HKB 7./980 Kjököen (589) (Kjøkøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Tror du misforstod meg litt Erik. Vi bør vel hvertfall vente et par/ 3 uker. Joda, jeg skal ringe og få avtalt med kompisen din.

Morten
Den er grei, Skal nok få det til !
ED
ErikD
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Hei! Vi blir gjerne med, minst to stk, om det blir en av helgene i september. Er opptatt i oktober, men det blir vel også i seneste laget.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ja, får prøve å få det til i september. Førstkommende helg passer dårlig for meg, men vi kan belage oss på noe i løpet av måneden.

Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

Fersk på dette forumet, er hjemmehørende i Indre Enfold. Kunne gjerne tenkt meg å bli med på en slik omvisning.
PM meg om det er mulighet.

Trond.
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Omvisning :

Da har jeg vært i kontakt med guiden våres og det ser ut til at turen blir enten 17. eller 24 september.
Vil tro kl. 11 passer de fleste.

Hva som er på agendaen er ikke fastsatt enda, men vi blir hvertfall låst inn i den ene kanonbunkeren. Det meste der ute er dessverre murt igjen så det blir liten eller dårlig anl. til yttligere innsyn, annet enn det som er tilgjengelig for offentligheten. Hvis alt går som planlagt kunne vi også få en omvisning inne i brakkene der som også har blitt ført opp under krigen og som nå blir desponert av kommunen.

Det vil også bli tilgang til en del dokumentasjon over fortet + div.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Omvisning :

Da har jeg vært i kontakt med guiden våres og det ser ut til at turen blir enten 17. eller 24 september.
Vil tro kl. 11 passer de fleste.

Hva som er på agendaen er ikke fastsatt enda, men vi blir hvertfall låst inn i den ene kanonbunkeren. Det meste der ute er dessverre murt igjen så det blir liten eller dårlig anl. til yttligere innsyn, annet enn det som er tilgjengelig for offentligheten. Hvis alt går som planlagt kunne vi også få en omvisning inne i brakkene der som også har blitt ført opp under krigen og som nå blir desponert av kommunen.

Det vil også bli tilgang til en del dokumentasjon over fortet + div.

MVH Morten C.
Hm..Håper på den 24, Skal på Ekebergmarkedet den 17. Har bestillt noe småtteri som jeg må
hente. Men uansett så har dere jo en guide. ED
ErikD
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er jo interessant å treffe de lokale som man normalt bare ser som et navn på forum når man er ut og farter på slike «arrangement». Jeg har i utgangspunktet ingen preferanser i forhold til helg, så vi kan gjerne ta det 24. september?
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Da tar vi sikte på omvisning lørdag den 24 sept. , med fammøte på parkeringsplassen kl. 11

Alle er hjertlig velkommen :)

http://kart.gulesider.no/m/aXv6T

MVH Morten Christiansen
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det må kjøres over den nye brua siden den gamle er stengt.


http://kart.gulesider.no/m/aXzbL

Morten
MVH Morten C.
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

Skal satse på å komme meg avgårde. Noen tips til en s.k. bunker-jomfru? Bekledning, utstyr? Sånn rent bortsett fra fotoapparat da... :)
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

krokansjefen wrote:Skal satse på å komme meg avgårde. Noen tips til en s.k. bunker-jomfru? Bekledning, utstyr? Sånn rent bortsett fra fotoapparat da... :)
Helt vanlig turklær er nok greit. Sikkert greit med noe klær som det ikke gjør noe om blir litt skitne.
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Skikkelig fottøy og husk lomme-/hodelykt og ekstra batterier til både kamera og lykt! Gjerne også ekstra minnekort til kamera!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

Skikkelig fottøy er forsåvidt underforstått, men lykter tenkte jeg ikke på.. Får rasere "depoet" mitt og se hva jeg finner.. PDT_Armataz_01_41
"Operasjon Smisk" er forøvrig godt igang, slik at muligheten for å stille med det digitale speilreflekskameraet til min bedre halvdel (aka Hertuginnen), øker jevnt for hver dag.. :bra:
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

krokansjefen wrote:Skikkelig fottøy er forsåvidt underforstått, men lykter tenkte jeg ikke på.. Får rasere "depoet" mitt og se hva jeg finner.. PDT_Armataz_01_41
"Operasjon Smisk" er forøvrig godt igang, slik at muligheten for å stille med det digitale speilreflekskameraet til min bedre halvdel (aka Hertuginnen), øker jevnt for hver dag.. :bra:
Det er desverre ikke så mye igjen av mørke huler og ganger og haller som det var mye av, her på Kjøkøya, stort sett allt (interessant) er murt igjen. Det er jo selvfølgelig masse løpegraver, åpne kanonstillinger og minemagasinet på den andre siden av øya, helt nord. Kanonbunkeren som består av 3 rum, forøvrig tørre og fine, er tilgjengelig. Men jeg så noen bilder her på forumet av noen tydligvis uferdige fjellhuler, de har jeg faktisk ikke sett før, så dit får vi nok også ta en tur.
ERIK D.
PS: For de som ikke er så godt kjent i området, kjør mot Hvaler, via Kråkerøy over brua til Kjøkøya, sving brått til venstre like før man skal til og kjøre over neste store bru (med to store "tårn") følg en smal asfaltert vei til en parkeringsplass på toppen på V/side.
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

jeg har lagt ut en link med kart og anvisning lenger oppe, Erik :)

Ingen grunn til ikke å finne fram da.

Morten
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”