Si farvel, til Vesterøen fort HKB 5/980

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

I dag, den 18 oktober 2009 var det flere hundre mennesker på fortet, for å se det den siste gangen, i morgen ruller gravmaskinene inn med piggeutstyr og betongsager.
Det var neste så man kunne bli religjøs der ute i dag, med strålende varm sol, ikke et vindpust....og en marineøvelse lenger ut i skagerak, der vi hørte flere skip med maskinkanoner som skjøt skarp mot droner og målbåter i flere timer.

Så nå får vi håpe at alle bilder er tatt og alle kroker er dekket av videokamera, for nå blir det borte. Har fått en atale om å få komme inn i de bunkerne som skal rives, og det gleder jeg meg til, i alt det triste med rivingen av fortet
Attachments
DSC_0094.jpg
DSC_0094.jpg (97.3 KiB) Viewed 531 times
DSC_0095.jpg
DSC_0095.jpg (86.12 KiB) Viewed 531 times
DSC_0093.jpg
DSC_0093.jpg (128.9 KiB) Viewed 531 times
DSC_0090.jpg
DSC_0090.jpg (130.14 KiB) Viewed 531 times
DSC_0089.jpg
DSC_0089.jpg (119.16 KiB) Viewed 531 times
DSC_0086.jpg
DSC_0086.jpg (119.64 KiB) Viewed 531 times
DSC_0085.jpg
DSC_0085.jpg (90.42 KiB) Viewed 531 times
DSC_0083.jpg
DSC_0083.jpg (101.31 KiB) Viewed 531 times
DSC_0075.jpg
DSC_0075.jpg (132.9 KiB) Viewed 531 times
DSC_0066.jpg
DSC_0066.jpg (92.76 KiB) Viewed 531 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Dette er trist!!
Dere i Sandefjord har gjort en god jobb i forsøket med å bevare historien og fortet, men dessverre gikk det ikke slik det burde ha gjort. Nå får vi bare håpe at minst mulig blir revet, og at færrest mulig spor blir visket ut av gravemaskiner og deponerte masser.

PDT_Armataz_01_19
jansen
Posts: 11
Joined: 31 Jul 2009 16:11
Location: Tønsberg

Fant meg selv igjen på det første bildet, hadde en vemodig tur ut dit i dag.Utrlig vær, men ellers var det bare trist PDT_Armataz_01_16
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja ikke sant, trist er vel ordet. Du skulle hatt en bunkercaps så hadde jeg kjent deg igjen. :)
Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Jon-Vegard og jeg hadde en tur ut dit i går formiddag, og etterhvert var det mange mennesker der ute. Flere enn oss som fotograferte stridsmidler, og mange som ville se området for en siste gang for saneringen av området ble iverksatt.

