonnummer. Send det til yngvar@sfjbb.net
Vi kan gjerne være flere, men vi må få dokumentert kommandoplassen, det store tunnelanllegt osv. Ikke sant?
Mvh
Yngvar
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:51, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Med Yngvars bilde av kommandoplassen i siste innlegg i tråden "Si farvel, til Vesterøen fort HKB 5/980", så tror jeg kanskje at vi kan konkludere med at disse Bundesarchiv-bildene også er fra Vesterøen?
Image
Image
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

De bilden var fine og nyttige Tommy. :D Uten tvil er de fra Vesterøen. Bunkeren nederst på bilde to er også rasert i dag
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette er bunker 1006, den er for tiden åpen, og skal kun stenges i endene og fylles opp til over døråpningene. Det eneste som gjøres innvendig er at alt av kabler etc. skal ut, ellers skal den bevares.
Attachments
BUNDES~1.JPG
BUNDES~1.JPG (66.61 KiB) Viewed 198 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Rød pil viser 1006 som skal bevares, gul pil viser 1016 som er borte. Her ser vi også taket og inngangen som har vært borte i mange år!
Attachments
Kopi av Kommandoplass sett fra syd-vest.JPG
Kopi av Kommandoplass sett fra syd-vest.JPG (59.21 KiB) Viewed 149 times
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”