Svinesund (svensk side)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg leste et oppslag på Hjelmkollen for en stund tilbake at tyske styrker har bygget forsvarsverker på svensk side av Ringdalsfjorden. Noen som kjenner til disse stillingene, og vet hva som var tanken bak? Dette var i tiden før den gamle Svinesundbroa ble ferdigstillt, den ble påbegynt i 1939 og de var godt på vei med byggingen så mye av reisverket stod der. Jeg har en ide om at det kunne være stillinger knyttet til ferjeforbindelsen som gikk over fjorden.

Er altså ganske usikker på om tyskerne bygde stillinger på svensk side, eller om det var svenskene som så et behov for stillinger her. Har hørt at det skulle være rundt 800 tyske soldater på og rundt Svinesund under 2. verdenskrig.

Noen som har bidrag å komme med er de velkomne ;)

MVH Morten C.

P.S. Har planer om å ta en tur og lete, hvis det mot formodning skulle være noe igjen å finne.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Bare for å få litt kjøtt på beinet :)
Attachments
Hjelmkollen.JPG
Hjelmkollen.JPG (161.85 KiB) Viewed 702 times
Svinesund bro.jpg
Svinesund bro.jpg (177.54 KiB) Viewed 702 times
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Mulig at det bare er en klønete formulering, og at det er snakk om at Svenskene bygde forsvarsverker på svensk side av Idefjorden? Det står jo ikke at det var tyskerne som bygde det, men formuleringen gjør kanskje at man sånn umiddelbart tenker det?
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er mulig Tommy, hadde også den tanken i hodet da jeg leste gjennom dette på nytt. Uansett påståes det jo at det ble laget stillinger på svensk side. Er vel bare bilder og funn som kan avsløre om dette er svensk arbeid.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:Det er mulig Tommy, hadde også den tanken i hodet da jeg leste gjennom dette på nytt. Uansett påståes det jo at det ble laget stillinger på svensk side. Er vel bare bilder og funn som kan avsløre om dette er svensk arbeid.
Ja, for all del. Svensk betong er jo også betong, og vi diskriminerer da vel ikke på nasjonalitet? ;-)
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Absolutt ikke, og særlig ikke for meg som bor SÅ nærme grensa. Gi meg noen dager så skal jeg se om jeg kan ta meg en tur.

Den gamle broa (bildet over) er jo så vidt jeg husker svensk konstruksjon, så de kan sine ting :bra:
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Området er fylt med gamle militæranlegg fra forskjellige epoker. Det er mye å se på begge sider av grensen.

Dette er vel deler av den svenske utbyggingen under 2. verdenskrig: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m ... %3C/pts%3E
Har ikke fått sett nærmere på anleggene. (PS: Skift til flyfoto)

Se også: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Svinesund

God tur :)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for de opplysningene Kristoffer. Godt å ha noe faste holdepunkter.

Bilder kommer når turen er gjennomført, så sant det er noe å finne.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Nå har jeg vært å undersøkt Svinesund-området, og kan bekrefte at det kun var svensk aktivitet her under 2. verdenskrig. Det er også forsvarsverker fra tidliger epoker som Kristoffer påpekte i innlegget over. Både ved den gamle brua og området ned mot gamle ferjekaia. Helt fra begynnelsen på 1700-tallet skal det ha vært forsvarsverker her, men det var ikke mye spennende å finne.

MG-stillingen samt. fjellanlegget som ble referert til i linken over, ligger der den skal :) i tillegg til en del feltmessige MG-stillinger.

Likeledes er det et større fjellanlegg med kasematt for 3. stk. kanoner som dekker fjorden, bare et steinkast unna ferjekaia, hvor drøye 40 mann hadde sin forlegning under 2. verdenskrig. i tillegg til spredte MG-stiller og MG-bunkere litt spredd rundt. jeg fant også et lite geværgalleri mer eller mindre under den gamle brua.

P.S. Bilder kommer men jeg sitter bare på mobilt bredbånd for øyeblikket og det er utrolig tregt.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Starter med området rundt tollstasjonen ved gamle Svinesundsbroa. Fant et fjellanlegg samt noen MG-stillinger.

MVH Morten C.
Attachments
Svinesund 1.JPG
Svinesund 1.JPG (249.95 KiB) Viewed 554 times
Svinesund 2.JPG
Svinesund 2.JPG (327.01 KiB) Viewed 554 times
Svinesund 3.JPG
Svinesund 3.JPG (259.43 KiB) Viewed 554 times
Svinesund 4.JPG
Svinesund 4.JPG (325.77 KiB) Viewed 554 times
MVH Morten C.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

heisann

vi kjørte forbi deg når du var ved svinesund brua.
tuta men du så ikke
hehe

kjempe bra bilder
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Frode.

Ja, det tror jeg sikkert, mange som tuter og hilser på meg når jeg ute. ( men jeg kjenner stort sett ingen :? )

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Her er noe av det som ble funnet på veien ned mot gamle ferjekaia. Først inngangspartiet og skyteluken for en av kanonene, og en MG-bunker samt Geværgalleri.

God fornøyelse.

MVH Morten C.
Attachments
Svinesund 5.JPG
Svinesund 5.JPG (302.96 KiB) Viewed 459 times
Svinesund 6.JPG
Svinesund 6.JPG (307.74 KiB) Viewed 459 times
Svinesund 7.JPG
Svinesund 7.JPG (236.04 KiB) Viewed 459 times
Svinesund 8.JPG
Svinesund 8.JPG (303.34 KiB) Viewed 459 times
MVH Morten C.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Nydelig Morten :-) og takk for igår :P
Hilsen Jan
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

takk det samme Jan.

Jeg syns vi klarte oss kjempebra :)

MVH Morten
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”