HKB 8./980 Kongshavn og MKB 3./501 Bolaerne (Bolærne fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

:bra:
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Håper du har fått noe mer kjøtt på beinet til feiringen din i helgen! Lykke til. Skulle det være noe mer du lurte på så bare spør, det er sikkert noen her inne som vet svar!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Noen bilder av objekter dere har snakket om på Bolærne
Attachments
1-030.JPG
1-030.JPG (319.67 KiB) Viewed 70 times
BK
BK
2-035.JPG (296.03 KiB) Viewed 70 times
Inngang fjellet
Inngang fjellet
3-041.JPG (328.5 KiB) Viewed 70 times
4-070.JPG
4-070.JPG (222.68 KiB) Viewed 70 times
5-071.JPG
5-071.JPG (225.66 KiB) Viewed 70 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

BSKA77 wrote:Senere ble fortet også utsyrt med nye og moderne 70cm LK som var fjernstyrte og montert i egne små kasematter.
M76, dvs 76cm i diameter.
BSKA77 wrote:På Garnholmen var et eget fjellanlegg for LK, der LK ble heist opp fra tunnelen på en plattform (Bak steinmuren som fremdeles står, og som var skjerming mot belysning av eget fort!) Selve aggregatet stod nede i fjellanlegget og plattformen som LK sto på ble heist opp via et reim-system koblet til en elektromotor som igjen var koblet til aggregatet. Det var ganske strabasiøst å komme seg ut dit på vinterstid i all slags vær, spesielt når man bare hadde en liten tre-snekke til rådighet!!!
Kan dette ha vært den konstruksjonen som jeg har lagt ut tegninger av her?
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... &view=next
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Tegningene dine er nok av mye nyere dato enn dette anlegget på Garnholmen, for det var nok originalt tysk-bygget, men tanken var nok å modernisere mange av LK-anleggene rundt i landet til det du la ut tegninger av. Imidlertid tror jeg det hele stoppet ved at man i stedet valgte å bytte mange av LK til en nyere type (70 cm, fjernstyrt i egen liten kasematt).
Når det gjaldt tilsvarende anlegg for Radar, så ble vel dette tatt med som en del av kravspek. for de nye batteriene som man startet å prosjekter i siste halvdel av 70-årene (120 mm Bofors-batteriene), så da endte man på en nyere løsning der også!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Natter wrote:
BSKA77 wrote:Senere ble fortet også utsyrt med nye og moderne 70cm LK som var fjernstyrte og montert i egne små kasematter.
M76, dvs 76cm i diameter.
BSKA77 wrote:På Garnholmen var et eget fjellanlegg for LK, der LK ble heist opp fra tunnelen på en plattform (Bak steinmuren som fremdeles står, og som var skjerming mot belysning av eget fort!) Selve aggregatet stod nede i fjellanlegget og plattformen som LK sto på ble heist opp via et reim-system koblet til en elektromotor som igjen var koblet til aggregatet. Det var ganske strabasiøst å komme seg ut dit på vinterstid i all slags vær, spesielt når man bare hadde en liten tre-snekke til rådighet!!!
Kan dette ha vært den konstruksjonen som jeg har lagt ut tegninger av her?
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... &view=next
Hei Natter, ikke for å kverulere men jeg tror vi begge tar feil! M76 relaterer seg til når den fikk norsk betegnelse, og var basert på en amerikansk 25-tommers lyskaster, som sammen med fjernstyringsenheten fikk betegnelsen Lyskastersystem M76. 25 tommer er etter det jeg kan begripe hverken 76 eller 70 cm, men snarere 62! De skulle jo også primært erstatte de gamle 60cm lyskasterne!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg har prøvd, basert på boken "Klar til strid" og hva jeg har funnet her på forumet, samt noen andre kilder, å skrive et lite hefte om Bolærnes historie for å dele ut til gjestene på lørdag. Dette har jeg skrevet litt vel raskt, og det er sikkert faktafeil. Jeg ville være glad for å få raske tilbakemeldinger om hvor jeg har bommet!
Attachments
Bolærnes historie.pdf
(165.94 KiB) Downloaded 18 times
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

lilje wrote:Jeg har prøvd, basert på boken "Klar til strid" og hva jeg har funnet her på forumet, samt noen andre kilder, å skrive et lite hefte om Bolærnes historie for å dele ut til gjestene på lørdag. Dette har jeg skrevet litt vel raskt, og det er sikkert faktafeil. Jeg ville være glad for å få raske tilbakemeldinger om hvor jeg har bommet!
Dette ser veldig bra ut "Lilje", jeg så bare en feil når jeg skum-leste: Krigsbemanningen på Rauøy var ca. 800 mann og ikke 500!. Ellers bare et par uvesentligheter. Er det lov å ta kopi av åndsverket ditt?
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

