MKB 4/501 Toraas eller MKB 4/501 Hola

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det kommer frem i et hefte "De tyske befestningene på Tjønneberget" av Arne Ness, at det navnet tyskerne brukte på Toraas 4/501 var HOLA. Dette er gårdsnavnet på gården som eide området der fortet er.
Fofatterene mener at det er det navnet som tyskerne selv brukte i de fleste papirer, om fortet.
Har noen andre sett dette bli brukt, MKB 4/501 Hola fort?
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det eneste jeg husker å ha sett i KTB er 4/501 eller MKB Toras eller kombinasjoner av dette, kan ikke huske å ha sett Hola noe sted, men skal sjekke for sikkerhets skyld.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var det jeg håpet på at du sjekket dette. Du har jo en del papirer :)
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kikket igjenom kriegstagebuch seeverteidigung Oslofjord for 1943-44

Ser der at Batterie Toraas er nevnt 3 ganger og M.A.A.501 er nevnt 1 gang, finner ikke Hola noe sted der i hvertfall, men skal ta å kikke litt andre steder også.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har kikket igjenom en del sider, fra det ene og andre, men finner ikke noe som helst benevnt som Hola, skulle likt å se de papirene der dette er omtalt. til og med German seacoast defens bruker Toraas samme som Tyske kystfort i Norge, tyske kart jeg også har kikket på bruker heller ikke Hola som navn, finner heller ikke det navnet på kartene jeg har kikket på.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Minekartet over Torås fra 1943 (Under seksjonen om Torås) bruker iallefall "MAA Toraas".
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for det Werner, noen ganger så er lokalskribenter veldig skråsikre når de skriver bøker.
Jeg har heller aldri hørt navnet HOLA før i denne sammenhengen.
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Gården der ute heter Hole. Kan vel være at det navnet ble brukt til daglig (eksempelvis ville all lokal logistikk levere varer /ammunisjon / mannskap til Hole på Tjøme) og at det via muntlig tradisjon har blitt tolket som offisiell tysk betegnelse. Jeg har heller aldri hørt Hola/Hole om fortet.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for svar, hva her Arne Ness som har skrevet om dette i sin publikasjon fra Nov. 2006, har dette fra vet jeg ikke, men da har vi vel konstantert at navnet tyskerne brukte offisielt var Toraas fort
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

vi kan vel ikke komme frem til noe annet, hvis han ikke da har noen referanser å vise til, mulig det finnes noen egelske papirer på dette, eks. etterettningsrapporter og lignende?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

superfuzz wrote:Gården der ute heter Hole. Kan vel være at det navnet ble brukt til daglig (eksempelvis ville all lokal logistikk levere varer /ammunisjon / mannskap til Hole på Tjøme) og at det via muntlig tradisjon har blitt tolket som offisiell tysk betegnelse. Jeg har heller aldri hørt Hola/Hole om fortet.
Sikkert mange andre kystfort som har samme "problemet", en ting er det offisielle og noe annet er daglig tale. Jeg kan ikke tenke meg at tyskeren eller lokale entreprenører sa " Örlandet (4/507) " når man skulle til kanonene på Lundahaugen som ligger ved Austrått.. Ørland er jo egentlig et meget stort område. (men i etterkant så blir batteri Örlandet skrevet som "kanonene på lundahaugen","kanonene på Austrått" eller bare "Austrått Fort".

Toraas er iallefall på kartet så seint som feb 1945.

Erik H
Attachments
4_501_toraas.jpg
4_501_toraas.jpg (12.59 KiB) Viewed 313 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Føyer meg til i rekken av tvilere, har heller aldri sett "Hola" på et eneste tysk dokument.... Har sett flere lister hvor fortene har kodenavn for bruk på samband, men blir bare spekulasjoner fra min side om dette er tilfelle med Hola/Torås.

På "kystfort kart" fra 1942 - 1944 brukes navnet med enkel a, Torras, mens andre steder samme år brukes Toraas eller Torraas... Tydeligvis litt problemer med navnet ja :-)
Her fra 1942:
Attachments
KF1942.jpg
KF1942.jpg (48.38 KiB) Viewed 274 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Det kommer frem i et hefte "De tyske befestningene på Tjønneberget" av Arne Ness, at det navnet tyskerne brukte på Toraas 4/501 var HOLA. Dette er gårdsnavnet på gården som eide området der fortet er.
Fofatterene mener at det er det navnet som tyskerne selv brukte i de fleste papirer, om fortet.
Har noen andre sett dette bli brukt, MKB 4/501 Hola fort?
Jeg har et kart, (fått av Skifte) over Torås som dekker et større inngjerdet område enn vanlig. Det inkluderer Sekkemyra i syd og et smalt område derfra og rett nordover, altså øst for selve leirområdet. Lengst nord i dette området står det Hola sameie innenfor det som er tegnet tilhørende Torås. Kartet er antagelig fra 70 årene da det er inntegnet installasjoner fra Etj. Det kan virke som det kan ha vært et øvingsfelt eller lignende. Det er ingen bygninger eller installasjoner i dette området. Kansje dette kan forklare hvordan Hola har blitt koblet til Torås.
Mvh
ervold
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Har dokumenter fra 1940 til 1945 om dette fra tyske kilder og Torås, inkludert tyske varianter av dette navnet, er det eneste jeg har sett brukt.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fikk i dag heftet "Festung Tjøme - Tysk okkupasjon av Tjøme 1940-1945" (Rune Sørli, 2009). Forfatteren bemerker at "Hola" er benyttet i enkelte sammenhenger, men han sier også at betegnelsen er feil og ikke finnes i tyske kilder.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”