MKB 4./501 Toraas (Torås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:56, edited 3 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kjempe flotte bilder! Jeg får nesten vondt når jeg tenker på alle de "nye" kystfortene jeg ser som jeg ennå ikke har besøkt. Dette var jo spennende greier.

det ser litt rart med at befalsmessa var så nære kanonene. normalt så er jo forlagningsbrakkene som er nærmest, men var vel kanskje det norske forsvar som har bygget disse?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:56, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Du har rett. Som oftest trekker man de logiske sluttningene ved plasseringer etc. ved å gå igjenom området. Uansett er det flott å fabulere over hvorfor byggninger, bunkere og andre installasjoner er bygd hvor de er. Men litt rart at befalsmessa er så nære, men det er vel litt trangt om plassen der?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Var en tur inne på Batteri Torås, og det var et imponenrende anlegg.

Vi ringte på døren men ingen var hjemme.

veldig mye av instalasjonene er sprengt inn i fjellet, vet ikke om det er post war eller fra 40 tallet, det var en del ting med byggeteknikk som tilsier at det var etterkrigs, men det kan også bare være et det har blitt fikset på.

Eller som du sier er det veldig tett mellom husene der oppe, i bakkant eller på vei opp var der også noen bygninger, er disse etterkrigs?


Werner
http://community.webshots.com/album/555024377JiqHvw
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:56, edited 1 time in total.
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Hvor er dette bildet tatt?
Er det noe mer på dette stedet av bunkers anlegg?

Mvh Andrè Aga
Andrè Aga
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er mange fjellanlegg/bunkere på Torås, to av de er operative med avfuktingsanlegg i drift. En liten antenne ved panserdørene gir signal til noen om de slutter å virke. vet ikke helt når Torås ble lagt ned men husk at fortet ble brukt som radiostasjon under en øvelse for ca 14 år siden.

Ingangen til Ko-bunkeren er midt oppe i en bratt fjeldside. Kanonene er inntakte som de var. De fleste husene er råtne, bortsett fra et par nyere. Ved inngangen har de et fint skilderhus i stål med skyteskår.

Mvh
Yngvar
Attachments
Ståldør på gløtt
Ståldør på gløtt
DSC01566.JPG (59.74 KiB) Viewed 2029 times
Kanon
Kanon
DSC01512.JPG (39.49 KiB) Viewed 2029 times
Kanon
Kanon
DSC01516.JPG (44.62 KiB) Viewed 2029 times
Skilderhus i stål
Skilderhus i stål
DSC01583.JPG (43.85 KiB) Viewed 2029 times
Inngang til KO
Inngang til KO
DSC01550.JPG (51.75 KiB) Viewed 2029 times
Kommandobunker
Kommandobunker
DSC01547.JPG (35.27 KiB) Viewed 2029 times
Ko-bunker
Ko-bunker
DSC01545.JPG (48.82 KiB) Viewed 2029 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

"MAA Torras" anno 18.04.43.
Attachments
Torras_minekart_180443.jpg
Torras_minekart_180443.jpg (683.98 KiB) Viewed 1990 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Er det noen som har bilder av befalsmessen innvending?
Lurer bare på om det er veggdekorasjoner.
Erling
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har sett inn der men kan ikke se noe. Se denne linken om du ikke har sett den http://www.skifte.no/Eiendomsprosjekter ... 9215701.83

Nesten alle husene er råtne og er vel tapt om det ikke gjøres noe med ihverfall noen av dem.

Mvh
Yngvar
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har ikke vært inne der, men kantinebygningen er ihvertfall malt innvendig etter krigen. Denne bygningen var i en tid brukt av E-tjenesten under treningsopphold på fortet..... "Fritz" var visstnok en tysk soldat som ble drept i en mine eksplosjon og som fortsatt går igjen der ute. At noen har hengt opp advarselskilt tyder nok på at noen har hatt sine opplevelser og historier rundt dette :)
Attachments
Toraas-Fritz.JPG
Toraas-Fritz.JPG (39.31 KiB) Viewed 1921 times
Toraas-Kantine.JPG
Toraas-Kantine.JPG (90.4 KiB) Viewed 1921 times
Toraas-alarm.JPG
Toraas-alarm.JPG (29.89 KiB) Viewed 1921 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Hei,

Har noen mer informasjon om Kystartilleriets bruk av Torås fort etter krigen (fram til ca. 1990/95)? En rekke av de mindre kystfortene (flankefortene) i ytre Oslofjord og Grenland var jo mob-oppsatt til ca. 1990/1995, så vidt jeg vet gjaldt det Folehavna fort, Malmøya fort og Oddane fort i Vestfold, Tangen fort i Grenland, Torgauten fort, Kjøkøy fort og Mørvika fort i Østfold. Jeg trodde det også gjaldt Torås fort. Disse skulle hindre/sinke invasjon i søndre Vestfold og søndre Østfold, og gi flankesikring til hovedfortene Bolærne fort og Rauøy fort. MEN, jeg trodde alle disse ble omvæpnet til 10,5 cm kanon SK C/32 i slutten av 1950- eller begynnelsen av 1960-årene? På bildene fra Torås ser jeg ikke noe som ligner på denne kanonen. Er det puttet en gammel 15 cm kanon tilbake på Torås etter at fortet ble nedlagt, eller ble Torås aldri omvæpnet til 10,5 cm SK C/32? I siste tilfelle antar jeg at det ikke var mob-oppsatt som aktivt stridsfort etter ca. 1963, men hadde andre oppgaver (det hadde i hvert fall oppgave ved mobilisering, da jeg vet en avdeling av Nøtterøy og Tjøme HV-område skulle sikre mobilisering av Torås fort i hvert fall til ut på 1980-tallet). Er det noen som kan oppklare dette?

Jeg ser det nylig er utgitt en bok, "Forsvaret av hovedstaden: Østlandet sjøforsvarsdistrikt og Karljohansvern 1945–2000" som sikkert gir fullstendig svar på dette, men jeg har ikke fått sett den ennå, kanskje det er noen her som har boken?

Jeg prøvde å komme inn på Torås fort i sommer, men da var porten forsvarlig låst. Håper det blir åpnet for almenheten snart!


Per
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Det er vel litt "bits & pieces" i flere bøker faktisk....

Kronen på verket av kystforsvaret etter annen verdenskrig er for min del boka "Klar til strid".

"Forsvaret av hovedstaden" har jeg liggende i "ulest" haugen, men en kjapp gjennomgang bekrefter ihvertfall at det aldri var annet skyts der enn de gamle 15cm Bofors`ene. Her står det at fortet var operativt til "utpå 70 tallet" deretter overtatt av andre avdelinger i forsvaret.
Håper JEF ser dette slik at vi får klarhet ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Det er vel litt "bits & pieces" i flere bøker faktisk....

Kronen på verket av kystforsvaret etter annen verdenskrig er for min del boka "Klar til strid".

"Forsvaret av hovedstaden" har jeg liggende i "ulest" haugen, men en kjapp gjennomgang bekrefter ihvertfall at det aldri var annet skyts der enn de gamle 15cm Bofors`ene. Her står det at fortet var operativt til "utpå 70 tallet" deretter overtatt av andre avdelinger i forsvaret.
Håper JEF ser dette slik at vi får klarhet ;-)

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”