BSKA77 wrote:Når det gjaldt tilsvarende anlegg for Radar, så ble vel dette tatt med som en del av kravspek. for de nye batteriene som man startet å prosjekter i siste halvdel av 70-årene (120 mm Bofors-batteriene), så da endte man på en nyere løsning der også!
Det fantes flere mer eller mindre "hjemmelagde" løsninger for hev/senk radar. På Korshamn hadde vi feks en hvor selve heisen bokstavlig talt kom fra en gaffeltruck. Jeg kjenner ikke de tilsvarende systemene til 120mm anleggene. De var formodentlig utviklet av svenskene, men etter det jeg har hørt ble det utført mange modifikasjoner i regi av prosjektleder og "Lødingen Mek.", som tidvis gikk litt over stokk og stein..?
BSKA77 wrote:Tegningene dine er nok av mye nyere dato enn dette anlegget på Garnholmen, for det var nok originalt tysk-bygget
Interessant. Tegningene er som du sier fra 1969, og jeg har jo antatt at de aldri ble realisert (de var åpenbart ment for 150cm LK). Skulle gjerne sett mer informasjon om dette tyske anlegget da jeg aldri har hørt om tilsvarende.
BSKA77 wrote:Imidlertid tror jeg det hele stoppet ved at man i stedet valgte å bytte mange av LK til en nyere type (70 cm, fjernstyrt i egen liten kasematt).
M76 var ikke ment å erstatte eksisterende 150cm, men var en anskaffelse som kom ifbm modernisering av tortpedobatteriene og minefeltene med elektrooptiske sensorer (lavtlys-TV og laser) rundt 1980. Også bestrykningsbatteriene + en del andre (feks flankebatteriene i Oslofjorden) med BODIL-anlegg fikk denne lyskasteren. Hadde Bolærne flere M76 enn de to til minefeltet?
BSKA77 wrote:Hei Natter, ikke for å kverulere men jeg tror vi begge tar feil! M76 relaterer seg til når den fikk norsk betegnelse, og var basert på en amerikansk 25-tommers lyskaster, som sammen med fjernstyringsenheten fikk betegnelsen Lyskastersystem M76. 25 tommer er etter det jeg kan begripe hverken 76 eller 70 cm, men snarere 62! De skulle jo også primært erstatte de gamle 60cm lyskasterne!
Jeg er en stor kverulant selv, så det er helt ok ;-)
Jeg har teknisk kurs og jobbet mye med M76 i sin tid. Har aldri oppfattet annet enn at den var 76mm, men det er jo alltid interessant å gjøre en faktasjekk av etablerte sannheter :)
Anskaffelsen skjedde som sagt rundt 1980, og lyskasteren var som du sier amerikansk hyllevare "Spectralab High Intensity Light Searchlight (H.I.L.S.)", basert på en helikopterlyskaster benyttet av amerikanerne på 60-70 tallet bla i Vietnam.

