Bunker/Fjellanlegg i Fredrikstad 2

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Var på rundtur i Fredrikstad/Halden/Sarpsborg-området sammen med molich for noen uker siden, og han viste meg bla. et fjellanlegget ved Borge litt utenfor Fredrikstad sentrum. Vi så ingen ting annet i umiddelbar nærhet av denne tunnelen, men det lå en noen bunkere et stykke unna (6-700 meter lenger øst).
Er det noen som har noen formening om hva dette har vært brukt til?
Attachments
Nederste inngangen.
Nederste inngangen.
bingen_nedre_inngang.jpg (673.59 KiB) Viewed 849 times
Samme inn/utgang
Samme inn/utgang
bingen_nedre_utgang.jpg (631.94 KiB) Viewed 849 times
Tunnel på nedre plan.
Tunnel på nedre plan.
bingen_tunell_nedre_plan.jpg (427.16 KiB) Viewed 849 times
Den øverste utgangen
Den øverste utgangen
bingen_oevre_utgang.jpg (369.25 KiB) Viewed 849 times
Samme inn/utgang på øverste plan
Samme inn/utgang på øverste plan
bingen_oevre_inngang.jpg (282.8 KiB) Viewed 849 times
På toppen så det ut til at det hadde vært planert ut, men ingen andre spor
På toppen så det ut til at det hadde vært planert ut, men ingen andre spor
toppen1.jpg (452.82 KiB) Viewed 849 times
toppen2.jpg
toppen2.jpg (450.45 KiB) Viewed 849 times
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

vært borti denne tunellen jeg også, men har ikke klart å finne noe info om den noe sted. står ikke noe om noe støttepunkt eller tilfluktsrom her i noe dokumentasjon jeg har i allefall. Men kan tyde på at det er et støttepunkt eller no, siden det er betydelig med piggtrådrester og gjerdestolper rundt. Og et relativt solid bygget fjellanlegg.
Ligger lissom så "bortglemt" oppe i Borge-skogen også, uten noe særlig annet i nærheten. Ligger jo et stykke fra noen veg også så vidt jeg husker.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har vært borti flere slike som er bygget på akkurat samme måte. Noen av dem vet jeg at ble bygget etter krigen, antagelig som dekningsrom etc. Som du skrev Marius, så var de merkelig nok bygget på steder hvor det ikke var så mye annet. Muligens ett visst antall mennesker innen en viss radius? Ikke vet jeg.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote:vært borti denne tunellen jeg også, men har ikke klart å finne noe info om den noe sted. står ikke noe om noe støttepunkt eller tilfluktsrom her i noe dokumentasjon jeg har i allefall. Men kan tyde på at det er et støttepunkt eller no, siden det er betydelig med piggtrådrester og gjerdestolper rundt. Og et relativt solid bygget fjellanlegg.
Ligger lissom så "bortglemt" oppe i Borge-skogen også, uten noe særlig annet i nærheten. Ligger jo et stykke fra noen veg også så vidt jeg husker.
Ja, hadde nok aldri klart å finne åpningen om jeg ikke hadde hatt meg meg guide som var kjent i området :-) Det er jo også litt merkelig hvordan den er bygd, uten noe tegn til nærforsvar i inngangspartiet, men det er jo mulig at dette aldri ble ferdigstilt. Men, man har jo de bunkerne som ligger et stykke østover fra denne tunnelen da. En bunker av ukjent type, og 2 (VF52a?) bunkere, så det har jo tydeligvis foregått noe i området der.
Attachments
Ukjent bunker
Ukjent bunker
ukjent_bunker.jpg (470.97 KiB) Viewed 816 times
VF52a?
VF52a?
vf52a-utenfra.jpg (491.92 KiB) Viewed 816 times
VF52a?
VF52a?
vf52a-gang.jpg (220.03 KiB) Viewed 816 times
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote:vært borti denne tunellen jeg også, men har ikke klart å finne noe info om den noe sted. står ikke noe om noe støttepunkt eller tilfluktsrom her i noe dokumentasjon jeg har i allefall. Men kan tyde på at det er et støttepunkt eller no, siden det er betydelig med piggtrådrester og gjerdestolper rundt. Og et relativt solid bygget fjellanlegg.
Ligger lissom så "bortglemt" oppe i Borge-skogen også, uten noe særlig annet i nærheten. Ligger jo et stykke fra noen veg også så vidt jeg husker.
Ja, hadde nok aldri klart å finne åpningen om jeg ikke hadde hatt meg meg guide som var kjent i området :-) Det er jo også litt merkelig hvordan den er bygd, uten noe tegn til nærforsvar i inngangspartiet, men det er jo mulig at dette aldri ble ferdigstilt. Men, man har jo de bunkerne som ligger et stykke østover fra denne tunnelen da. En bunker av ukjent type, og 2 (VF52a?) bunkere, så det har jo tydeligvis foregått noe i området der.
Ja det er tydeligvis noe som har vært stasjonert der. De siste bunkerne lengre unna selve tunellen har ikke jeg sett. Der ser en hvor bra gangsynet blir i tett skog. hehe. Var vel ganske tilfeldig at vi fant selve fjellanlegget. Snublet over en av åpningene en gang vi gikk tur der oppe. Som du sier, så er det lissom ikke noe omfattende nærforsvar der, ikke som er synlig i dag i allefall. Selve tunellen er vel ikke egnet til annet en rent tilfluktsrom/lagerplass, men den er nok av tysk opprinnelse. Har typisk "tysk" kabelrenne i gulvet osv. Men det er jaggu meg sparsommelig med info om dette stedet. Gjør det jo bare ekstra spennende det. hehe. Den andre bunkeren du har bilde av der, er det en ammunisjonsbunker? Kansje en forlegningsbunker? Funnet noen andre forsterkede stillinger da? MG/BK-bunkere osv? Kansje dette stedet lå såpass langt unna kysten at noe nærforsvar ikke var prioritert ut over vanlige jordstillinger i nærområdet? Eller, som du sier, det ikke ble ferdigstillt? Kan jo hende fjellanlegget også egentlig skulle utvides videre?
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Har vært borti flere slike som er bygget på akkurat samme måte. Noen av dem vet jeg at ble bygget etter krigen, antagelig som dekningsrom etc. Som du skrev Marius, så var de merkelig nok bygget på steder hvor det ikke var så mye annet. Muligens ett visst antall mennesker innen en viss radius? Ikke vet jeg.
Ja en skal ikke utelukke noe, og det kan jo være at dette i det minste ble benyttet av forsvaret etter krigen, som et lager for eksempel. Synes gjerdene, eller restene av de, virket som var av nyere dato, både siden de er temmelig intakte, og siden de ser mere "moderne" ut enn det tyskerne bygget. Dessuten hadde vel ikke tyskerne gjerde rundt enkeltobjekter som denne bunkeren, siden de gjerne hadd mye mere heftig piggtrådsperringer rundt ytterkantene? Vet at gjerne enkeltobjekter av stor viktighet fikk egen piggtråd rundt seg. Men det gjerdet kan tyde på noen form for etterbruk av enkeltobjektene, i allefall den ammu-bunkeren.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

