View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Oct 2019 0:35

Reply to topic  [ 220 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
 HKB 8./980 Kongshavn og MKB 3./501 Bolaerne (Bolærne fort) 
Author Message

meteor wrote:
Så det var altså planlagt torpedobatterier på begge sider av fjorden. Hvor langt i planleggingen kom man med disse anleggene?
Ja, dette var planer som var under utarbeidelse på 50-tallet. Faste torpedobatterier på Bolærne og Rauøy + flytende batterier. De flytende batteriene skulle i utgangspunktet realiseres med torpedorør på extyske marinefährprähme som vi hadde endel av på det tidspunkt. Pga dårlig teknisk tilstand på disse gikk man bort fra dette og satset på utrangerte amerikanske landgangsfartøyer i stedet (planene ble etterhvert helt skrinlagt dog).
Når man ser på antall tegninger for de faste anleggene og innhold/detaljgrad for disse, er det åpenbart at man kom ganske langt med prosjektering, terrengundersøkelser osv.

meteor wrote:
Ser at avstanden mellom Ø.Bolærne og Rauøy er ca. 7000 meter, noe som skulle tilsi at batteriene ville fått en relativt overlappende skuddsektor?
"Skuddsektor" for torpedobatterier er et litt misvisende begrep pga skytemetodene sammenlignet med artilleri. Torpedoer skytes i salver med spredning, evt med programstyring (søkemønstre), evt fjernstyrt via kabel (så vidt jeg kan erindre, var det her snakk om å benytte G7a(TI Lut II) torpedoer - fjernstyring med kabel kom jo ikke før mot slutten av 60-tallet). Med Lut definerte man delvis overlappende "bokser" ute i fjorden hvor torpedoene kjørte sine søkemønstre.

meteor wrote:
(Kan jeg ha sett tegninger av disse på forumet tidligere?)
Ikke umulig - jeg har kanskje lagt ut tegninger av batteriet som var planlagt på Rauøy...
Skal uansett legge ut noen flere tegninger som jeg har funnet på disken (inkludert en del materiale ifbm ombyggingen av Lerøy på 60-tallet).

26 Aug 2018 21:24
Profile

Natter wrote:
Skal uansett legge ut noen flere tegninger som jeg har funnet på disken (inkludert en del materiale ifbm ombyggingen av Lerøy på 60-tallet).

:bra: :bra: :bra:

Hvis man hadde realisert disse anleggene (og kanskje flere?) ville det vel etterhvert bli relativt mange enheter som skulle utrustes med T1-torpedoer. Det ville kanskje ikke bydd på så store logistikkproblemer uansett, med tanke på det store antall man hadde overtatt?

26 Aug 2018 21:52
Profile

meteor wrote:
Hvis man hadde realisert disse anleggene (og kanskje flere?) ville det vel etterhvert bli relativt mange enheter som skulle utrustes med T1-torpedoer. Det ville kanskje ikke bydd på så store logistikkproblemer uansett, med tanke på det store antall man hadde overtatt?
Husker ikke i farten å ha sett noe om dette som en aktuell problemstiling, men ikke umulig.

Vet ikke om T1 var tiltenkt feks de flytende batteriene ("hovedtorpedoen" i årene like etter krigen var jo britiske Mk VIII og IX). Man utfaset jo også noen av de eksisterende torpedobatteriene utover på 50-tallet, slik at behovet ble noe redusert der (riktignok var disse hovedsaklig oppsatt med norskygde torpedoer).

Selv om vi totalt sett sikkert hadde mer enn nok tyske torpedoer (mye ble jo også kassert - bla alle elektriske torpedoer, inkludert et antall akustiske G7es(TV) "Zaunkönig" som var lagret i Ramsund og Horten), var det en løpende diskisjon rundt utfordringen knyttet til det å få rekondisjonert/overhalt og skutt inn det nødvendige antall man trengte til beredskapsbeholdningen for både fartøyer og landbaserte batterier.

27 Aug 2018 1:15
Profile

Kartskisser relatert lokalisering av planlagt torpedobatteri:

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

27 Aug 2018 1:16
Profile

Tegninger:

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

27 Aug 2018 1:17
Profile

Midt i juli fikk jeg omsider tatt en tur til Bolærne fort. Bolærne fort har blitt behørig omtalt her tidligere, så det er vel ikke noen vits at jeg skriver så mye her. Men jeg har skrevet ganske mye om turen og tatt en masse bilder som vanlig. Jeg har lagt ut ikke mindre enn 657 bilder. Jeg hadde en strålende heldgstur i sola i sommer. Tok turen sammen med en kollega som har egen båt. Ta gjerne en titt! :)

https://www.kak.net/2019/01/06/bolarne-fort-i-stralende-sol/

06 Jan 2019 19:34
Profile WWW

Hei ,
Takker for flotte sommerbilder fra Bolærne Fort .
Mvh
ludvig

08 Jan 2019 17:15
Profile

Bare hyggelig og takk for det, ludvig! Jeg hadde en fantastisk heldagstur (prøvde jeg å skrive ovenfor) til Østre Bolærne og Bolærne fort i sommer! :)

08 Jan 2019 17:50
Profile WWW

Ref. tidligere tråder om minefeltet i Huikjæla. I følge boken "Oslofjord festningshistorikk 1916-1962 og fortene Rauøys, Bolærnes og Torås' historikker 1963-2005" var det totalt 55 miner i feltet, fordelt på 5 minegrupper. Kartet i boken har ikke all verdens kvalitet, men har prøvd å gjengi det etter beste evne. Sirklene foran minelinjene skal være hydrofoner(4stk i følge boken).

PEST skal ha vært plassert på holmen "Espelund", og ut i fra kartet i nevnte bok kan det også se ut til at det var en peilestasjon på Mellom-Bolærn(?). Hvis så faktisk var tilfelle, var det da to stk PEST i tillegg til LEST/minestasjon på Vestre-Bolærn?

20 Jul 2019 15:15
Profile

Takk, det var interessant. Litt merkelig med Espelund, den var ikke militært område og jeg kan ikke huske at det var noen installasjoner der (jeg var en del der på første halvdel av 70-tallet).

20 Jul 2019 17:12
Profile
Reply to topic   [ 220 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15