Jeg har den amerikanske betjenings- og vedlikeholdsmanualen (SEP-643(A), datert 1980), reglementet (SDP-585 SUPP-1, datert 1982) og permen med dokumentasjon fra teknisk kurs på lyskasteren (jeg gikk kurs i 1988), men det står faktisk ingen steder eksakt diameter... Den angis ganske riktig som 25" i SDP-580 SUPP 1, men der gis også diameter som 750mm uten at det fremgår klart hva målene beskriver. Her må jeg nok tommestokken med på neste tur til Herdla for å sjekke den vi har stående der... ;-)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Natter wrote:
BSKA77 wrote:Når det gjaldt tilsvarende anlegg for Radar, så ble vel dette tatt med som en del av kravspek. for de nye batteriene som man startet å prosjekter i siste halvdel av 70-årene (120 mm Bofors-batteriene), så da endte man på en nyere løsning der også!
Det fantes flere mer eller mindre "hjemmelagde" løsninger for hev/senk radar. På Korshamn hadde vi feks en hvor selve heisen bokstavlig talt kom fra en gaffeltruck. Jeg kjenner ikke de tilsvarende systemene til 120mm anleggene. De var formodentlig utviklet av svenskene, men etter det jeg har hørt ble det utført mange modifikasjoner i regi av prosjektleder og "Lødingen Mek.", som tidvis gikk litt over stokk og stein..?
BSKA77 wrote:Tegningene dine er nok av mye nyere dato enn dette anlegget på Garnholmen, for det var nok originalt tysk-bygget
Interessant. Tegningene er som du sier fra 1969, og jeg har jo antatt at de aldri ble realisert (de var åpenbart ment for 150cm LK). Skulle gjerne sett mer informasjon om dette tyske anlegget da jeg aldri har hørt om tilsvarende.
BSKA77 wrote:Imidlertid tror jeg det hele stoppet ved at man i stedet valgte å bytte mange av LK til en nyere type (70 cm, fjernstyrt i egen liten kasematt).
M76 var ikke ment å erstatte eksisterende 150cm, men var en anskaffelse som kom ifbm modernisering av tortpedobatteriene og minefeltene med elektrooptiske sensorer (lavtlys-TV og laser) rundt 1980. Også bestrykningsbatteriene + en del andre (feks flankebatteriene i Oslofjorden) med BODIL-anlegg fikk denne lyskasteren. Hadde Bolærne flere M76 enn de to til minefeltet?
BSKA77 wrote:Hei Natter, ikke for å kverulere men jeg tror vi begge tar feil! M76 relaterer seg til når den fikk norsk betegnelse, og var basert på en amerikansk 25-tommers lyskaster, som sammen med fjernstyringsenheten fikk betegnelsen Lyskastersystem M76. 25 tommer er etter det jeg kan begripe hverken 76 eller 70 cm, men snarere 62! De skulle jo også primært erstatte de gamle 60cm lyskasterne!
Jeg er en stor kverulant selv, så det er helt ok ;-)
Jeg har teknisk kurs og jobbet mye med M76 i sin tid. Har aldri oppfattet annet enn at den var 76mm, men det er jo alltid interessant å gjøre en faktasjekk av etablerte sannheter :)
Anskaffelsen skjedde som sagt rundt 1980, og lyskasteren var som du sier amerikansk hyllevare "Spectralab High Intensity Light Searchlight (H.I.L.S.)", basert på en helikopterlyskaster benyttet av amerikanerne på 60-70 tallet bla i Vietnam.

Jeg har den amerikanske betjenings- og vedlikeholdsmanualen (SEP-643(A), datert 1980), reglementet (SDP-585 SUPP-1, datert 1982) og permen med dokumentasjon fra teknisk kurs på lyskasteren (jeg gikk kurs i 1988), men det står faktisk ingen steder eksakt diameter... Den angis ganske riktig som 25" i SDP-580 SUPP 1, men der gis også diameter som 750mm uten at det fremgår klart hva målene beskriver. Her må jeg nok tommestokken med på neste tur til Herdla for å sjekke den vi har stående der... ;-)
Godt å få det oppklart, ikke sant! Når det gjelder antallet M76, så tror jeg kanskje at det ble satt opp to på Ø. Bolærne også, men er ikke sikker for de ble montert etter min tid der!
...og når du skal måle så husk å måle lysåpninge, akkurat som kaliber på våpen, og ikke total diameter!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Bare kopier! Kom gjerne med uvesentlighetene og!
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

lilje wrote:Bare kopier! Kom gjerne med uvesentlighetene og!
ok, her er et par: Panserkuppel for Laser/TV var ikke hev/senkbar, men kunne svinges i "ufarlig" retning slik at panserglasset ble beskyttet bak et tykk panserplate.
BODIL-systemet var egentlig forløperen til RANDI, i tilknytning til bestrykningsbatterier. BODIL baserte seg, i hovedsak på å innhente data om peiling og avstand ved bruk av en peilekikkert og en Laser avstandsmåler. Dataene ble overført til regnemaskinen hver gang man avfyrte laseren, og man overførte dataene til kanonene som rettedata i høyde og side, når regnemaskinen hadde stabile måldata. Denne overføringen av data kunne selvfølgelig også gjøres til de kanoner som hadde KARI som hovedildledning, og ble da ansett som en reservemetode. Noe senere kom RANDI som i mange tilfeller ble en erstatter for både KARI og BODIL, og noen steder ble BODIL fremdeles beholdt som et reservesystem.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

BSKA77 wrote:Tegningene dine er nok av mye nyere dato enn dette anlegget på Garnholmen, for det var nok originalt tysk-bygget
Interessant. Tegningene er som du sier fra 1969, og jeg har jo antatt at de aldri ble realisert (de var åpenbart ment for 150cm LK). Skulle gjerne sett mer informasjon om dette tyske anlegget da jeg aldri har hørt om tilsvarende.