Kai
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Noen som kommer til å ta bilder av selve demoleringsarbeidet? Blir nok et trist syn men kan være greitt å dokumentere det også, "sånn for ordens skyld."
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vi kommer til og være der, helt sikkert. Sammen med de som sniker rundt på natten, og som har satt alt dette i gang
Mvh
Yngvar
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hva er grunnen til at fortet skal rives da ?
Det Norske kystartilleriet skulle ikke blitt nedlagt .Tenk på alle de brukbare stillingene som ennå er i brukbar stand etter 70 år . Tragisk at et så fint fort legges ned . PDT_Armataz_01_09
Mvh Henning Dalsvåg
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Henning Dalsvåg wrote:Hva er grunnen til at fortet skal rives da ?
Det Norske kystartilleriet skulle ikke blitt nedlagt .Tenk på alle de brukbare stillingene som ennå er i brukbar stand etter 70 år . Tragisk at et så fint fort legges ned . PDT_Armataz_01_09
Politikk,,,, ikke noe annet. Så lenge det blir vurdert slik (gamblet på) at vi aldri vil komme til å trenge noen form for kystartilleri (spesiellt stasjonært) har myndigheter og blåruss bestemt at ALLE spor skal slettes, selv fullt brukbare stillinger og materiell som ikke hadde kostet allverdens å holde operativt. Det har blitt sagt mange ganger at kystartilleri og solide fortifikasjoner er noe av det mest kost-effektive en kan ha i et forsvar med stridseffektivitet i forhold til hva det koster å ta noenlunde vare på det. MEN... vi skal jo ikke ha noen form for effektivt invasjonsforsvar. Dette ble avgjort for en god stund siden. Om mange av folkene på forum som dette er uenige i noe slikt, kan så være.
Livet er hardt folkens, så får vi håpe at ikke noen av oss sitter om xx år og sier "hva var det vi sa" i det en norsk soldat gjerne skulle hatt litt betong mellom seg selv og fienden i det han forsøker forsvare Norsk jord når oljepriser i verden gjør Norge til et verdifullt territorium å ha kontroll over. Dagens lange tale... :D
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:Sammen med de som sniker rundt på natten, og som har satt alt dette i gang
Hvem er disse det ryktes om har sneket seg rundt i mørkets mulm og mørke??
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Det er helt klart folk som har gått rundt der ute og forsøkt å komme seg inn i diverse bunkere/tunneller.

Yngvar har tidligere skrevet at han har møtt folk der ute med utstyr for å prøve å ta seg inn.

En person som er slank og litt fleksibel kan komme seg inn i en av bunkerne og en av tunnellene.
Kai
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Benjaminsen wrote:Det er helt klart folk som har gått rundt der ute og forsøkt å komme seg inn i diverse bunkere/tunneller.

Yngvar har tidligere skrevet at han har møtt folk der ute med utstyr for å prøve å ta seg inn.

En person som er slank og litt fleksibel kan komme seg inn i en av bunkerne og en av tunnellene.
Okay, tenkte det var andre interesser som hadde gjort herverk jeg, for å få fortgang i en riving.

Det beste er trolig alltid å ha en låst dør, med et skilt på som forteller hvor man skal henvende seg for å få låst opp om man vil se, og på eget ansvar selvfølgelig. Hadde det vært slik ville det aldri blitt herverk og innbrudd tror jeg.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Pingvinen wrote: Det beste er trolig alltid å ha en låst dør, med et skilt på som forteller hvor man skal henvende seg for å få låst opp om man vil se, og på eget ansvar selvfølgelig. Hadde det vært slik ville det aldri blitt herverk og innbrudd tror jeg.
Jeg tror ikke problemet her er de som vil se. De som bryter seg inn er som regel på jakt etter ting og tang for å ta med seg. Disse er vanskelig å gardere seg mot så lenge du kun har en tynn støyp eller hengelås. Kjenner til bunkere og fjellanlegg der låsene klippes etpar ganger i mnd og der kan folk bare spørre for å komme inn.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Pingvinen wrote: Okay, tenkte det var andre interesser som hadde gjort herverk jeg, for å få fortgang i en riving.

Det beste er trolig alltid å ha en låst dør, med et skilt på som forteller hvor man skal henvende seg for å få låst opp om man vil se, og på eget ansvar selvfølgelig. Hadde det vært slik ville det aldri blitt herverk og innbrudd tror jeg.
Det er ofte problem å finne ut HVEM/HVOR nøklen er, men hvis man spør får man nøklen med enn gang.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den, 19 og det som skal rives er merket i dag. Så har en tullete kunstner malt kommandoplassen
Attachments
DSC_0015.jpg
DSC_0015.jpg (47.06 KiB) Viewed 355 times
DSC_0007.jpg
DSC_0007.jpg (58.1 KiB) Viewed 355 times
DSC_0017.jpg
DSC_0017.jpg (91.55 KiB) Viewed 355 times
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (94.43 KiB) Viewed 355 times
DSC_0005.jpg
DSC_0005.jpg (63.15 KiB) Viewed 355 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”