HKB 8./980 Kongshavn og MKB 3./501 Bolaerne (Bolærne fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du har helt rett Ludvig, det har aldri stått en 15 cm i tunellbatteriet, de sto jo på "toppen" av øya.

Neste bilde: mine legging. De to bildene ligger sammen med Bolærne bildene, men det kan jo ha vært på Rauøy siden av fjorden.
Attachments
C 3181-3183 Bolærene Mineutsetting.jpg
C 3181-3183 Bolærene Mineutsetting.jpg (99.19 KiB) Viewed 414 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:De to bildene ligger sammen med Bolærne bildene, men det kan jo ha vært på Rauøy siden av fjorden.
Dette er neste bilde i utleggingssekvensen (kuppelen henger skjult bak ankeret som svinges ut over skutesiden).

Heller mot at det er snakk om Bolærne (Huikjæla):
* Det er vanskelig å se av bildene, men kabelkoblingene ser ikke ut som de britiske (store plugger med skrutilkobling - det amerikanske systemet brukte koblingsbokser med "tyrkerhode"/vanntette spleisinger).
* Fravær av spole for "loop-kabelen" på ankeret er en god indikasjon på at det er snakk om amerikansk system, hvor hver mine er uavhengig knyttet til en koblingsboks for den aktuelle gruppen, i motsetning til det britiske, hvor minegruppen er koblet i sløyfe (hele gruppen settes av samtidig).
* En annen indikasjon på at dette faktisk er Bolærne kan være lengden på forankringskabelen, som ikke virker å være spesielt lang: På Rauøy var det stor dybde og problem med lange forankringskabler som gjorde at minekuplene "flyttet seg" forholdsvis langt fra registrert posisjon grunnet strøm (uten at jeg vet det sikkert, går jeg ut fra at det kan ha vært et moment for å beholde det britiske systemet med gruppevis avfyring - og derav lavere krav til "presis posisjonering" av målet).

Husker ikke hvordan merkingen var på minene, men dette er enten mine nr 4 i gruppe 5, eller motsatt (tror man hadde minst 4 grupper både for Rauøy og Bolærne, så det er neppe relevant her).

Tar med bilde av original LMk II mine for det britiske systemet, samt en bildeserie som viser avfyring av en minegruppe på 16 miner (begge fra teknisk håndbok til CM(L)).

(beklager om dette ble litt vel mye digresjon fra temaet...)
Attachments
LMkII.jpg
LMkII.jpg (147.71 KiB) Viewed 391 times
CM-L detonasjon.jpg
CM-L detonasjon.jpg (307.79 KiB) Viewed 391 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Skisser fra starten av krigen der Bolærne fort beskyter fiendtlige fartøyer.
Attachments
2-12091312.JPG
2-12091312.JPG (101.21 KiB) Viewed 294 times
3-12091311.JPG
3-12091311.JPG (58.72 KiB) Viewed 294 times
1-12091313.JPG
1-12091313.JPG (67.96 KiB) Viewed 294 times
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg var for første gang i livet en tur til Bolærne i dag (etter kjøp av båt), gikk en lengre tur på Østre Bolærne, samt kjørte i båten gjennom Kongshavnsundet og Jensesundet og rundt Vestre Bolærne.

Jeg så tårnkanonene (75 mm), KARI-radomen og EO-stasjon nord for TK-1 og tunnelbatteriet (127 mm) og bl.a. et par BK-stillinger, og har en god del spørsmål (jeg må ut dit en tur til og få med omvisning): Hvor var fjellanlegg med kommandoplass, ildledningssentral, sambandssentral etc.. plassert? I sammenheng med KARI-radar, under "utkikkshuset", bak administrasjonsbygget, eller et helt annet sted (plassering av eventuelle reservekommandoplassen).

Når det gjelder landfront: hvor mange BK-stillinger var det (så et par stykker, men jeg lette ikke rundt i terrenget)?

Hvor var inngangen til tunnelbatteriet? Var tunnelbatteriet forbundet med andre elementer ((f.eks. Kommandoplass)?

På sydspissen av Vestre Bolæren var det jeg antok var LEST (ledestasjon) for det kontrollerte minefeltet i Huikjæla. Stemmer det? Hvor var i så fall den andre stasjonen (PEST, peilestasjon)? Kunne minene også anvendes ved radarpeiling? I så fall, var det KARI-radaren man brukte, eller en separat radar?
Last edited by lilje on 18 Jul 2015 10:31, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:På sydspissen av Vestre Bolæren var det jeg antok var LEST (ledestasjon) for det kontrollerte minefeltet i Huikjæla. Stemmer det?
Ja, se også:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 2&start=35
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=6315
lilje wrote:Kunne minene også anvendes ved radarpeiling? I så fall, var det KARI-radaren man brukte, eller en separat radar?
Minesystemet var "autonomt" i den forstand at det ikke var noen direkte kobling mellom dette og ildledningssystem/sensorer (ser her bort fra de magnetiske sensorene på Mk 51 minene som etterhvert ble tatt ut av bruk). Før IDA-systemet (ikke relevant ift Bolærne) var det heller ikke noe reelt ildledningssystem, men man hadde flere sensorer og derav flere kontroll - eller målemetoder.