Jeg var selv LK-kommandør der (og på sydspissen av Ø. Bolærne) i 1977-78, og da var anlegget allerede gammelt, dessuten vet jeg at tunnel-anlegget og skjermen/heisen med LK eksisterer på tegninger og kart som er datert lenge før 1970!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

OK, forstår jeg det riktig at hvis BODIL (eller annet optisk system basert på eks-tysk peilesøyle) ble brukt som reservesystem, så gikk ikke dataene fra det til KARI-datamaskin og derfra til kanonene, men via egen separat datamaskin som beregnet skytedata og sendte det til kanonene utenom KARI-systemet, slik at det ble to helt separate ildledningssystemer?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har skummet kjapt gjennom, og syntes dette var meget bra. Tillater meg et par kommentarer:


Mht opprettelsen av Gruppe Bolærne
I papierer jeg fant på RA i forrige uke fremgikk det at det fra 1958-59 skulle etableres gruppeko på Bolærne, siden fortet skulle overta denne rollen fra Rauøy. Fortsgruppen eksisterte mao før den tid, med Rauøy som gruppefort (tar dette fra hodet nå - jeg er ikke helt i form til å grave i bøker og papirer).


Mht det kontrollerbare minefeltet
US Mk 1 mod 0 kunne bare fyre miner enkeltvis*. Det britiske CM(L) systemet på Rauøy kunne bare fyre gruppevis.

Mk 51 bunnminer kunne benyttes på adskillig større dyp enn 50m: Systemet var opprinnelig utviklet og benyttet fra begynnelsen av 40-tallet som havneforsvar mot ubåter, og minene (kun bunnminer, Mk 51 og Mk 52) ble da typisk lagt ut på dyp ned mot 100m. I Norge benyttet vi dog systemet utelukkende mot overflatefartøy, og derfor var praktisk bruk av Mk 51 hos oss begrenset til 50m dybde.

Optisk peiling med PEST og LEST var så vidt jeg kan erindre hovedmetode også etter at vi fikk EO rundt 1980. Jeg husker ikke når minefeltet ble faset ut, men det må ha vært etter 1991 (jeg husker ikke om/hvilke tiltak som ble etablert etter ulykken på Rauøy i 1990, men der var det som kjent det britiske CM(L) systemet som ble benyttet, og det amerikanske hadde høyere grad av sikkerhet i utgangspunktet). Jeg var med på opprydding og opptak av objekter fra Huikjæla i 1999 med KNM Tyr.

UK CM(L) og US Mk 1 mod 0 var begge systemer utviklet før/under 2. verdenskrig, og var således like gamle - dog veldig forskjellig mht teknisk konstruksjon/virkemåte (US-systemet var betydelig mer avansert).

* Systemet kunne i prinsippet opereres både manuelt, semi- og helautomatisk, men de to sistnevnte modene forutsatte at man kun hadde Mk 51 bunnminer utstyrt med induksjonsstang for magnetisk deteksjon av fartøy (dette var i bruk innledningsvis i Norge, men ble etterhvert faset ut - spesielt siden funksjonen ikke ble implementert på de britiske LMk II forankrede miner vi modifiserte for å kunne benyttes på det amerikanske systemet.


Mht 75mm TK
6 meter ned i fjellet hørtes lite ut for meg, uten at jeg har detaljkjennskap til disse konstruksjonene utover å ha vært inne i flere?



Avslutningsvis kunne jo evt Forsvarsbygg sitt prosjekt "Den kalde krigens kulturminner" vært nevnt, hvor man pd har avtale med Tønsberg Forsvarsforening om drift av det fredete museumsanlegget og museal formidling av historikken til kystfortene med 75mm Bofors som hovedvåpen.

PS: Har som sagt ikke finlest korrektur, men merket meg en skrivefeil i siste avsnitt av "Tysk utbygging under krigen": holdt tyskerne er gjentatt to ganger.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”