tog bunker i larvik (ukjent?)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps ... Factor=1.5

Noen som veit om den er i bruk i dag, eller hva som er der inne ?
den ligger rett ved 303, ved det "esso på elveveien"

ser flere kart er den jernbane stumpen tatt bort. mens serer du på bilde så er den der.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

det virker som det er stort bunker siden det er inngang er :
Attachments
larvik.JPG
larvik.JPG (77.1 KiB) Viewed 1228 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Kjører den veien mot E18 om sommeren når det er helvete i kverna mellom Tønsberg og Larvik, men har pr dags dato ikke besøk den selv om den er observert flere ganger.

Har ikke noe info om den p.d.d.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:23, edited 1 time in total.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

da har jeg sjekka litt kart databaser og alle strøm kabler som går inn der er ikke markert på offentlige kart. men jeg ser NSB eier området.

hvis andre vil se på kart er det kart.larvik.kommune.no (husk velg bort turist kart)

hvis det hadde vært trafo stajson i fjellet vile det nok ikke latt dem 2 store høyspenten gå rettforbi der. og ha egen "litt" rett på ut siden:-/
Attachments
gul strek er høyspent kablen som går ned til "øya", som i gjen fordeler seg til byen. ned til den ligger det og en kabel i bakken gravd fra e18 trafo stasjon og ned til "øya" , rød sirkel er trafo som skal stå markert.
gul strek er høyspent kablen som går ned til "øya", som i gjen fordeler seg til byen. ned til den ligger det og en kabel i bakken gravd fra e18 trafo stasjon og ned til "øya" , rød sirkel er trafo som skal stå markert.
nsb.JPG (82.87 KiB) Viewed 1174 times
fant den her da, er hva som er planlagt for ny jærnbane linje til larvik sentrum. så lurer på hva som er i fjell der.
fant den her da, er hva som er planlagt for ny jærnbane linje til larvik sentrum. så lurer på hva som er i fjell der.
nsb2.JPG (116.49 KiB) Viewed 1168 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg tenkte straks på Fjellstallen, den store lokomotivstallen og lokomotivverkstedet som NSB (nå Jernbaneverket) har under Vålerenga kirke i Oslo med innkjøring fra jernbaneområdet i Lodalen. Jeg tror dette ble bygget på 1960-tallet for at NSB skulle kunne beskytte og reparere et stort antall lokomotiver i fjellanlegg i tilfelle krig. Det er visst nå enten nedlagt eller under nedleggelse. Men transformatorstasjon er sikkert mer sannsynlig for dette i Larvik.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:23, edited 1 time in total.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

oky, da er neste spørsmål, noen som veit hvordan det ser ut eller hvor stor den er ? det må være litt stølse på den hvis den skal ha trafo stasjon + tog stall for fult tog osv...

fant den her : http://www.op.no/nyheter/article2291433.ece
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:24, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Nei, jeg nevnte bare lokomotivstallen i fjell i Oslo (Fjellstallen) fordi bildet minnet meg om den med en gang jeg så det. At dette er en transformatorstasjon og ikke en lokomotivstall virker meget sannsynlig. Fjellstallen i Oslo har forresten plass til å stalle og reparere/vedlikeholde ca 12 lokomotiver samtidig i fjellanlegg. Etter outsourcing, oppdeling, delprivatisering etc. av NSB er den nå del av anlegget til Mantena AS i Lodalen (som på kontrakt driver vedlikehold av lokomotiver for NSB, Flytoget etc.), men jeg vet ikke om de fremdeles bruker den.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

her er kart over tog stallen. virker veldig som det er noe sånt som er i larvik.
Attachments
fjellstallen.JPG
fjellstallen.JPG (84.58 KiB) Viewed 1082 times
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

har oppdatering, har fått høre at det er generator/trafostasjon for nsb.

dem bruker motor+generator for å gjør om strøm fra 50hz til 16hz som tog går på.

Grunnen til at det er 2 tog spor inn i fjellet er for at generator/motor står på vognere så dem lett kan kjøres til service, det er helle tiden en i backup.

Den som er i larvik er på 2stk 7Mwatt generator/motor, er foresten masse av sånne trafo fjell haller rundt om i norge. er ca 25-30 stk i norge.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Inngangen her er kun til en buet tunnell som gikk gjrnnom denne lille toppen. Sivilforsvaret gjorde en del planer og tegninger for evt. å bygge om til alarmplass, men ble ikke gjort. litt lenger innover Hoffsgate hadde tyskerne en liten tunnell til, dette var visstnok en sambandstunnell. Sivilforsvaret utvidet denne innover i fjellet og brukte den til alarmplass. det var også planer om å utvide denne til enda nesten det dobbelte, men det ble ikke gjort.
ranvik wrote:det virker som det er stort bunker siden det er inngang er :
Attachments
larvik_464.jpg
larvik_464.jpg (77.61 KiB) Viewed 873 times
Mvh.
Jon-Vegard
Calle
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2011 10:07
Location: Larvik

Togbunkeren ble etter krigen benyttet som trafostasjon
for NSB! I dag er skinnene dekket til med asfalt!
Det er en mengde av disse anleggene rundt omkring i
landet! Om tyskerne har bygd disse vet jeg ikke!

c.
Med hilsen

Nils-Karl Westlie
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Calle wrote:Togbunkeren ble etter krigen benyttet som trafostasjon
for NSB! I dag er skinnene dekket til med asfalt!
c.
Visstnok benyttet i løpet av den siste tiden!!
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”