I utgangspunktet ble målet plottet på plottebordet som hadde mineposisjonene nøyaktig inntegnet. Hvis man benyttet LEST/PEST med perioskop og/eller kikkert på peilesøyle (der dette fantes - usikker på status for PEST på Bolærne) var disse representert med fastmonterte linjaler på plottebordet som ble justert iht avlest peiling.

Alternativ til optisk krysspeiling, var EO med lavtlys TV og laser avstandsmåler, eller radar (peiling og avstand). Man kunne også kombinere sensorene ift hvilke man benyttet for hhv peiling og avstand (husker ikke stridsdrill og prosedyrer for dette nå, og de aktuelle SEP og SUP er ikke tilgjengelig...). Minestasjonen hadde sin egen radar (Decca 919, 1226 el, frem til alle minefeltene fikk den nye (digitale) Racal 1290 på slutten av 80-tallet).

Når man fikk tilført DB-7/TMK ARPA-radar display (slutten av 80-tallet) fikk man et verktøy for å kunne automatisere målløsningene i en viss grad, og man kunne evt fyre miner ut fra denne.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fra en utgått ebay-auksjon.
Attachments
Bolærne_1941_tysk.JPG.jpg
Bolærne_1941_tysk.JPG.jpg (277.61 KiB) Viewed 183 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var det en internavis eller noe slikt?
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Yngvar wrote:Var det en internavis eller noe slikt?
Muligens mer som et erindringshefte om stedet, nå lagret jeg ikke hele saken, bare to av sidene.
Attachments
Bolærne_tysk (2).JPG
Bolærne_tysk (2).JPG (158.63 KiB) Viewed 169 times
Bolærne_tysk (1).JPG
Bolærne_tysk (1).JPG (123.83 KiB) Viewed 169 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den skulle det vært moro å hatt. Tradisjonen ble delvis overført med slike hefter på Bolærne når jeg var stasjonert der. Velferden laget noe med aktuelt stoff og små historier. Tror navnet var Bollynytt
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Gledelig informasjon!


GJENÅPNING AV DET STORE FJELLANLEGGET

I 2003 ble det store hoved - fjellanlegget sanert og støpt igjen. Dette anlegget inne i fjellet er på ca 1700 m2, og inneholdt forlegning, kommandosentral og 4 stk 12,7 cm kanoner.

Dette anlegget skal nå revitaliseres og vil bli helt eller delvis tilgjengelig for publikum, dog tidligst i 2017.

Har du lyst til å engasjere deg i dette arbeidet, vil vi gjerne ha deg med på laget.

______________________________________________________________________



Jeg var akurat ute på Bolærne her om dagen, og fikk da til min store forskrekkelse se at anlegget var åpnet og hadde fått en luke inn. Så dette må sies å være en gladnyhet!


:bravo


Image
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Virkelig bravo! Så vidt jeg forstår er absolutt alt inventar fjernet, og jeg regner med at det gror sopp etc. siden det ikke har vært avfukting de siste 14 årene, men et visst bilde kan man vel få av det.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Jeg er litt usikker på hvor mye som er fjernet, men har hørt at mye ble stående igjen inne. Skal forhøre meg litt om dette.
De har lagt inn strøm også så jeg, det var iallefall en ny tilførsel nylig montert rett ved luken de har satt inn i muren. Så da er de igang.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen bilder fra en utgått ebay-auksjon/Axis History Forum.
Attachments
$_57 (31).JPG
$_57 (31).JPG (104.61 KiB) Viewed 94 times
$_57 (33).JPG
$_57 (33).JPG (124.04 KiB) Viewed 94 times
$_57 (43).JPG
$_57 (43).JPG (83.52 KiB) Viewed 94 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Siste bildet fra ebay.

Norske planer for tunnelbatteriet på Bolærne rundt 1920, hvor mye ble egentlig utført før 9. april 1940?

https://s32.postimg.org/so5bwr4sl/Image2.jpg
https://s32.postimg.org/lagsnwlut/Image3.jpg
https://s31.postimg.org/p2fru8h4r/Image4.jpg
Attachments
013.JPG
013.JPG (88.22 KiB) Viewed 94 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fine bilder Tormod, det er vel 15cm kanonene som står i friluft der.

Ang. Tunellanlegget så var avfukterene på når øya ble overført til Nøtterøy kommune og jeg regner med at alt er sanert og fjernet av utstyr som har tilhørt Forsvaret.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”