Hvis vi ser på utformingen over døra her , så er det bygd på samme måte , dette er fra kjøkøen i fredrikstad (postet av Jan på tråd kjøkøen)
Attachments
skann0006.jpg
skann0006.jpg (366.86 KiB) Viewed 775 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

kjell23 wrote:Hvis vi ser på utformingen over døra her , så er det bygd på samme måte , dette er fra kjøkøen i fredrikstad (postet av Jan på tråd kjøkøen)
Ja, vi diskuterte også dette firkantede skråstilte hullet. Virker som det var ganske vanlig på fjellanlegg? Noen som vet hva hensikten med dette var?
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
kjell23 wrote:Hvis vi ser på utformingen over døra her , så er det bygd på samme måte , dette er fra kjøkøen i fredrikstad (postet av Jan på tråd kjøkøen)
Ja, vi diskuterte også dette firkantede skråstilte hullet. Virker som det var ganske vanlig på fjellanlegg? Noen som vet hva hensikten med dette var?
Virkelig godt spørsmål. Spennende om noen har svaret:-)
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Jeg bor i Borge, men har aldri visst om dette...hvor ligger det egentlig..det er mye skog i Borge.
ErikD
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Erik Dreyer wrote:Jeg bor i Borge, men har aldri visst om dette...hvor ligger det egentlig..det er mye skog i Borge.
Takk for kart/bilder osv... Dette er det rareste jeg har vert ute for på lenge, de bunkersene ligger 2-3 Km fra der jeg bor og har aldri hørt/visst noe om at det er slike innstallasjoner DER !!!! Skjønner heller ikke HVORFOR de ligger akkurat i de områdene, det er ikke akkurat noen strategiske veier ol. eller noe annet som skulle tilsi slike bygg !!!!
ErikD
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Erik Dreyer wrote:
Erik Dreyer wrote:Jeg bor i Borge, men har aldri visst om dette...hvor ligger det egentlig..det er mye skog i Borge.
Takk for kart/bilder osv... Dette er det rareste jeg har vert ute for på lenge, de bunkersene ligger 2-3 Km fra der jeg bor og har aldri hørt/visst noe om at det er slike innstallasjoner DER !!!! Skjønner heller ikke HVORFOR de ligger akkurat i de områdene, det er ikke akkurat noen strategiske veier ol. eller noe annet som skulle tilsi slike bygg !!!!
Ja jeg har inntrykk av at det ikke er fælt mange som vet om disse anleggene, selv ikke dere "lokale". :-) Eneste som er av "logikk" her er at vegkrysset oppe ved skolen naturligvis sikkert var et viktig kryss med veier i mange retninger. Men det er jo ingen installasjoner i øyeblikkelig nærhet til selve krysset (som jeg vet om). Så ikke godt å si hvorfor et relativt forseggjort fjellanlegg og en såpass kraftig ammunisjons/personellbunker ble lagt helt oppi skogen der, og uten noe spesellt godt utbygget nærforsvar eller luftvern.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Interessant at man har bruk denne "L"-en på veggen her. (se også http://www.kystfort.com/forum/topic490.html)
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er et utsnitt fra 710. ID sin KTB vedr. forsvaret av byene i Østfold i 1941. Senere i krigen, rundt 1943-44 opprettet tyskerne også forsvarsområdet "Ostfeld". Dette forsvarsområdet skulle være en slags forsterket sørfront for Oslo i tilfelle en svensk invasjon. Men jeg er litt usikker på hvor langt ned i Østfold dette gikk.
Attachments
forsvarsomraade_ostfold.jpg
forsvarsomraade_ostfold.jpg (84.8 KiB) Viewed 694 times
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for at du har startet disse trådene over Bunker/Fjellanlegg i Fredrikstad, Tommy. Jeg merker jo nå at jeg følger dårlig med på forumet for tiden og det er koselig at folk engasjerer seg. Når det gjelder skråstilte åpningen over inngangen finnes samme variant på Torgauten også, så det er nok en type standard.

Erik D. gi meg en tilbakemelding så skal jeg vise deg rundt ;-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”